Organizacja propozycje przedstawiła w liście do Przemysława Czarnka, szefa resortu edukacji. List dotyczy dwóch kwestii: sposobu finansowania edukacji uczniów szkół ponadpodstawowych spoza powiatu, w którym działa szkoła oraz sposobu finansowania edukacji domowej. - Od wielu lat apelujemy do rządu o zwiększenie subwencji oświatowej, o stosowanie sprawiedliwych mechanizmów podziału subwencji. Będziemy się domagać wprowadzenia wagi rekompensującej dla powiatów prowadzących szkoły ponadpodstawowe. W warszawskich szkołach ponadpodstawowych obecnie uczy się 32 proc. uczniów spoza Warszawy. Dla budżetu miasta to koszt prawie 80 mln zł. rocznie. - Renata Kaznowska zastępczyni prezydenta Warszawy przyznała, że samorząd równocześnie jest dumny z tego, iż jest głównym ośrodkiem edukacyjnym dla aglomeracji, ale ma poczucie niesprawiedliwości: - Nie widzimy powodu, dla którego mielibyśmy być za to karani. – dodała.
UMP apeluje o wprowadzenie w rozporządzeniu subwencyjnym nowej wagi o wskaźniku 0,42 na uczniów szkół ponadpodstawowych spoza powiatu, w którym działa szkoła.
Eksperci organizacji uzasadniają, że takie rozwiązanie pozwoliłoby zrekompensować samorządom przyjmującym uczniów z innych powiatów koszty ich oraz zapewnić uczniom jednakowy dobry standard nauki a kadrze nauczycielskiej pracy. Zdaniem UMP obecne przepisy prawa nie pozwalają samorządom w ramach prowadzonego naboru do szkół ponadpodstawowych preferować własnych mieszkańców. System ten jest podwójnie niesprawiedliwy, gdyż faktycznie nie wymusza na powiatach ościennych tworzenia odpowiedniej oferty edukacyjnej dla swoich mieszkańców, a jednocześnie nie gwarantuje samorządom przyjmujących uczniów z innych powiatów adekwatnych środków finansowych z budżetu państwa w postaci subwencji.
Drugim postulatem Unii Metropolii Polskich jest zmiana zasad finansowania tzw. edukacji domowej poprzez zagwarantowanie samorządom pieniędzy subwencyjnych na finansowanie edukacji domowej obliczanych na podstawie rzeczywistej liczby uczniów w poszczególnych miesiącach, a nie na podstawie danych z poprzedniego roku szkolnego.
„Mechanizm podziału środków nie gwarantuje uzyskania pełnej należnej kwoty. Ponadto, dodatkowa subwencja z tytułu wzrostu liczby uczniów przekazywana jest samorządom pod koniec roku budżetowego – tymczasem np. duży przyrost liczy uczniów szkół niepublicznych z miesiąca na miesiąc wiąże się z koniecznością natychmiastowego zwiększenia wydatków z tytułu comiesięcznych transz dotacji dla szkół.” – napisano w liście.