Nowe składy Impuls z Newagu pojawią się w przyszłym roku na torach w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Poza tym przewoźnik chce rozbudować posiadane Flirty o środkowy człon. Dzięki temu tabor będzie nie tylko nowocześniejszy i obsłuży nowe trasy, ale też dłuższymi składami będzie mogło podróżować więcej pasażerów.
– Łódzka Kolej Aglomeracyjna w chwili obecnej prowadzi dwa projekty taborowe. Pierwszy z nich dotyczy zakupu 14 EZT Impuls II firmy Newag, a drugi – rozbudowy 10 posiadanych pociągów Flirt 3 o trzeci, środkowy człon – opowiada Marta Markowska, naczelnik wydziału komunikacji społecznej i promocji łódzkiego przewoźnika.
Debiut na torach
W tym roku ŁKA podpisała umowę z Newagiem na dostawę 14 pociągów. Firma z Nowego Sącza została wybrana w przetargu na podstawie czterech kryteriów: ceny pojazdów, kosztów utrzymania, współczynnika efektywności kosztowej i liczby siedzeń stałych. Wartość zamówienia to prawie 267 mln zł, z czego 182 mln zł to dofinansowanie unijne z RPO WŁ. Dostawca będzie odpowiedzialny za serwisowanie taboru przez 12 lat.
Łódzki przewoźnik jako pierwszy w Polsce otrzyma pojazdy nowej generacji Impuls II. – Te pociągi mają mniejszą wagę, większą pojemność i niezawodność – wylicza Marta Markowska. Poza tym składy zgodnie ze specyfikacją przetargową będą wyposażone m.in. w bezpłatne wi-fi, klimatyzację, gniazdka elektryczne, monitory. Pociągi będą osiągały prędkość eksploatacyjną do 160 km na godzinę. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe. Zgodnie z harmonogramem dostaw pierwsze cztery pojazdy będą dostarczone do 28 października 2018 roku, a kolejne 10 – rok później.
– Nowe składy pozwolą na rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spółka planuje uruchomienie połączeń ze Skierniewic do Kutna przez Łowicz, z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 również do Opoczna – wylicza przedstawicielka ŁKA.