Przetargi: w ofercie nie wszystko można poprawić

Wprowadzenie modyfikacji ofert przy przetargach publicznych podlega ścisłym regułom
Shutterstock

Zmiana treści oferty przez wykonawcę zamówienia publicznego, może nastąpić jedynie przed upływem terminu do składania ofert.

Gmina prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przebudowę świetlic wiejskich. Jedna z firm wniosła odwołanie od czynności przeprowadzonych przez gminę. Twierdziła m.in., że wykonawcy zamówienia w kosztorysie ofertowym zaoferowali rozwiązania, które nie odpowiadają rozwiązaniom wymaganym w projekcie budowlanym stanowiącym załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

CZYTAJ TAKŻE: Przy otwieraniu ofert nie może być wątpliwości

Odwołujący się przedsiębiorca twierdził, że usunięcie opisanych niezgodności pomiędzy treścią ofert a treścią SIWZ jest niemożliwe. Nie przewiduje tego prawo zamówień publicznych. Każda próba usunięcia niezgodności musiałaby bowiem polegać na zastąpieniu zaoferowanych materiałów innymi, niewskazanymi w ofertach materiałami spełniającymi wymagania SIWZ. Tymczasem art. 84 ust. 1 oraz art. 87 ust. 1 p.z.p. zabraniają dokonywania jakichkolwiek zmian w treści oferty po upływie terminu składania ofert. Zakaz modyfikacji treści oferty poprzez składanie wyjaśnień został wyraźnie określony w art. 87 ust. 1 prawa zamówień publicznych – twierdziła odwołująca się firma.

Wszystko w porządku

W odpowiedzi na odwołanie gmina stwierdziła m.in., że wezwała dwóch wykonawców, których oferty zostały zakwestionowane, do udzielenia wyjaśnień w zakresie wskazanych nieścisłości w kosztorysach ofertowych i dokumentacji technicznej. W wyjaśnieniach tych wykonawcy twierdzili, że powstałe nieścisłości są wynikiem omyłek pisarskich i nie mają wpływu na ostateczną wartość złożonej oferty. Po analizie tych wyjaśnień gmina uznała, że pomimo nieścisłości zapisów w kosztorysach ofertowych z dokumentacja techniczną nie doszło do zmiany treści złożonych ofert, a ponadto nieścisłości te nie będą miały wpływu na realizację przedmiotowego zamówienia. Dlatego nieścisłości zakwalifikowano jako wynik omyłek pisarskich.

CZYTAJ TAKŻE: Nie każde powiązanie przekreśla udział w przetargu

Rozpoznając sprawę, Krajowa Izba Odwoławcza uznała za bezsporny fakt to, że treść ofert dwóch wykonawców nie zgadza się z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Treści stanowiące o niezgodności z wymogami zostały szczegółowo przedstawione w pismach kolejno kierowanych przez odwołującego do zamawiającego, przez zamawiającego do wykonawców z prośbą o wyjaśnienie, a następnie w wyjaśnieniach wykonawców przedstawionych zamawiającemu oraz w uzasadnieniu odwołania złożonego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

Tak nie można

Z treści wyjaśnień zamawiającego oraz odwołującego się wynika, iż wykonawcy dokonali zmiany treści złożonych ofert. Zapewne taka też była intencja wykonawców, by ich wyjaśnienia za taką zmianę uznać – stwierdziła KIO.

Tymczasem zmiana treści oferty przez wykonawcę, zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych, może nastąpić jedynie przed upływem terminu do składania ofert. Potwierdzają to stosowne zapisy SIWZ o możliwościach dokonywania poprawek jedynie bezpośrednio w treści oferty, w drodze przekreśleń i parafowanych poprawek, a zatem w okresie dysponowania ofertą przez wykonawcę, czyli przed jej złożeniem zamawiającemu. Z upływem wskazanego terminu wykonawca traci możliwość i prawo dokonywania zmian w swojej ofercie, rozumianej jako oświadczenie woli złożone w formie wymaganej postanowieniami SIWZ – uznała KIO.

CZYTAJ TAKŻE: Samorządy: przetargi na nowych zasadach

Skład orzekający KIO stwierdza, że w przedstawionym stanie sprawy zamawiający, pomimo wiedzy o niezgodnościach treści dwóch spornych ofert z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nie dokonał poprawnej ich oceny. Zamawiający zakwalifikował powyższe nieścisłości jako wynik omyłek pisarskich, które nie zmieniły treści ofert oraz ich wartości.

W konsekwencji takiej oceny zamawiający nie podjął żadnych czynności w postępowaniu w celu doprowadzenia treści ofert do zgodności z treścią SIWZ. Należy bowiem przypomnieć, że treść oferty dla jej skuteczności musi być zgodna z treścią SIWZ, a ewentualne poprawki treści dopuszczalne są w trybie art. 87 ust. 2 prawa zamówień publicznych, zatem zmian w treści oferty może dokonywać wyłącznie zamawiający na warunkach powołanego przepisu.

Czynność poprawienia treści oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień publicznych jest zadaniem zamawiającego. Tak więc wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił z naruszeniem art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 91 ust. 1 prawa zamówień publicznych – urzekła KIO.

Sygnatura: KIO 2304/19

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pływający ambasadorzy nadmorskich miast

Niektóre samorządy są właścicielami pełnomorskich jachtów. Jednostki służą przede wszystkim do szkolenia młodzieży.

Polacy myją częściej ręce? Dane temu przeczą

Miejskie przedsiębiorstwa wodociągowe nie zauważają większego poboru wody w marcu – w porównaniu z ...

Raport o potencjale Gdańska w dobie Covid 19

Stolica Kaszub, największe miasto północnej Polski, strategiczny węzeł komunikacji morskiej, lądowej i lotniczej, ośrodek ...

Samorządowe inwestycje, czyli wielkie cięcie wydatków

Samorządy wchodzą w gorący okres przygotowywania budżetów na 2020 r. Dobrych informacji dla mieszkańców ...

Pieniądze potrzebne nie tylko na drogi

Samorządy chcą pieniędzy nie tylko na nowe drogi, ale i obwodnice. To sposób na ...

Wójt odmienił los psów

Można wydać decyzję o odebraniu hodowcy zwierząt i z braku miejsc w schronisku przekazać ...