Elektryczne autobusy za 138 mln zł trafią na Śląsk

Powiększy się flota elektrycznych autobusów kursujących w miastach województwa śląskiego.

Publikacja: 10.03.2021 15:34

Zakup 43 elektrycznych autobusów ma być finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gosp

Zakup 43 elektrycznych autobusów ma być finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz unijne fundusze

Foto: adobestock / THINK b

Zakup 43 pojazdów ma być finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz unijne fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dokument w tej sprawie podpisany został w środę w Katowicach.

Elektrobusy będą kosztować 138 mln zł, w tym 85 proc. będzie stanowić dofinansowanie. 32 pojazdy kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, 6 sztuk trafi do Tychów, 3 do Zawiercia oraz 2 do Czechowic – Dziedzic. W ramach inwestycji powstaną także 34 punkty ładowania.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne czy wodorowe? Ponad miliard na zielone autobusy

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach programu Gepard II. Gwarantuje on samorządom lokalnym zakup zeroemisyjnych autobusów oraz możliwość modernizacji związanej z ich funkcjonowaniem infrastruktury drogowej. Według wyliczeń NFOŚiGW, elektrobusy pozwolą zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza z transportu, przyczyniając do ograniczenia emisji tlenków azotu o 16 ton w ciągu roku oraz o 2285 ton dwutlenku węgla. Kolejne zakupy nowych autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania dla miast w regionie mają być realizowane poprzez udział samorządów w programie Zielony Transport Publiczny.

Według raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmę JMK Analizy Rynku Transportowego, wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – ekologiczne napędy stają się w miejskich autobusach coraz popularniejsze.

CZYTAJ TAKŻE: Autobus za darmo. Tak miasta próbują radzić sobie ze smogiem

W 2020 r. spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (702) aż 394 miało alternatywny napęd (56,1-procentowy udział w segmencie). Przeszło połowę – 200 sztuk – stanowiły autobusy elektryczne. Jeśli na koniec 2019 r. w Polsce było zarejestrowanych 191 autobusów elektrycznych, to w końcu 2020 r. już 347.

Obecnie liczba elektrycznych autobusów przebiła już poziom 400 sztuk i wszystko wskazuje, że dalej będzie szybko rosła. Według branżowego serwisu Infobus, przewoźnicy mają już podpisane umowy na dostawy następnych 257 elektrobusów. Na kolejne 62 uruchomione zostały przetargi, a dla zakupu 26 pojazdów, które na przetarg czekają, przygotowano już finansowanie.

Liderem w liczbie elektrycznych autobusów jest Warszawa, gdzie jeździ 160 takich pojazdów, a wiceliderem rynku jest Zielona Góra z 43 elektrobusami. Trzeci jest Kraków – 29 elektrobusów, a za nim uplasowało się Jaworzno z 24 pojazdami. Władze tego ostatniego zadeklarowały, że chcą być pierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym.

Z regionów
Komunikacja w miastach nie działa tak, by ludzie rezygnowali z aut
Z regionów
Polska trzy miesiące po powodzi. Pieniądze płyną, ale odbudowa idzie powoli
Z regionów
Gwałtowne porywy wiatru w całej Polsce. W Gdańsku zamknięto cmentarze i zoo
Z regionów
Dolny Śląsk z rekordowym budżetem
Z regionów
Rejs po Wiśle zimą? W Warszawie to możliwe
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10