Porozumienie w tej sprawie obejmuje obszar czterech powiatów: giżyckiego, mrągowskiego, piskiego i węgorzewskiego, które wspólnie podejmą działania w ramach strategicznych przedsięwzięć. Będą one obejmować inwestycje w efektywność energetyczną, modernizację systemów ciepłowniczych, oświetlenia ulicznego, taboru miejskiego oraz gospodarkę wodno-ściekową i retencjonowanie wody. Do tego dojdzie jeszcze ochrona jakości wody, zabezpieczenie brzegów jezior oraz rozbudowa Mazurskiej Pętli Rowerowej.

Miliony na przygotowanie infrastruktury żeglarskiej na przyszły sezon

W przedsięwzięciach ma uczestniczyć 19 lokalnych samorządów oraz partnerzy zewnętrzni, w tym Wody Polskie. Na ich realizację zarezerwowano około 90 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i ponad 5 mln euro z budżetu państwa na projekty zgodne ze strategią Wielkie Jeziora Mazurskie 2030. Całość jest finansowana z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, zapewniającego regionowi blisko 8,4 mld zł na realizację celów rozwojowych.

Czytaj więcej

Gdzie miłośnicy jazdy na rowerze znajdą tego lata najlepsze i najpiękniejsze miejsca

W ubiegłym tygodniu na Mazurach zakończył się sezon żeglarski. Oznacza to rozpoczęcie prac mających przygotować infrastrukturę żeglugową na przyszły rok. W tym roku zakończony został m.in. remont jednego z najbardziej charakterystycznych dla regionu elementów szlaku żeglugowego – śluzy Guzianka I, która w ubiegłym sezonie była zamknięta dla żeglarzy. Można już było także korzystać z wyremontowanego za 69 mln zł Kanału Łuczańskiego, drogi wodnej głównego szlaku Pisz – Węgorzewo.

Realizowane w regionie inwestycje w rozwój żeglugi mają w perspektywie sprawić, by możliwa stała się podróż szlakiem wodnym z Warszawy na mazurskie jeziora. Natomiast w najbliższej przyszłości powinny pomóc w odbudowie biznesu turystycznego w regonie, wciąż jeszcze odczuwającego skutki pandemii.