Nowe przeprawy dla rowerzystów. Aby mieli ciekawsze trasy

Będzie nowa kładka rowerowa nad magistralą kolejową w Bydgoszczy. Podobna inwestycja, tyle że nad Widawą na osiedlu Osobowice-Rędzin, zostanie zrealizowana we Wrocławiu.

Publikacja: 29.05.2024 17:46

Polskie miasta stale rozwijają infrastrukturę rowerową

Polskie miasta stale rozwijają infrastrukturę rowerową

Foto: Adobe Stock

– Otworzy ona możliwości rekreacyjne w tej części miasta i przysłuży się promocji turystyki w naszym regionie – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Dodaje, że nad Widawą i Odrą są piękne tereny krajobrazowe na spacer lub rower.

W Bydgoszczy kładka rowerowa nad torami

Władze Bydgoszczy zlecają budowę kolejnego odcinka drogi rowerowej z kładką nad magistralą węglową, który połączy wcześniej wyremontowane ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej.

Nowe zadanie zostanie zlecone w trybie "zaprojektuj i wybuduj". - Polega ono na budowie nowego ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej – podaje bydgoski ratusz.

Czytaj więcej

W Warszawie otwarto nowy most pieszo-rowerowy. "Symbol i wizytówka stolicy"

Urzędnicy podkreślają, że inwestycja obejmie m.in. wyposażenie całego skrzyżowania w sygnalizację świetlną, dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską, nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych wraz z remontem infrastruktury na pasie dzielącym, a także budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości ok. czterech metrów.

- Obecnie trwa przetarg na prace projektowo-budowlane. Po wyłonieniu wykonawcy będzie on miał 1,5 roku na wykonanie tej inwestycji – przekazał bydgoski ratusz.

W sumie w Bydgoszczy jest już prawie 140 km kilometrów dróg rowerowych. Ubiegły rok był jednym z najlepszych pod względem długości nowopowstałych tras rowerowych - zbudowano ich 10 kilometrów.

We Wrocławiu nowa kładka nad Widawą powstanie do 2025 r.

Podobna inwestycja planowana jest we Wrocławiu. Spółka Wrocławskie Inwestycje wybrała wykonawcę nowej kładki pieszo-rowerowa przy ujściu Widawy do Odry. Posłuży ona pieszym i rowerzystom. Przeprawa ma mieć ponad 40 metrów długości i trzy metry szerokości. Będzie częścią trasy rowerowej Via Regia, prowadzącej przez zielone nadrzeczne krajobrazy.

Wykonawca przygotuje projekty wykonawcze (jest już projekt budowlany tej inwestycji) i wybuduje kładkę oraz najazdy na nią o długości ok. 100 metrów. Połączą się one z drogami leśnymi od strony Wrocławia (las Lesicki – fragment lasu Rędzińskiego) i Paniowic położonych w gminie Oborniki Śląskie. Nowa kładka ma być wybudowana w 2025 roku.

Czytaj więcej

Jerzy Haszczyński: Most św. Rafała. Władze Warszawy nie rozumieją rowerzystów

Dwa miesiące temu otwarto pierwszy most pieszo-rowerowy nad Wisłą w Warszawie. Połączył Śródmieście z Pragą Północ. Jego budowa rozpoczęła się w 2022 roku. Pochłonęła 154 mln zł.

Pierwszy most w Warszawie dla pieszych oraz rowerzystów ma 452 metrów długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 metra, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 metra.

Piesi spacerem mogą pokonać przeprawę w ciągu sześciu minut, a rowerzyści przejadą nią w dwie minuty. Przynajmniej w teorii. Na przeprawie nie wyznaczono dla rowerzystów specjalnych pasów, co oznacza, że muszą przeciskać się między pieszymi. Tylko w pierwszym tygodniu z nowej kładki skorzystało ponad 200 tys. osób.

Kłódki z krakowskiej kładki miłości zamienią się w ławeczkę miłości

Własną i to całkiem popularną przeprawą rowerową ma też Kraków. To kładka pieszo-rowerowa ojca Bernatka, łącząca Kazimierz z Podgórzem. Powstała w 2010 roku w miejscu dawnego mostu Podgórskiego. Jej konstrukcja składa się ze 145-metrowego stalowego łuku, do którego podwieszono dwa pomosty – jeden dla pieszych, a  drugi dla rowerzystów. Nazwa przeprawy pochodzi od nazwiska zakonnika Laetusa Bernatka, głównego inicjatora budowy szpitala Bonifratów w Krakowie.

Czytaj więcej

W Krakowie ruszyła budowa kładki pieszo-rowerowej. Mimo kontrowersji

To na tej kładce zakochani wieszali tzw. kłódki miłości, a kluczyk wrzucali do rzeki. Zimą kiedy zapadła decyzja o remoncie kładki – kłódki usunięto. A było ich całkiem sporo, bo ok. 3 ton. Muzeum Krakowa szukało nawet właścicieli kłódek, a te których nie odebrano mają być przetopione i przerobione na tzw. ławeczkę miłości.

W czasie zimowego remontu uszkodzoną siatkę balustradową kładki Bernatki zastąpiły pionowe pręty ze stali nierdzewnej, na których niemal od razu pojawiły się nowe kłódki wieszane przez zakochanych. Pierwszy etap prac kosztował 670 tys. zł.

Drugi etap prac rozpocznie się w trzecim kwartale tego roku. Wówczas odnowiona zostanie balustrada przy drodze dla rowerów (od strony mostu Piłsudskiego). Cena tej inwestycji nie jest jeszcze znana.

Rowerem przez Polskę
Czy Polska będzie krajem rowerowym. Debata
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem