Reklama

Wodorowe Nesobusy będą wozić krakowian. Inwestycja w 100 proc. sfinansowana z KPO

Krakowskie MPK podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupił przewoźnik z Krakowa. Inwestycja za ok. 30 mln zł w całości sfinansowana będzie z Krajowego Planu Odbudowy.

Publikacja: 17.06.2025 16:33

Władze Krakowa systematycznie rozwijają flotę autobusów zeroemisyjnych

Władze Krakowa systematycznie rozwijają flotę autobusów zeroemisyjnych

Foto: ZTP w Krakowie

Nowe autobusy dostarczy firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy. Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 m długości. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością - będzie w nich wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach.

We wszystkich pojazdach zostanie zamontowany nowoczesny system informacji pasażerskiej – tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi w środku i na zewnątrz. Nowe autobusy będą komfortowe nie tylko dla pasażerów - zapewnią też komfortowe warunki pracy kierowcom.

Zakup autobusów wodorowych dla Krakowa w 100 proc. sfinansowany z KPO

NesoBusy to pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe oraz baterie trakcyjne. Centralny silnik elektryczny napędza koła osi tylnej, a zbiorniki na dachu mogą pomieścić 37,5 kg wodoru przy ciśnieniu 350 bar, co zapewnia zasięg do 450 km na jednym tankowaniu. Autobus będzie mógł przewieźć jednorazowo 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Tankowanie wodoru w stacji autobusowej Płaszów zapewnia stacja mobilna Orlenu, która była pierwszą stacją tego koncernu w Polsce.

Czytaj więcej

Zielone inwestycje miast z KPO. Mała retencja i więcej powierzchni zielonych

Na zakup Nesobusów krakowskie MPK uzyskało już wsparcie finansowe – 100 proc. dofinansowania z KPO, w ramach przedsięwzięcia „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Inwestycja będzie kosztowała ok. 30 mln zł.

Reklama
Reklama

Jakie plany rozwoju floty ma krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne

Zakup nowych autobusów wodorowych dla Krakowa został poprzedzony testami trwającymi trzy lata. W tym okresie przewoźnik eksploatował pojazdy pięciu producentów: Solarisa, Mercedesa, ArthurBusa, Autosana i NesoBusa.

– To nie ostatnie zakupy autobusów wodorowych. Systematycznie rozwijamy flotę autobusów zeroemisyjnych z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł zasilania. Oprócz autobusów elektrycznych zamawiamy też pojazdy zasilane wodorem. W planach mamy zakup do 150 autobusów wodorowych oraz budowę zajezdni wraz z niezbędną infrastrukturą do obsługi pojazdów z takim zasilaniem – podsumowuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama