Cztery miasta z dotacjami na zakup elektrycznych autobusów

Rośnie liczba samorządów rozpoczynających budowę floty elektrycznych autobusów. Okazję do elektryfikacji taboru daje program Zielony Transport Publiczny, z którego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotuje zakupy bezemisyjnych pojazdów.

Publikacja: 25.11.2021 13:02

Cztery miasta z dotacjami na zakup elektrycznych autobusów

Foto: ztm

W pierwszym naborze złożono 45 wniosków o wsparcie. Ostatnio zapadły decyzje o dofinansowaniu zakupu elektrobusów dla Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska, Stalowej Woli i Zakopanego.

Władze Piotrkowa zdecydowały się na zakup 7 autobusów elektrycznych i budowę 11 punktów zasilania prądem stałym. Stacje szybkiego ładowania powstaną przy ul. Słowackiego i przy ul. Dmowskiego, a stacje wolnego ładowania w zajezdni autobusowej przy ul. Krakowskie Przedmieście. W planach jest także system ładowania na trzech pętlach. Realizacja projektu obejmuje także przeszkolenie co najmniej 25 kierowców i 10 mechaników. Elektrobusy mają zacząć jeździć po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego do marca 2023 r.

Czytaj więcej

Przybywa elektrycznych autobusów w polskich miastach

Radomsko zamówi 4 elektrobusy, na które dostanie dofinansowanie w wysokości 8,1 mln zł przy łącznym koszcie inwestycji na poziomie 13,1 mln zł. Założono, że pojazdy będą w ciągu roku pokonywać 120 tys. kilometrów. Mają być ładowane w dwóch podwójnych stacjach wyposażonych w panele fotowoltaiczne. Do obsługi przewidziano minimum 12 kierowców, 2 elektryków i 1 mechanika. Realizacja projektu ma być sfinalizowana do połowy 2025 r.

W Stalowej Woli jeździć będzie 5 elektrobusów, na które trzeba wydać 16,3 mln zł, ale 10,5 mln zł wyłoży NFOŚiGW. Planowany roczny przebieg pojazdów to 125 tys. km, autobusy zaczną wozić pasażerów do połowy 2024 r.

3 elektrobusy kupi Zakopane, które dostanie ponad 7,2 mln zł wsparcia przy koszcie całego przedsięwzięcia w wysokości 10,6 mln zł. Będą obsługiwać 2 linie komunikacji miejskiej. W ramach projektu planowana jest budowa i montaż 5 stacji ładowania Zostaną ulokowane w dwóch punktach na terenie miasta - jedna Kuźnicach, a dwie na zakopiańskim dworcu autobusowym. Autobusy i ładowarki będzie obsługiwać 8 kierowców (2 osoby na pojazd oraz 2 kierowców zapasowych) oraz 6 mechaników. Wszystko ma być gotowe do marca 2023 r.

NFOŚiGW szacuje, że elektryczne autobusy w Piotrkowe Trybunalski, Radomsku, Stalowej Woli i Zakopanem pozwolą ograniczyć emisję tlenków azotów o ponad 6 ton rocznie. Przyczynią się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o prawie 873 tony na rok.

NFOŚiGW kończy już negocjacje ze wszystkimi samorządami, które w ramach pierwszego konkursu złożyły wnioski o dotacje. Natomiast do 20 grudnia Fundusz czeka na wnioski już w drugim konkursie Zielonego Transportu Publicznego, którego budżet sięga 1,2 mld zł. Wsparcie ma być skierowane zwłaszcza do mniejszych miast, które borykają się z problemem smogu. Także do tych, które chcą eliminować zjawisko wykluczenia transportowego poprzez rozwój samorządowego transportu lokalnego.

Z danych firmy JMK Analizy Rynku Transportowego i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. z 445 nowo zarejestrowanych miejskich autobusów przeszło dwie trzecie miało napęd ekologiczny – elektryczny lub gazowy. Elektrobusy stanowiły w zakupach większość: od stycznia do końca września zarejestrowano 184 takie pojazdy (samorządy kupiły jeszcze 131 diesli, 120 autobusów na gaz i 3 hybrydy).

To kolejne przyspieszenie rozbudowy niskoemisyjnej floty samorządów: w całym 2020 r. udział „zielonych” pojazdów wynosił 56 proc. Rozpędu nabiera zwłaszcza elektryfikacja miejskiego transportu autobusowego. Jeszcze dwa lata temu zakupy tego rodzaju pojazdów w łącznej liczbie nowych miejskich autobusów miały zaledwie 5-procentowy udział.

Największe inwestycje w zero- i niskoemisyjne autobusy realizowane są w Warszawie (w ub. roku został tam sfinalizowany kontrakt na dostawę 130 elektrobusów), Krakowie (miasto odbiera w tym roku 50 sztuk) i Jaworznie (wkrótce 80 proc. floty jaworznickiego PKM będzie bezemisyjna).

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce