Reklama
Rozwiń

Wodorowe Nesobusy będą wozić krakowian. Inwestycja w 100 proc. sfinansowana z KPO

Krakowskie MPK podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupił przewoźnik z Krakowa. Inwestycja za ok. 30 mln zł w całości sfinansowana będzie z Krajowego Planu Odbudowy.

Publikacja: 17.06.2025 16:33

Władze Krakowa systematycznie rozwijają flotę autobusów zeroemisyjnych

Władze Krakowa systematycznie rozwijają flotę autobusów zeroemisyjnych

Foto: ZTP w Krakowie

Nowe autobusy dostarczy firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy. Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 m długości. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością - będzie w nich wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach.

We wszystkich pojazdach zostanie zamontowany nowoczesny system informacji pasażerskiej – tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi w środku i na zewnątrz. Nowe autobusy będą komfortowe nie tylko dla pasażerów - zapewnią też komfortowe warunki pracy kierowcom.

Zakup autobusów wodorowych dla Krakowa w 100 proc. sfinansowany z KPO

NesoBusy to pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe oraz baterie trakcyjne. Centralny silnik elektryczny napędza koła osi tylnej, a zbiorniki na dachu mogą pomieścić 37,5 kg wodoru przy ciśnieniu 350 bar, co zapewnia zasięg do 450 km na jednym tankowaniu. Autobus będzie mógł przewieźć jednorazowo 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Tankowanie wodoru w stacji autobusowej Płaszów zapewnia stacja mobilna Orlenu, która była pierwszą stacją tego koncernu w Polsce.

Czytaj więcej

Zielone inwestycje miast z KPO. Mała retencja i więcej powierzchni zielonych

Na zakup Nesobusów krakowskie MPK uzyskało już wsparcie finansowe – 100 proc. dofinansowania z KPO, w ramach przedsięwzięcia „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Inwestycja będzie kosztowała ok. 30 mln zł.

Jakie plany rozwoju floty ma krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne

Zakup nowych autobusów wodorowych dla Krakowa został poprzedzony testami trwającymi trzy lata. W tym okresie przewoźnik eksploatował pojazdy pięciu producentów: Solarisa, Mercedesa, ArthurBusa, Autosana i NesoBusa.

– To nie ostatnie zakupy autobusów wodorowych. Systematycznie rozwijamy flotę autobusów zeroemisyjnych z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł zasilania. Oprócz autobusów elektrycznych zamawiamy też pojazdy zasilane wodorem. W planach mamy zakup do 150 autobusów wodorowych oraz budowę zajezdni wraz z niezbędną infrastrukturą do obsługi pojazdów z takim zasilaniem – podsumowuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

Nowe autobusy dostarczy firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy. Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 m długości. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością - będzie w nich wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Transport
Urzędnik w elektrycznym samochodzie. A czasem i na e-rowerze
Transport
Miejskie autobusy znowu zaczęły jechać z prądem
Transport
Podwaliny pod drugą strefę czystego transportu w Polsce położone. Co dalej?
Transport
Radni zdecydowali. Strefa Czystego Transportu w Krakowie powstanie w 2026 roku