W pierwszym naborze złożono 45 wniosków o wsparcie. Ostatnio zapadły decyzje o dofinansowaniu zakupu elektrobusów dla Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska, Stalowej Woli i Zakopanego.

Władze Piotrkowa zdecydowały się na zakup 7 autobusów elektrycznych i budowę 11 punktów zasilania prądem stałym. Stacje szybkiego ładowania powstaną przy ul. Słowackiego i przy ul. Dmowskiego, a stacje wolnego ładowania w zajezdni autobusowej przy ul. Krakowskie Przedmieście. W planach jest także system ładowania na trzech pętlach. Realizacja projektu obejmuje także przeszkolenie co najmniej 25 kierowców i 10 mechaników. Elektrobusy mają zacząć jeździć po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego do marca 2023 r.

Czytaj więcej

Przybywa elektrycznych autobusów w polskich miastach

Radomsko zamówi 4 elektrobusy, na które dostanie dofinansowanie w wysokości 8,1 mln zł przy łącznym koszcie inwestycji na poziomie 13,1 mln zł. Założono, że pojazdy będą w ciągu roku pokonywać 120 tys. kilometrów. Mają być ładowane w dwóch podwójnych stacjach wyposażonych w panele fotowoltaiczne. Do obsługi przewidziano minimum 12 kierowców, 2 elektryków i 1 mechanika. Realizacja projektu ma być sfinalizowana do połowy 2025 r.

W Stalowej Woli jeździć będzie 5 elektrobusów, na które trzeba wydać 16,3 mln zł, ale 10,5 mln zł wyłoży NFOŚiGW. Planowany roczny przebieg pojazdów to 125 tys. km, autobusy zaczną wozić pasażerów do połowy 2024 r.

3 elektrobusy kupi Zakopane, które dostanie ponad 7,2 mln zł wsparcia przy koszcie całego przedsięwzięcia w wysokości 10,6 mln zł. Będą obsługiwać 2 linie komunikacji miejskiej. W ramach projektu planowana jest budowa i montaż 5 stacji ładowania Zostaną ulokowane w dwóch punktach na terenie miasta - jedna Kuźnicach, a dwie na zakopiańskim dworcu autobusowym. Autobusy i ładowarki będzie obsługiwać 8 kierowców (2 osoby na pojazd oraz 2 kierowców zapasowych) oraz 6 mechaników. Wszystko ma być gotowe do marca 2023 r.

NFOŚiGW szacuje, że elektryczne autobusy w Piotrkowe Trybunalski, Radomsku, Stalowej Woli i Zakopanem pozwolą ograniczyć emisję tlenków azotów o ponad 6 ton rocznie. Przyczynią się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o prawie 873 tony na rok.

NFOŚiGW kończy już negocjacje ze wszystkimi samorządami, które w ramach pierwszego konkursu złożyły wnioski o dotacje. Natomiast do 20 grudnia Fundusz czeka na wnioski już w drugim konkursie Zielonego Transportu Publicznego, którego budżet sięga 1,2 mld zł. Wsparcie ma być skierowane zwłaszcza do mniejszych miast, które borykają się z problemem smogu. Także do tych, które chcą eliminować zjawisko wykluczenia transportowego poprzez rozwój samorządowego transportu lokalnego.

Z danych firmy JMK Analizy Rynku Transportowego i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. z 445 nowo zarejestrowanych miejskich autobusów przeszło dwie trzecie miało napęd ekologiczny – elektryczny lub gazowy. Elektrobusy stanowiły w zakupach większość: od stycznia do końca września zarejestrowano 184 takie pojazdy (samorządy kupiły jeszcze 131 diesli, 120 autobusów na gaz i 3 hybrydy).

To kolejne przyspieszenie rozbudowy niskoemisyjnej floty samorządów: w całym 2020 r. udział „zielonych” pojazdów wynosił 56 proc. Rozpędu nabiera zwłaszcza elektryfikacja miejskiego transportu autobusowego. Jeszcze dwa lata temu zakupy tego rodzaju pojazdów w łącznej liczbie nowych miejskich autobusów miały zaledwie 5-procentowy udział.

Największe inwestycje w zero- i niskoemisyjne autobusy realizowane są w Warszawie (w ub. roku został tam sfinalizowany kontrakt na dostawę 130 elektrobusów), Krakowie (miasto odbiera w tym roku 50 sztuk) i Jaworznie (wkrótce 80 proc. floty jaworznickiego PKM będzie bezemisyjna).