Reklama

Tysiące uwag samorządów do Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. Jakie są najważniejsze?

Samorządom lokalnym oraz władzy centralnej zależy na zrównoważonym, policentrycznym rozwoju kraju. Plany nieco „psują” sami mieszkańcy i ich decyzje o tym, gdzie chcą mieszkać.

Publikacja: 07.12.2025 11:18

Dla resortu rozwoju ważne jest, by małe i średnie miasta stały się niezależnymi, atrakcyjnymi miejsc

Dla resortu rozwoju ważne jest, by małe i średnie miasta stały się niezależnymi, atrakcyjnymi miejscami do życia, pracy i rozwoju. Kalisz ma być jedną z aglomeracji regionalnych

Foto: adobestock

Samorządy i ich korporacje zgłosiły prawie połowę z ponad pięciu tysięcy uwag do projektu Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. Raport ze szczegółowymi uwagami oraz z odpowiedziami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej umieszczono w zeszłym tygodniu na stronie internetowej resortu. Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, ministra funduszy i polityki regionalnej zapowiedziała, że w Strategii zwiększy się liczba miast ważnych dla zachowania wieloośrodkowości Polski. Z obecnie zapisanych w projekcie dokumentu 78 zostanie zwiększona do 84 miast. Do listy zostaną włączone: Stargard, Stargard Gdański, Kwidzyn, Starachowice, Skarżysko-Kamienna, Bolesławiec. Zmienić ma się też ranga Kalisza, Grudziądza, Legnicy i Słupska – zostaną potraktowane jako aglomeracje regionalne, a nie ośrodki subregionalne.

Strategia wyznacza główne cele polityki rozwoju państwa w najbliższej dekadzie:

▪ łagodzenie zmian demograficznych i adaptacja do nich;

▪ tworzenie warunków dla konkurencyjnej i sprawiedliwej gospodarki z poszanowaniem dla środowiska i klimatu;

▪ wzmocnienie bezpieczeństwa, odporności i sprawności państwa.

Reklama
Reklama

Zamieniamy mankiety na kołnierzyki

Zapewnienie zrównoważonego rozwoju kraju już stanowi wyzwanie, a z analiz demograficznych wynika, iż w przyszłości stanie się jeszcze trudniejsze. Na niedawnej konferencji naukowej zorganizowanej przez Rządową Radę Ludnościową prof. Monika Stanny, dyrektorka Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, przyznała, że kierunek migracji wewnętrznej (czyli w obrębie kraju) ze wsi do miasta – jest już zaszłością. Od początku XX wieku mamy migrację z miasta na wieś. W 2022 r. była najwyższa – oficjalnie z miasta na wieś przeprowadziło się ponad pięćdziesiąt tysięcy osób.

– Saldo migracji wyniosło 3,5 promila, to oznacza, że statystycznie w każdej wsi przybyło 3,5 osoby na 1000 mieszkańców – mówiła Monika Stanny. Zwróciła uwagę, że niestety nie każda wieś zyskuje. – W Polsce rośnie zróżnicowanie przestrzenne. Dwie na trzy gminy to te, które tracą ludność – obrazowo wyjaśniła, że zyskują „kołnierzyki” wielkich miast, czyli okalające je gminy, a tracą „mankiety” – czyli gminy i miejscowości (tak miasteczka, jak i wsie), które są położone na obrzeżach regionów, na ich granicy.

Czytaj więcej

Demografia coraz ważniejsza dla samorządów. „Trudno o tym nie myśleć”

Ekonomistka przypomniała, że z wielkich miast zyskują tylko Warszawa, Kraków i Wrocław, wszystkie pozostałe stolice regionalne tracą na rzecz obszarów podmiejskich. Ten proces demograficzny ma duże znaczenie dla zagrożenia rozwoju zrównoważonego. – Ważnym walorem Polski jest policentryczność, migracje wewnętrzne pokazują, że tracimy tę policentryczność – tłumaczyła. I dodała: – Migracje wewnętrzne stają się najważniejszym wskaźnikiem żywotności gmin, ujawniają wyraźny podział kraju. Jeśli chcemy prowadzić rozsądną polityką ludnościową na poziomie lokalnym, musimy patrzeć nie tylko na liczby, bo te liczby w dużych agregatach nie oddają sedna sytuacji, należy badać kierunki i strukturę migracji. One nam powiedzą, gdzie trzeba będzie ratować usługi publiczne, a gdzie społeczności lokalne będą się rozwijać samodzielnie – skonstatowała badaczka.

Zgoda na cele, pytania o sposoby ich osiągnięcia

Dla samorządów ważne są: mieszkalnictwo, miejsca pracy i dostępność transportowa. W uwagach do strategii zwróciły też uwagę na kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, bezpieczeństwem i obronnością.

Wiele z uwag samorządowców dotyczyło tego, by ich miasta, gminy czy powiaty były uwzględnione w planach interwencyjnych, przewidzianych w dokumencie, które dotyczą sieci transportu publicznego, obronności czy zapewnienia usług publicznych odpowiedniej jakości. Samorządy potraktowały konsultacje nad dokumentem także jako możliwość przedstawienia swojej roli w regionie czy wypunktowanie problemów, z jakimi się borykają. Najczęstsza zapisana odpowiedź przez resort to „uwaga ma charakter komentarza”.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Jakie są bariery rozwoju miejskich obszarów funkcjonalnych? Nowy raport

W raporcie wieńczącym konsultacje resort podał, iż przy celu horyzontalnym: „zrównoważony rozwój terytorialny oparty na policentrycznej sieci osadniczej” oprócz zmiany mapy osadniczej miast, którą zapowiedziała ministra Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, znajdą się także:

▪ zaktualizowana delimitacja (wyznaczanie granic – przyp. red.) miejskich ośrodków funkcjonalnych oraz przewidywany dla nich zakres interwencji;

▪ kwestia dot. rewitalizacji, w szczególności obszarów poprzemysłowych;

▪ doprecyzowane i skorygowane ustalenia dla polityki przestrzennej na poziomie regionalnym.

Konsultacje to nie zawsze rozmowa

Część uwag i postulatów zgłoszonych przez samorządy i ich korporacje związana jest właśnie z troską o zapewnienie w przyszłości (Strategia policzona jest na najbliższą dekadę) większych szans rozwojowych. Dla Związku Miast Polskich i Unii Metropolii Polskich ważna jest zapowiedź ustawy o zrównoważonym rozwoju miast, w której znaleźć się mają przepisy umożliwiające tworzenie związków JST na obszarach funkcjonalnych i metropolitalnych wokół ośrodków miejskich.

Reklama
Reklama

– Pozytywnie oceniamy również dostrzeżenie wartości policentrycznego układu osadniczego i deklarację jego dalszego rozwoju. Jesteśmy przekonani, że realizacja zrównoważonego rozwoju w oparciu o policentryczną sieć miast różnej wielkości nie stoi w sprzeczności z rozwojem metropolii, które stanowią fundament krajowego potencjału gospodarczego i innowacyjnego – napisała Unia Metropolii Polskich. I dodała: – Kwestie finansowania działań przewidzianych w strategii zostały opisane w sposób ogólnikowy. Brak wskazania konkretnych instrumentów finansowych, w szczególności opartych na środkach krajowych, może znacząco utrudnić realizację wielu ambitnych i niezbędnych projektów. Uważamy, że precyzyjne określenie mechanizmów finansowania powinno stanowić integralną część dokumentu strategicznego tej rangi.

Czytaj więcej

Liderzy zrównoważonego rozwoju. Znamy wyniki Rankingu Samorządów 2025

Niestety odpowiedź na te wątpliwości nie jest szczegółowa, co pewnie nie zadowala samorządowców. Brzmi: „W polskim systemie prawnym Strategia nie pełni funkcji planu finansowego: decyzja o podziale środków na poszczególne cele i działania następuje w ramach corocznej procedury budżetowej oraz programowania środków unijnych. Strategia pomaga układać coroczne plany finansowe: wskazuje priorytetowe dla państwa działania, jest więc podstawą do programowania środków, zarówno krajowych, jak i unijnych.”

Na brak zgodności między obecnymi działaniami rządu a planami i celami zapisanymi w Strategii zwrócił uwagę między innymi Związek Powiatów Polskich. Uwagi dotyczyły Funduszu Pracy, Narodowego Funduszu Zdrowia i pieniędzy przekazanych na opiekę medyczną. Na przykład na uwagę: „Zauważana jest rozbieżność pomiędzy deklaracjami działań opisanymi w projekcie strategii a faktycznymi podejmowanymi przez polski rząd. W jaki sposób mają być osiągane zakładane cele, jeżeli w projekcie planu finansowego NFZ na leczenie psychiatryczne na 2026 r. planuje się zmniejszenie środków dedykowanych na ten cel?”, zapisano odpowiedź: „Uwaga ma charakter komentarza i nie wpływa na brzmienie Strategii. Strategia jest dokumentem wizyjnym i zakłada działania w perspektywie kolejnych 10 lat.”

Projekt Strategii ze zmianami trafi pod obrady Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Rady Ministrów. MFiPR planuje, iż rząd przyjmie Strategię na początku przyszłego roku. 

Z regionów
Rekordowa frekwencja Forum Samorządowego w Zakopanem
Z regionów
Jakie są bariery rozwoju miejskich obszarów funkcjonalnych? Nowy raport
Z regionów
Utrzymanie dróg zimą. Jedni stawiają na sól, inni na ochronę zieleni
Z regionów
Warszawa przygotowuje strategię rozwoju i plan ogólny
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Z regionów
Gdzie naprawdę rośnie polska gospodarka? Regionalne wyniki zaskakują
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama