Na Mazurach otwarto po remoncie kolejne szlaki wodne

Można już płynąć przez kanały Węgorzewski i Szymoński.

Publikacja: 16.08.2023 09:37

Na Mazurach otwarto po remoncie kolejne szlaki wodne

Foto: Adobe Stock

Wodniakom na Mazurach szczyt sezonu przynosi nowe możliwości żeglugowe. W ubiegłym tygodniu oddane do użytku zostały wyremontowane dwa kanały. Przebudowany i umocniony jest Kanał Szymoński, można już pływać także po zmodernizowanym Kanale Węgorzewskim. Rzeka Węgorapy została udrożniona, zabezpieczono także jej brzegi.

Te trzy inwestycje realizowane przez Wody Polskie kosztowały blisko 92 mln zł i zostały dofinansowane przez środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020. – Przywracają one świetność tutejszych szlaków wodnych, umożliwiają odkrywanie nowych miejsc, a także są szansą na rozwój lokalnej gospodarki oraz turystyki wodnej w regionie – podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.

Na 2,5-kilometrowym Kanale Szymońskim rozebrano istniejące i wykonano nowe ubezpieczenie obydwu brzegów, odtworzono istniejące ubezpieczenie wejść do kanału, a także poprawiono jego drożność. Wyremontowane zostały stanowiska cumownicze, powstały brody dla zwierząt. Kanał Szymoński jest najdłuższym kanałem na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Łączy jeziora Szymon z Szymoneckim, stanowiącym zatokę jeziora Jagodne.

Prace na Kanale Węgorzewskim, niespełna kilometrowym kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz – Węgorzewo, objęły rozbiórkę zniszczonych umocnień brzegowych i wykonanie nowych. Oczyszczone i udrożnione zostało koryto kanału do głębokości 1,6 m. Remont pozwolił przywrócić parametry techniczne i niezbędne głębokości nawigacyjne dla żeglugi. Z kolei prace na rzece Węgorapie pozwoliły zabezpieczyć jej brzegi przed rozmywaniem, do którego przyczynia się zarówno naturalna erozja jak i ruch żaglówek.

Inwestycje w poprawę infrastruktury żeglugowej są kluczowe dla branży turystycznej w regionie. na ten sezon mocno liczą właściciele mazurskich marin, hoteli i pensjonatów: wciąż jeszcze odczuwają skutki pandemii. Więcej turystów i amatorów żeglugi to przyspieszenie w odrabianiu strat.

Do końca tegorocznego sezonu modernizowany będzie Kanał Łuczański, obecnie zamknięty dla jachtów motorowych i żaglowych. Remont, który pochłonie blisko 70 mln zł, obejmuje m.in. wymianę umocnień brzegowych, usunięcie naniesionego mułu czy montaż metalowych drabinek i schodków zejściowych na skarpach.

Dużą część prac modernizacyjnych na mazurskich jeziorach już zrealizowano. W sierpniu 2021 r. zakończył się remont Kanału Grunwaldzkiego łączącego jeziora Tałtowisko i Kotek na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. To jeden z pięciu kanałów na drodze wodnej od Giżycka do Mikołajek modernizowanych przez Wody Polskie. Niespełna półkilometrowy kanał przeszedł kompleksową przebudowę: wybudowano przejścia dla zwierząt, pogłębiono dno kanału do 1,6 m oraz udrożniono wloty. Zakończyła się także modernizacja kanałów Grunwaldzkiego, Tałckiego i Mioduńskiego.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, a kończy się na Kanale Węgorzewskim w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.

Realizowane na jeziorach inwestycje mają sprawić, by w perspektywie możliwe było przybycie tu szlakiem wodnym z Warszawy. Infrastruktura hydrotechniczna na Mazurach powstała jeszcze w czasach pruskich, później przez lata była niedoinwestowana i zaniedbywana

Wodniakom na Mazurach szczyt sezonu przynosi nowe możliwości żeglugowe. W ubiegłym tygodniu oddane do użytku zostały wyremontowane dwa kanały. Przebudowany i umocniony jest Kanał Szymoński, można już pływać także po zmodernizowanym Kanale Węgorzewskim. Rzeka Węgorapy została udrożniona, zabezpieczono także jej brzegi.

Te trzy inwestycje realizowane przez Wody Polskie kosztowały blisko 92 mln zł i zostały dofinansowane przez środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020. – Przywracają one świetność tutejszych szlaków wodnych, umożliwiają odkrywanie nowych miejsc, a także są szansą na rozwój lokalnej gospodarki oraz turystyki wodnej w regionie – podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO