Skrócił się dojazd pociągiem do Zakopanego. A ma być jeszcze szybciej

Tuż przed świętami poprawił się dojazd koleją do Zakopanego. Bezpośrednie połączenie na Podhale zostało wznowione po przerwie spowodowanej modernizacją linii oraz przebudową stacji i przystanków.

Publikacja: 28.12.2023 17:37

Obecnie najszybsze połączenie na trasie Kraków – Zakopane zajmuje ok. 2 godzin i 30 minut

Obecnie najszybsze połączenie na trasie Kraków – Zakopane zajmuje ok. 2 godzin i 30 minut

Foto: adobestock

Skrócił się czas dojazdu do stolicy Tatr m.in. z Trójmiasta, Warszawy i Krakowa. Obecnie najszybsze połączenie na trasie Kraków – Zakopane zajmuje ok. 2 godzin i 30 minut.

W perspektywie pociąg będzie jechał jeszcze szybciej, na co ma pozwolić dostosowanie linii kolejowej do większych niż obecnie prędkości: dla odcinków Skawina – Sucha Beskidzka oraz Sucha Beskidzka – Chabówka – do 100 kilometrów na godzinę, natomiast dla odcinka od Chabówki do Zakopanego – do 120 kilometrów na godzinę.

Czas dojazdu z Krakowa do Zakopanego jeszcze się skróci

Do tej pory na trasie zmodernizowanych zostało ok. 100 km torów, ponadto zabudowano 130 nowych rozjazdów, przebudowanych zostało 300 obiektów inżynieryjnych (mostów, przepustów. Duże znaczenie miała budowa nowego odcinka torów – łącznicy w Chabówce. Pozwoliła na skrócenie podróży na jednotorowej trasie o blisko kwadrans.

Czytaj więcej

Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami

Poprawiły się warunki dla podróżnych wsiadających i wysiadających z pociągów. Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane. Będą także dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów: Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion. 

Jak zapowiada zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), po zimie mają być dokończone pozostałe prace na trasie, m.in. na stacji Zakopane. Obejmą wymianę nawierzchni na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe. Docelowo najkrótszy czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Zakopanem ma wynosić 2 godziny i 15 minut.

Ile będzie kosztowała budowa najdłuższej linii kolejowej w Polsce w ostatnich kilkudziesięciu latach?

Ale radykalna zmiana w podróżowaniu na Podhale dopiero nastąpi wraz z wybudowaniem nowej linii kolejowej – połączenia Podłęże – Piekiełko. To gigantyczne przedsięwzięcie ma być najdłuższą linią kolejową budowaną w Polsce w ostatnich kilkudziesięciu latach. Trasa Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją odcinka Chabówka – Nowy Sącz będzie liczyć ok. 117 km, o 30 km mniej niż obecna linia kolejowa prowadząca przez Suchą Beskidzką. Dzięki nowej trasie pociąg z Krakowa do Nowego Sącza ma dojechać w godzinę, natomiast podróż pomiędzy Krakowem a Zakopanem zajmie nieco ponad półtorej godziny.

Oczekuje się, że inwestycja nie tylko skróci czas podróży w Tatry, ale poprzez lepszy dostęp do kolei zwiększy atrakcyjność gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny oraz Podhala. Poprawa skomunikowania powinna przyciągnąć do regionu nowe inwestycje.

Czytaj więcej

Warszawa stawia na mikromobilność: hulajnogą do przystanku, rowerem do biura

Projekt ma też znaczenie również dla usprawnienia ruchu towarowego. Budowa linii otworzy możliwość sprawnego przejazdu pociągów na południe Europy, do Słowacji, Węgier, Rumunii i Bałkanów, przez kolejowe przejście graniczne Muszyna - Plaveč. Dziś do transportu wykorzystuje się okrężną drogę określaną mianem kryniczanki.

Przedsięwzięcie jest gigantyczne. Prócz kilkudziesięciu kilometrów torów wymaga m.in. zbudowania 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, a także ponad 30 wiaduktów. Już cztery lata temu, gdy PLK uzyskały decyzje środowiskowe umożliwiające rozpoczęcie prac nad inwestycją, której koszt szacowano na 7 miliardów złotych. Finalnie budowa okaże się z pewnością znacznie droższa z uwagi na inflację i radykalny wzrost kosztów w inwestycjach infrastrukturalnych.

Skrócił się czas dojazdu do stolicy Tatr m.in. z Trójmiasta, Warszawy i Krakowa. Obecnie najszybsze połączenie na trasie Kraków – Zakopane zajmuje ok. 2 godzin i 30 minut.

W perspektywie pociąg będzie jechał jeszcze szybciej, na co ma pozwolić dostosowanie linii kolejowej do większych niż obecnie prędkości: dla odcinków Skawina – Sucha Beskidzka oraz Sucha Beskidzka – Chabówka – do 100 kilometrów na godzinę, natomiast dla odcinka od Chabówki do Zakopanego – do 120 kilometrów na godzinę.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?