W poniedziałek zostaną podpisane nowe, wieloletnie umowy z dwoma przewoźnikami na obsługę połączeń w regionie. Choć od blisko dwóch lat jego władze zapowiadały zwiększenie konkurencyjności na torach poprzez otwarcie ich dla większej liczby przewoźników, co miałoby doprowadzić do bardziej optymalnej oferty i lepiej dostosowanej do potrzeb mieszkańców, gracze pozostają ci sami: pasażerów dalej wozić będą Polregio i Arriva.
Operatorzy podpiszą umowy na 8 lat, obowiązujące do grudnia 2030 r. Całość zamówienia podzielona została cztery pakiety. Pakiety pierwszy i drugi, które przypadły Polregio, dotyczą linii zelektryfikowanych oraz zaplanowanego do elektryfikacji po roku 2025 odcinka linii 208 w północnej części regionu. Pakiet pierwszy obejmuje połączenia Kutno-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz, Bydgoszcz-Inowrocław, Gniezno-Inowrocław-Toruń, Bydgoszcz - Toruń - Jabłonowo Pomorskie (plus Brodnica, jeśli Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują linię po 2025 roku). Drugi to linie Bydgoszcz-Wyrzysk-Osiek, Bydgoszcz-Toruń, Toruń - Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz-Smętowo, Piła-Bydgoszcz, Inowrocław-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław-Gniezno.
Czytaj więcej
W województwie łódzkim uruchomiony został pierwszy przetarg Rządowego Programu Uzupełniania Lokal...
Pakiety trzeci (Bydgoszcz-Tuchola-Chojnice, Bydgoszcz-Laskowice-Grudziądz, Laskowice Pomorskie - Czersk, Wierzchucin-Szlachta) i czwarty (Toruń-Chełmża, Chełmża-Bydgoszcz, Toruń - Jabłonowo Pomorskie, Brodnica-Grudziądz, Toruń-Grudziądz, Toruń-Sierpc) obejmuje obsługę linii niezelektryfikowanych, które obsługiwać będzie Arriva.
Celem tak przyjętego podziału ma być maksymalne zabezpieczenie interesów podróżnych. Ogłaszając w maju tego roku przetarg samorząd województwa deklarował, że chce zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym. Uwzględnione miały być m.in. ustalenia z przeprowadzonego w marcu 2022 r. badania ankietowego preferencji podróżnych w komunikacji kolejowej, w którym uczestniczyło 4,5 tysiąca osób.