Etap 3. Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym z LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 23 lata); pojazd z silnikiem Diesla (w tym z LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 14 lat).
Etap 4. Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym z LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 21 lat); pojazd z silnikiem Diesla (w tym z LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2017 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 13 lat).
Etap 5. Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym z LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat); pojazd z silnikiem Diesla (w tym z LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2020 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 12 lat).
Dlaczego Warszawa wprowadza SCT?
Z badania rzeczywistej emisyjności pojazdów na warszawskich ulicach dokonanego jesienią 2020 r. przez zespół naukowców z ICCT wynika, że najwięcej zanieczyszczeń pochodzi od starszych samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 r., choć stanowiły tylko 17 proc. floty, odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu (NOx) i 52 proc. emisji pyłów (PM). Ponadto Warszawa, jak wszystkie miasta UE, do 2030 r. musi obniżyć poziom średniorocznych stężeń tlenków azotu do progu 20 mikrogram na metr sześcienny. Obecnie stężenia te są średnio dwa razy wyższe.
W jaki sposób kierowcy (zwłaszcza przyjeżdżający do strefy i samego miasta okazjonalnie lub wręcz przypadkowo) będą się mogli dowiedzieć, czy ich auta spełniają warunki wjazdu do strefy czystego transportu bądź nie?
Informacja o roku produkcji pojazdu i paliwie znajduje się w każdym dowodzie rejestracyjnym. W przypadku nowszych pojazdów informacja o normie emisji Euro pojazdu pojawia się w polu „Adnotacje urzędowe” – stanowią one jednak mniejszość. Właściciel pojazdu może także sprawdzić normę emisji w internetowym portalu CEPiK historiapojazdu.gov.pl