Hybrydy i elektryki w Krakowie

www.mpk.krakow.pl

Tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży na krakowskie ulice wyjechało 60 autobusów hybrydowych. Pojazdy zakupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pojazdy o długości 18 m wyprodukowane zostały przez polską firmę Solaris Bus&Coach która jako pierwsza w Europie rozpoczęła seryjną produkcję pojazdów tego typu.

Przetarg na ich zakup MPK ogłosiła w grudniu 2015 r. na jubileusz 140 lat funkcjonowania MPK. Pojazdy zakupiono ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Napęd hybrydowy łączy silnik elektryczny i spalinowy spełniając jednocześnie najwyższe europejskie normy ochrony środowiska. Autobusy wyposażone są w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Jak informuje MPK autobus hybrydowy wyróżnia m.in. to, że baterie i kondensatory ładowane są nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę. Dzięki napędowi elektrycznemu autobus jest bardzo cichy, a przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów. Silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Nowe autobusy będą stacjonowały w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce, co oznacza, że będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem będzie kursował m.in. na linii nr 129, 139 i 501. Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie.

MPK Kraków rozstrzygnął również przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych o długości 9 m. które będą miały możliwość ładowania zarówno metodą plug-in, jak i przez pantograf. W lipcu 2016 ruszył już pierwszy Solaris elektryczny, który prócz krakowskich barw jest dodatkowo oznaczony zielonym napisem „electric” oraz przewodem z wtyczką. Do 2020 r. MPK planuje wprowadzić 60 autobusów elektrycznych do obsługi ruchu w centrum miasta.

W lipcu 2016 dziesięć nowoczesnych osobowych samochodów hybrydowych zyskała również Straż Miejska Miasta Krakowa.

Mogą Ci się również spodobać

Kulinaria, piwo i trójniak

Sześć produktów kulinarnych z Pomorza Zachodniego, m.in. Salceson Przelewicki 
i Polędwica Swojska Świdwińska, zdobyło ...

Gminy zajrzą do kieszeni niektórych lokatorów

Miasta mogą już wypowiadać umowy najmu samotnym, którzy mieszkają na stu metrach, oraz podnosić ...

Pionierskie operacje ratują dzieci

Dwie skomplikowane i nowatorskie operacje wykonali lekarze ze szpitala w Szczecinie Zdrojach, który specjalizuje ...

Tam, gdzie Zielona Gęś i Arkadia

Zbliżająca się wiosna wzmocni w nas chęć obcowania z kulturą w plenerze. Zapraszają Leśniczówka ...

Wizualizacja Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Poznaniu

Gospodarka na eurodopalaczu

Już prawie 250 mld zł unijnego wsparcia pracuje w naszej gospodarce. Największe projekty dotyczą ...

Partnerstwa publiczno-prywatne – szansa na szybki rozwój miast

Prywatne przedsiębiorstwa zaawansowane technologicznie na co dzień zajmują się innowacyjnymi rozwiązaniami dla konsumentów i ...