Pociągi zdobyły Łódzkie

Łódzka Kolej Aglomeracyjna modernizuje tabor. Operacja wydłużenia składów Flirt to pionierski projekt w kraju.

Publikacja: 03.10.2017 20:00

ŁKA stawia na nowoczesny tabor, który ma przyciągnąć kolejnych pasażerów

ŁKA stawia na nowoczesny tabor, który ma przyciągnąć kolejnych pasażerów

Foto: materiały prasowe

Nowe składy Impuls z Newagu pojawią się w przyszłym roku na torach w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Poza tym przewoźnik chce rozbudować posiadane Flirty o środkowy człon. Dzięki temu tabor będzie nie tylko nowocześniejszy i obsłuży nowe trasy, ale też dłuższymi składami będzie mogło podróżować więcej pasażerów.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna w chwili obecnej prowadzi dwa projekty taborowe. Pierwszy z nich dotyczy zakupu 14 EZT Impuls II firmy Newag, a drugi – rozbudowy 10 posiadanych pociągów Flirt 3 o trzeci, środkowy człon – opowiada Marta Markowska, naczelnik wydziału komunikacji społecznej i promocji łódzkiego przewoźnika.

Debiut na torach

W tym roku ŁKA podpisała umowę z Newagiem na dostawę 14 pociągów. Firma z Nowego Sącza została wybrana w przetargu na podstawie czterech kryteriów: ceny pojazdów, kosztów utrzymania, współczynnika efektywności kosztowej i liczby siedzeń stałych. Wartość zamówienia to prawie 267 mln zł, z czego 182 mln zł to dofinansowanie unijne z RPO WŁ. Dostawca będzie odpowiedzialny za serwisowanie taboru przez 12 lat.

Łódzki przewoźnik jako pierwszy w Polsce otrzyma pojazdy nowej generacji Impuls II. – Te pociągi mają mniejszą wagę, większą pojemność i niezawodność – wylicza Marta Markowska. Poza tym składy zgodnie ze specyfikacją przetargową będą wyposażone m.in. w bezpłatne wi-fi, klimatyzację, gniazdka elektryczne, monitory. Pociągi będą osiągały prędkość eksploatacyjną do 160 km na godzinę. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe. Zgodnie z harmonogramem dostaw pierwsze cztery pojazdy będą dostarczone do 28 października 2018 roku, a kolejne 10 – rok później.

– Nowe składy pozwolą na rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spółka planuje uruchomienie połączeń ze Skierniewic do Kutna przez Łowicz, z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 również do Opoczna – wylicza przedstawicielka ŁKA.

Nowe składy będą obsługiwały również obecne trasy pociągów ŁKA do Skierniewic, Sieradza, Kutna, Łowicza, na których wzrośnie liczba połączeń.

Innowacyjny pomysł

To niejedyna inwestycja przewoźnika w tabor. ŁKA chce zwiększyć pojemność 10 posiadanych Flirtów o dodatkowy, trzeci człon. Dzięki temu składy zamiast 42–45 metrów będą miały niemal aż 60 metrów długości. – Obserwujemy znaczny wzrost liczby pasażerów w pociągach ŁKA. Statystyki pokazują, że kolej w województwie łódzkim zyskuje na znaczeniu. Aby zapewnić mieszkańcom odpowiedni komfort podróży, ŁKA potrzebuje bardziej pojemnego taboru. Rozbudowa pojazdów zwiększy pojemność pociągów ze 120 do 180 miejsc. Dłuższe składy będą mogły być kierowane na najbardziej oblegane trasy – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Jak tłumaczy przewoźnik, rozbudowa składów pozwoli na zwiększenie miejsc dla podróżnych. W dodatkowym członie znaleźć ma się nie mniej niż 66 miejsc siedzących, w tym 64 stałe.

– Rozbudowa pojazdów zapewni pasażerom większy komfort podróży. Będziemy mogli bardziej efektywnie dysponować taborem, a rozbudowane pociągi będą uruchamiane w godzinach szczytu oraz na najbardziej obłożonych liniach – wyjaśnia Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Dodaje, że w wielu przypadkach nie będzie już konieczności łączenia pojazdów w podwójne zestawy, a „uwolniony” tabor będzie mógł zostać wykorzystany do obsługi dodatkowych połączeń. Przewoźnik chce, by pojazdy zostały wydłużone o nie mniej niż 16 metrów.

Rozbudowane składy mają być w pełni kompatybilne z obecnie eksploatowanymi Flirtami i umożliwiać łączenie ich w trakcję wielokrotną do trzech pojazdów. – Tak jak w obecnych pojazdach, w dodatkowej przestrzeni pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek elektrycznych i bezpłatnego internetu – zapewnia Marta Markowska. I dodaje, że rozbudowa pojazdów to rozwiązanie innowacyjne w branży kolejowej. ŁKA będzie w tym zakresie prekursorem na polskim rynku.

Zamówienie na rozszerzenie pociągów zostało zlecone w trybie „z wolnej ręki”. Do negocjacji zaproszono firmę Stadler Polska, producenta aktualnie eksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu L-4268 serii Flirt3. Zamówienie uwzględnia również utrzymanie pojazdów.

Marta Markowska zapowiada, że pierwszy pojazd zostanie wyprodukowany do 30 września 2018 roku, a do końca lutego 2019 musi uzyskać zezwolenie zgodne z TSI. Rozbudowa pozostałych Flirtów ma się zakończyć do 31 stycznia 2020 roku. Wartość inwestycji to 52, 4 mln zł netto.

Bilet dla ucznia

Łódzka Kolej Aglomeracyjna w ciągu ośmiu miesięcy tego roku (styczeń– sierpień) przewiozła 2,43 mln pasażerów, to niemal tyle, ile w całym zeszłym roku, kiedy z pociągów ŁKA skorzystało 2,5 mln osób.

Od końca sierpnia w ofercie ŁKA jest specjalny bilet dla najlepszych uczniów z województwa łódzkiego – Wzorowy Bilet. Jest on przeznaczony dla uczniów, którzy w roku szkolnym 2016/17 uzyskali świadectwo z czerwonym paskiem. Jego cena to 45,90 zł, a w przypadku uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności – 19,80 zł.

– Dzięki tej ofercie dzieci i młodzież na dojazdach do szkoły mogą zaoszczędzić miesięcznie nawet do 93 złotych – chwali się przewoźnik. Poza tym bilet upoważnia do podróży turystycznych po wszystkich trasach ŁKA w województwie czy do korzystania z łódzkiej komunikacji miejskiej. Wzorowy Bilet dostępny jest tylko w kasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na dworcu Łódź Fabryczna. Oferta jest ważna do końca roku.

Nowe składy Impuls z Newagu pojawią się w przyszłym roku na torach w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Poza tym przewoźnik chce rozbudować posiadane Flirty o środkowy człon. Dzięki temu tabor będzie nie tylko nowocześniejszy i obsłuży nowe trasy, ale też dłuższymi składami będzie mogło podróżować więcej pasażerów.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna w chwili obecnej prowadzi dwa projekty taborowe. Pierwszy z nich dotyczy zakupu 14 EZT Impuls II firmy Newag, a drugi – rozbudowy 10 posiadanych pociągów Flirt 3 o trzeci, środkowy człon – opowiada Marta Markowska, naczelnik wydziału komunikacji społecznej i promocji łódzkiego przewoźnika.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej