Zakup 43 pojazdów ma być finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz unijne fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dokument w tej sprawie podpisany został w środę w Katowicach.
Elektrobusy będą kosztować 138 mln zł, w tym 85 proc. będzie stanowić dofinansowanie. 32 pojazdy kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, 6 sztuk trafi do Tychów, 3 do Zawiercia oraz 2 do Czechowic – Dziedzic. W ramach inwestycji powstaną także 34 punkty ładowania.
CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne czy wodorowe? Ponad miliard na zielone autobusy
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach programu Gepard II. Gwarantuje on samorządom lokalnym zakup zeroemisyjnych autobusów oraz możliwość modernizacji związanej z ich funkcjonowaniem infrastruktury drogowej. Według wyliczeń NFOŚiGW, elektrobusy pozwolą zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza z transportu, przyczyniając do ograniczenia emisji tlenków azotu o 16 ton w ciągu roku oraz o 2285 ton dwutlenku węgla. Kolejne zakupy nowych autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania dla miast w regionie mają być realizowane poprzez udział samorządów w programie Zielony Transport Publiczny.
Według raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmę JMK Analizy Rynku Transportowego, wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – ekologiczne napędy stają się w miejskich autobusach coraz popularniejsze.