Tramwajem do wyborów. Inwestycje w nowe linie przyspieszają

Przed zbliżającymi się wyborami samorządy starają się przyspieszyć inwestycje w rozbudowę sieci tramwajowych.

Publikacja: 09.02.2024 08:57

Miasta inwestują w tramwaje

Miasta inwestują w tramwaje

Foto: Adobe Stock

Jeszcze przed końcem marca ma się zakończyć budowa nowej linii na ul. Kasprzaka w Warszawie, ale najprawdopodobniej poślizg zaliczy start tramwaju do Wilanowa. W Łodzi modernizowana jest ul. Wojska Polskiego, gdzie trwa układanie i spawanie torów, Krakowie zakończył się siódmy miesiąc budowy szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Tramwaje Śląskie szykują się do realizacji dużego projektu unijnego, w ramach którego powstaną dwie nowe trasy – w Katowicach i w Sosnowcu oraz zakupiony zostanie nowy tabor.

Czytaj więcej

UE sypnie miliardami na drogi we wschodniej Polsce

Warszawa: Kiedy tramwaje dojadą do Wilanowa

Warszawski tramwaj na Woli jest niemal tuż-tuż. Ma pojechać jeszcze przed końcem marca, w tym tygodniu otwarto dla kierowców zamknięte z powodu inwestycji jezdnie na Kasprzaka i Redutowej. Cała linia ma 3,5 km długości, a podróż z Woli do centrum miasta przy dworcu Warszawa Centralna liniami 10 i 11 zajmie tylko kilka minut. Robót związanych z finiszem inwestycji nie przerwano zimą: pracownicy Strabaga pracowali pod namiotami.

Gorzej z Wilanowem, do którego tramwaje dotrą dopiero we wrześniu. Nieco wcześniej, już wiosną pojadą ul. Gagarina. Przyczyna opóźnienia inwestycji okazał się znacznie szerszy niż zakładano zakres przebudowy sieci ciepłowniczej na Mokotowie. Gdy odsłonięto rury okazało się, że część z nich, układana kilkadziesiąt lat temu, jest w kiepskim stanie. Zapadła więc decyzja o budowie nowego ciepłociągu – w sumie 8 kilometrów.

To obecnie jedna z największych inwestycji tramwajowych w kraju. Trasa do Wilanowa będzie liczyć prawie 8 kilometrów i 31 przystanków, będzie na niej działać system zielonej fali. Czas przejazdu z Wilanowa do stacji Metro Centrum zajmie pół godziny. Łączny koszt przedsięwzięcia wraz wyposażeniem nowej trasy w tabor i infrastrukturę towarzyszącą sięga 1,2 mld zł.

Łódź, Kraków i Katowice — wszędzie inwestycje w tramwaje

Inwestycja na ul. Wojska Polskiego w Łodzi miała się zakończyć jeszcze w 2023 roku, ale do tej pory na części trasy wciąż trwają prace. Razem z torami montowana jest siec trakcyjna, nie dokończono jeszcze peronów na przystankach, brakuje wykończenia chodników. Kończą się prace przy ścieżce rowerowej, na której jest już położona warstwa ścieralna nawierzchni. Całość przedsięwzięcia ma być sfinalizowana przed końcem marca, co pozwoliłoby władzom miasta pochwalić się oddaniem całej linii jeszcze przed głosowaniem w kwietniowych wyborach.

Czytaj więcej

Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody

Krakowski tramwaj do Mistrzejowic to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych w stolicy Małopolski. Jak podaje investmap.pl, pod koniec lutego planowane jest wprowadzenie czasowej organizacji ruchu. Na ul. Lublańskiej ruch, pomiędzy rondem Polsadu i rondem Barei, odbywać się będzie po zachodniej jezdni. W ramach prac związanych z tunelem i wielopoziomowym węzłem przesiadkowym będzie kontynuowana budowa stacji „Rondo Polsadu”. Roboty rozpoczną również pod estakadą Iżyckiego.

Rozpoczęta wiosną 2023 roku budowa to największa w Polsce inwestycja transportowa w formule PPP. Linia, która połączy pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema, pobiegnie ulicami: Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza, aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. 4,5-kilometrowym torowiskiem tramwaje mają pojechać pod koniec 2025 r.

Krakowskie MPK chce zamówić 90 tramwajów w trzech przetargach, z dostawą w ciągu 4 lat

W Katowicach w grudniu otwarto linię tramwajową wzdłuż ulicy Grundmanna, będącą pierwszym nowym fragmentem sieci tramwajowej w mieście od 75 lat. Tymczasem na horyzoncie pojawia się jeszcze bardziej wyczekiwany projekt – linia od węzła przesiadkowego na Brynowie do pętli w Kostuchnie. To strategiczna inwestycja, bo połączy centrum miasta z południowymi dzielnicami, które dynamicznie się rozbudowują. Nową linię otwarto także w Sosnowcu – w dzielnicy Zagórze, a kolejna jest w planach – to półtora kilometra torów wzdłuż ul. 11 Listopada, mających stanowić kontynuację wybudowanej niedawno trasy w dzielnicy Zagórze.

Będzie także powiększany tabor. Krakowskie MPK chce zamówić 90 tramwajów w trzech przetargach, z dostawą w ciągu 4 lat, Poznań w ubiegłym roku zamówił 10 sztuk mających dotrzeć do miasta w ciągu dwóch lat. Z kolei Szczecin czeka na fundusze z KPO i chce zamawiać już tylko tramwaje dwukierunkowe.

Jeszcze przed końcem marca ma się zakończyć budowa nowej linii na ul. Kasprzaka w Warszawie, ale najprawdopodobniej poślizg zaliczy start tramwaju do Wilanowa. W Łodzi modernizowana jest ul. Wojska Polskiego, gdzie trwa układanie i spawanie torów, Krakowie zakończył się siódmy miesiąc budowy szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Tramwaje Śląskie szykują się do realizacji dużego projektu unijnego, w ramach którego powstaną dwie nowe trasy – w Katowicach i w Sosnowcu oraz zakupiony zostanie nowy tabor.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi