Przetargi: w ofercie nie wszystko można poprawić

Zmiana treści oferty przez wykonawcę zamówienia publicznego, może nastąpić jedynie przed upływem terminu do składania ofert.

Publikacja: 26.02.2020 12:33

Wprowadzenie modyfikacji ofert przy przetargach publicznych podlega ścisłym regułom

Wprowadzenie modyfikacji ofert przy przetargach publicznych podlega ścisłym regułom

Foto: Shutterstock

Gmina prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przebudowę świetlic wiejskich. Jedna z firm wniosła odwołanie od czynności przeprowadzonych przez gminę. Twierdziła m.in., że wykonawcy zamówienia w kosztorysie ofertowym zaoferowali rozwiązania, które nie odpowiadają rozwiązaniom wymaganym w projekcie budowlanym stanowiącym załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

CZYTAJ TAKŻE: Przy otwieraniu ofert nie może być wątpliwości

Odwołujący się przedsiębiorca twierdził, że usunięcie opisanych niezgodności pomiędzy treścią ofert a treścią SIWZ jest niemożliwe. Nie przewiduje tego prawo zamówień publicznych. Każda próba usunięcia niezgodności musiałaby bowiem polegać na zastąpieniu zaoferowanych materiałów innymi, niewskazanymi w ofertach materiałami spełniającymi wymagania SIWZ. Tymczasem art. 84 ust. 1 oraz art. 87 ust. 1 p.z.p. zabraniają dokonywania jakichkolwiek zmian w treści oferty po upływie terminu składania ofert. Zakaz modyfikacji treści oferty poprzez składanie wyjaśnień został wyraźnie określony w art. 87 ust. 1 prawa zamówień publicznych – twierdziła odwołująca się firma.

Wszystko w porządku

W odpowiedzi na odwołanie gmina stwierdziła m.in., że wezwała dwóch wykonawców, których oferty zostały zakwestionowane, do udzielenia wyjaśnień w zakresie wskazanych nieścisłości w kosztorysach ofertowych i dokumentacji technicznej. W wyjaśnieniach tych wykonawcy twierdzili, że powstałe nieścisłości są wynikiem omyłek pisarskich i nie mają wpływu na ostateczną wartość złożonej oferty. Po analizie tych wyjaśnień gmina uznała, że pomimo nieścisłości zapisów w kosztorysach ofertowych z dokumentacja techniczną nie doszło do zmiany treści złożonych ofert, a ponadto nieścisłości te nie będą miały wpływu na realizację przedmiotowego zamówienia. Dlatego nieścisłości zakwalifikowano jako wynik omyłek pisarskich.

CZYTAJ TAKŻE: Nie każde powiązanie przekreśla udział w przetargu

Rozpoznając sprawę, Krajowa Izba Odwoławcza uznała za bezsporny fakt to, że treść ofert dwóch wykonawców nie zgadza się z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Treści stanowiące o niezgodności z wymogami zostały szczegółowo przedstawione w pismach kolejno kierowanych przez odwołującego do zamawiającego, przez zamawiającego do wykonawców z prośbą o wyjaśnienie, a następnie w wyjaśnieniach wykonawców przedstawionych zamawiającemu oraz w uzasadnieniu odwołania złożonego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

Tak nie można

Z treści wyjaśnień zamawiającego oraz odwołującego się wynika, iż wykonawcy dokonali zmiany treści złożonych ofert. Zapewne taka też była intencja wykonawców, by ich wyjaśnienia za taką zmianę uznać – stwierdziła KIO.

Tymczasem zmiana treści oferty przez wykonawcę, zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych, może nastąpić jedynie przed upływem terminu do składania ofert. Potwierdzają to stosowne zapisy SIWZ o możliwościach dokonywania poprawek jedynie bezpośrednio w treści oferty, w drodze przekreśleń i parafowanych poprawek, a zatem w okresie dysponowania ofertą przez wykonawcę, czyli przed jej złożeniem zamawiającemu. Z upływem wskazanego terminu wykonawca traci możliwość i prawo dokonywania zmian w swojej ofercie, rozumianej jako oświadczenie woli złożone w formie wymaganej postanowieniami SIWZ – uznała KIO.

CZYTAJ TAKŻE: Samorządy: przetargi na nowych zasadach

Skład orzekający KIO stwierdza, że w przedstawionym stanie sprawy zamawiający, pomimo wiedzy o niezgodnościach treści dwóch spornych ofert z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nie dokonał poprawnej ich oceny. Zamawiający zakwalifikował powyższe nieścisłości jako wynik omyłek pisarskich, które nie zmieniły treści ofert oraz ich wartości.

W konsekwencji takiej oceny zamawiający nie podjął żadnych czynności w postępowaniu w celu doprowadzenia treści ofert do zgodności z treścią SIWZ. Należy bowiem przypomnieć, że treść oferty dla jej skuteczności musi być zgodna z treścią SIWZ, a ewentualne poprawki treści dopuszczalne są w trybie art. 87 ust. 2 prawa zamówień publicznych, zatem zmian w treści oferty może dokonywać wyłącznie zamawiający na warunkach powołanego przepisu.

Czynność poprawienia treści oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień publicznych jest zadaniem zamawiającego. Tak więc wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił z naruszeniem art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 91 ust. 1 prawa zamówień publicznych – urzekła KIO.

Sygnatura: KIO 2304/19

Gmina prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przebudowę świetlic wiejskich. Jedna z firm wniosła odwołanie od czynności przeprowadzonych przez gminę. Twierdziła m.in., że wykonawcy zamówienia w kosztorysie ofertowym zaoferowali rozwiązania, które nie odpowiadają rozwiązaniom wymaganym w projekcie budowlanym stanowiącym załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

CZYTAJ TAKŻE: Przy otwieraniu ofert nie może być wątpliwości

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo w regionach
Samorządowa obywatelska inicjatywa uchwałodawcza to najprostsza droga do chaosu
Prawo w regionach
Samorządowcy chcą więcej pieniędzy i samodzielności
Prawo w regionach
Plan ogólny zamiast studium. W którą stronę będzie rozwijać się Warszawa?
Prawo w regionach
Samorządy u progu planistycznej rewolucji
Prawo w regionach
Nowe przepisy mają pozwolić na regionalizację energetyki