Duże utrudnienia dla pasażerów. Najwięcej remontów w wakacje

Wakacje to dla większości samorządów dobry czas na remontowe i inwestycyjne rewolucje. W okresie wakacyjnym remontowane są drogi, ronda i torowiska, powstaje również wiele nowych ciągów komunikacyjnych.

Publikacja: 26.06.2024 19:04

Będąca na ukończeniu budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to największy projekt tramwajowy w Polsce

Będąca na ukończeniu budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to największy projekt tramwajowy w Polsce

Foto: Katarzyna Mikusek

W prawie każdym przypadku mieszkańcy są niezbyt zadowoleni, że w ich mieście prowadzone są remonty. Bo korki, objazdy, mniej tramwajów i autobusów. Tak więc plany remontowe układane są „pod mieszkańców”, tak by było jak najmniej utrudnień – podsumowuje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Jakie inwestycje tramwajowe są obecnie realizowane w Krakowie?

W Krakowie od ubiegłego roku trwa przebudowa ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej. Powodem rozpoczęcia prac był fatalny stan torowiska, na którym coraz częściej dochodziło do tzw. wybrzuszeń szyn. W ramach prac Zarząd Dróg Miasta Krakowa zaplanował nie tylko wymianę torowiska, ale też odnowienie chodników oraz kompleksową modernizację wszystkich sieci podziemnych. Dodatkowo wyremontowany ma zostać mostek nad Rudawą oraz pętla tramwajowa Salwator.

Ulice Kościuszki–Zwierzyniecka to ważny ciąg komunikacyjny w centrum miasta, ponadto z Salwatora odjeżdżają autobusy wielu linii aglomeracyjnych do podkrakowskich miejscowości. Remont, o którym już wiadomo, że nie zostanie ukończony w pierwotnie planowanym terminie, jest bardzo uciążliwy dla mieszkańców. – Część trasy zostanie oddana do użytku do wakacji, co powinno udrożnić nieco ruch w centrum. Nadal jednak będzie remontowana ulica Kościuszki, a tym samym utrudniony dojazd na Salwator – podkreśla Dariusz Nowak.

Czytaj więcej

Tramwajem do wyborów. Inwestycje w nowe linie przyspieszają

Entuzjazmu części krakowian nie budzi też budowa nowej, 4–5-kilometrowej trasy tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. To pierwszy tak duży projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Nowa trasa powinna skrócić czas dojazdu do centrum miasta o ok. 12 minut, a pasażerowie skorzystają z niej (zgodnie z planem) w 2025 r. Prace przy trasie do Mistrzejowic rozpoczęły się w ubiegłym roku, ale główna część utrudnień dopiero nadchodzi – np. w ostatnim tygodniu czerwca zaplanowane zostało wyłączenie z użytku pętli tramwajowej Mistrzejowice. – Pasażerom pozostanie dojazd autobusami – komunikuje Dariusz Nowak.

Inwestycje w Warszawie to nie tylko tramwaj do Wilanowa

Nowe połączenie tramwajowe powstaje też m.in. w Warszawie. Będąca na ukończeniu budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to największy projekt tramwajowy w Polsce. Realizowana etapami inwestycja połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Według pierwotnej umowy prace miały się zakończyć w pierwszej połowie tego roku. Aktualnie uruchomienie połączeń tramwajowych do Wilanowa planowane jest na koniec wakacji, a część linii będzie dojeżdżała do nowego terminalu przy ul. Stawki. Na tej ulicy, na wysokości ul. Pokornej, zostaną wybudowane rozjazdy i powstanie zjazd dla tramwajów kończących bieg w tym miejscu.

Niezależnie od prac przy trasie do Wilanowa Tramwaje Warszawskie zaplanowały remonty innych ciągów tramwajowych, m.in. kompleksową modernizację torów o łącznej długości ponad 5 km, bieżące naprawy torów o długości ponad 15 km, a także m.in. wymianę szyn i zwrotnic. Aby nie denerwować pasażerów, większość prac będzie się odbywać w dni wolne, a zakończenie wszystkich remontów zaplanowano na początek września. Prace ułożono natomiast w taki sposób, aby wyłączenia linii tramwajowych były jak najmniej uciążliwe dla pasażerów, czyli np. w weekendy, podczas wolnych dni majówki czy w czasie wakacji.

Drogowcy przebudują też kilkanaście ulic w stolicy. Prace przy ich przebudowie – podobnie jak te związane z infrastrukturą tramwajową – odbędą się w wakacje, gdy ruch na stołecznych drogach zmaleje. W planach remonty m.in. Czerniakowskiej, Krakowskiego Przedmieścia, Odyńca, Zamojskiego, Broniewskiego czy pl. Na Rozdrożu.

Rozbudowa sieci w Olsztynie. „Mieszkańcy przywykli do częstych zmian w organizacji ruchu”

Z rozbudową sieci tramwajowej związane są aktualne prace remontowe w Olsztynie. Miasto dopiero co zakończyło odbiór największej inwestycji ostatnich lat – czyli przedłużenia linii tramwajowej – połączenia osiedli Jaroty i Pieczewo z centrum i dworcem PKP/PKS oraz budowy węzła przesiadkowego Wysoka Brama. W parze z rozbudową infrastruktury drogowej szła przebudowa ogromnej części układu drogowego wzdłuż torowiska. Część prac jeszcze trwa.

– Nową nawierzchnię zyskał m.in. ok. 1,5-kilometrowy odcinek al. Piłsudskiego, przebudowana została cała ul. Wyszyńskiego. Podczas realizacji kontraktu tramwajowego zostały też zmodernizowane fragmenty ul. Synów Pułku oraz ul. Krasickiego. W przypadku tych ostatnich traktów teraz realizowane są prace związane z budową ich nowej nawierzchni na odcinkach, które nie były objęte inwestycją tramwajową. To – w przybliżeniu – łącznie ok. 5 km nowych nawierzchni, z których już korzystają lub wkrótce będą mogli korzystać zmotoryzowani – wylicza Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.

Czytaj więcej

Piotr Grzymowicz: Powrót tramwajów do Olsztyna to bardzo znaczący sukces

Zdaniem urzędników mieszkańcy Olsztyna już przywykli do remontów i prace prowadzone poza dniami wolnymi czy wakacjami nie denerwują ich zbytnio. – Duże zadania inwestycyjne, które prowadzone są w Olsztynie nieprzerwanie od przeszło dziesięciu lat, pozwoliły przywyknąć mieszkańcom do częstych zmian w organizacji ruchu i podróżowania do celu po wyznaczonych objazdach.

Większość mieszkańców ze zrozumieniem podchodzi do kolejnych inwestycji, zdając sobie sprawę, że po ich zakończeniu podnosi się standard życia w Olsztynie – wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie.

Remonty torowisk i dróg we Wrocławiu, modernizacja linii w Łodzi

Przebudową jednego z najstarszych w kraju (uruchomionego w 1910 r.) torowiska łączącego Łódź i Konstantynów Łódzki chwali się łódzki ratusz.

Modernizacja tej 7-kilometrowej linii trwa od 2022 r., a zakończyć powinna się jeszcze przed wakacjami. Prace objęły nie tylko modernizację torów i przystanków, ale również budowę nowych mostów i poprawę systemu sterowania ruchem.

Spore utrudnienia związane z remontami torowisk i dróg czekają także wrocławian. Już w pierwszy tydzień wakacji 12 linii tramwajowych zmieni trasy, a dwie zostaną zawieszone. Spowodowane jest to remontami trzech torowisk oraz otwarciem trasy tramwajowej przez ul. Pomorską i plac Staszica. Remontowane będą ulice Kazimierza Wielkiego, Powstańców Śląskich oraz Szczytnicka.

Mniejszy zakres prac, dotyczący jedynie dróg, realizowany jest m.in. w Opolu czy Białymstoku.

Stolica Podlasia remontuje aktualnie kilka ulic, będą też remonty w wakacje. – W lipcu planowane są remonty nawierzchni jezdni na ulicach w centrum miasta: Pałacowej, Pogodnej, M.C. Skłodowskiej, Piastowskiej, Słonimskiej oraz remont ścieżki rowerowej na ul. Kazimierza Wielkiego – informuje Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej białostockiego magistratu. Dodaje, że w celu minimalizacji utrudnień remonty wykonuje się poza godzinami szczytu ruchu pojazdów: porannego i popołudniowego oraz nocą (po godz. 18).

W prawie każdym przypadku mieszkańcy są niezbyt zadowoleni, że w ich mieście prowadzone są remonty. Bo korki, objazdy, mniej tramwajów i autobusów. Tak więc plany remontowe układane są „pod mieszkańców”, tak by było jak najmniej utrudnień – podsumowuje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Jakie inwestycje tramwajowe są obecnie realizowane w Krakowie?

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Autobus bez kierowcy woził pasażerów po Parku Śląskim
Transport
Strefa czystego transportu w stolicy od lipca. Są kierowcy zwalniani z obostrzeń
Transport
Komunikacja miejska na wakacjach. Mniej autobusów i tramwajów w rozkładach
Transport
Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa