Elektryczne autobusy za 138 mln zł trafią na Śląsk

Zakup 43 elektrycznych autobusów ma być finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz unijne fundusze
adobestock / THINK b

Powiększy się flota elektrycznych autobusów kursujących w miastach województwa śląskiego.

Zakup 43 pojazdów ma być finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz unijne fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dokument w tej sprawie podpisany został w środę w Katowicach.

Elektrobusy będą kosztować 138 mln zł, w tym 85 proc. będzie stanowić dofinansowanie. 32 pojazdy kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, 6 sztuk trafi do Tychów, 3 do Zawiercia oraz 2 do Czechowic – Dziedzic. W ramach inwestycji powstaną także 34 punkty ładowania.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne czy wodorowe? Ponad miliard na zielone autobusy

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach programu Gepard II. Gwarantuje on samorządom lokalnym zakup zeroemisyjnych autobusów oraz możliwość modernizacji związanej z ich funkcjonowaniem infrastruktury drogowej. Według wyliczeń NFOŚiGW, elektrobusy pozwolą zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza z transportu, przyczyniając do ograniczenia emisji tlenków azotu o 16 ton w ciągu roku oraz o 2285 ton dwutlenku węgla. Kolejne zakupy nowych autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania dla miast w regionie mają być realizowane poprzez udział samorządów w programie Zielony Transport Publiczny.

Według raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmę JMK Analizy Rynku Transportowego, wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – ekologiczne napędy stają się w miejskich autobusach coraz popularniejsze.

CZYTAJ TAKŻE: Autobus za darmo. Tak miasta próbują radzić sobie ze smogiem

W 2020 r. spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (702) aż 394 miało alternatywny napęd (56,1-procentowy udział w segmencie). Przeszło połowę – 200 sztuk – stanowiły autobusy elektryczne. Jeśli na koniec 2019 r. w Polsce było zarejestrowanych 191 autobusów elektrycznych, to w końcu 2020 r. już 347.

Obecnie liczba elektrycznych autobusów przebiła już poziom 400 sztuk i wszystko wskazuje, że dalej będzie szybko rosła. Według branżowego serwisu Infobus, przewoźnicy mają już podpisane umowy na dostawy następnych 257 elektrobusów. Na kolejne 62 uruchomione zostały przetargi, a dla zakupu 26 pojazdów, które na przetarg czekają, przygotowano już finansowanie.

Liderem w liczbie elektrycznych autobusów jest Warszawa, gdzie jeździ 160 takich pojazdów, a wiceliderem rynku jest Zielona Góra z 43 elektrobusami. Trzeci jest Kraków – 29 elektrobusów, a za nim uplasowało się Jaworzno z 24 pojazdami. Władze tego ostatniego zadeklarowały, że chcą być pierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Filharmonia dla dzieci

Filharmonia Lubelska od 75 lat organizuje koncerty, które przybliżają świat muzyki klasycznej młodej publiczności. ...

Kilka tysięcy złotych za talent. Miasta nagradzają prymusów

Do końca marca absolwenci szkół ponadpodstawowych, którzy uzyskali tytuł laureata lub finalisty olimpiad czy ...

Wyborcy nie boją się pandemii. Głosować korespondencyjne chce tylko 1 procent

W dużych miastach chęć korespondencyjnego oddania głosu zadeklarowało niespełna jeden procent wyborców. We wtorek ...

Zagraniczne szkolenie bez preferencji

Powiat, który u zagranicznego kontrahenta zamówił usługi organizacji praktyk zawodowych dla uczniów, musi rozliczyć ...

Katowice walczą ze skutkami pandemii

Na początku epidemii, walcząc z jej ekonomicznymi skutkami, w stolicy województwa śląskiego wdrożone zostały ...

Gminy zwrócą kopalniom nawet 650 mln złotych

Gminy muszą z nawiązką zwrócić podatek, który przez lata pobierały od przedsiębiorstw górniczych. I ...