To m.in. na uczniów z rodzinami czekają polskie stoki narciarskie, które z roku na rok, dzięki kolejnym inwestycjom, zmieniają się na korzyść. W Zieleńcu w sezonie 2018/2019 doszła nowa, szósta już kolej z czteroosobowymi kanapami. Nowy wyciąg ma długość 570 m i może w ciągu godziny przewieźć ok. 2400 osób na godzinę. – Inwestycja jest doskonałym uzupełnieniem istniejącej już infrastruktury i włączeniem do terenów narciarskich nieużytkowanego do tej pory stoku – mówi Grzegorz Głód, marketing manager w spółce Winterpol, do której należą stoki w Zieleńcu. – W ciągu najbliższych lat planowane są kolejne wyciągi, ale na tym etapie nie chcemy jeszcze zdradzać wszystkich niespodzianek, jakie szykuje nasza stacja narciarska.

Obecnie w Zieleńcu, który jest popularnym miejscem w okresie ferii, do dyspozycji narciarzy jest 29 wyciągów, w tym sześć nowoczesnych kanap, cztery wyciągi taśmowe i 19 orczyków. Stacja oferuje ponad 23 km tras o zróżnicowanym poziomie trudności, a całość dostępna jest na jednym karnecie Zieleniec SKI Pass.

Miliony w stoki

Nowy wyciąg krzesełkowy powstał też w ośrodku Szczyrk Mountain Resort, czyli dawnym ośrodku górniczym GAT, który kilka lat temu przejęła słowacka firma Tatry Mountain Resorts. Dolna stacja powstała na Hali Skrzyczeńskiej, a górna na Zbójnickiej Kopie. Wyciąg został poprowadzony nową trasą o długości 1690 metrów, różnica poziomów: 205 metrów. Narciarze, którzy z niego korzystają, mogą zjechać zarówno w kierunku Hali Skrzyczeńskiej, jak i w stronę trasy Ondraszek w COS-ie (oba ośrodki mają wspólny karnet, wraz ze stacją Beskid Sport Arena). Ale to nie wszystkie inwestycje – stary wyciąg na Małe Skrzyczne został zastąpiony zupełnie nowym orczykiem, a sama trasa „Świerkowa” stała się widokową nartostradą. Zmodyfikowane zostały też profile tras w górnej części Hali Skrzyczeńskiej.

Cztery lata temu słowacka firma Tatry Mountain Resort kupiła – chylący się ku upadkowi – Szczyrkowski Ośrodek Narciarski, w którego modernizację zainwestowano do końca 2017 r. ponad 120 mln zł. Powstały m.in. trzy nowe koleje linowe: dziesięcioosobowa gondola na Halę Skrzyczeńską, a także dwie sześcioosobowe kanapy, których stacje początkowe znajdują się na Solisku, a górne – na Hali Skrzyczeńskiej i Wierchu Pośrednim. Słowacy stworzyli też system naśnieżania wykorzystujący nowy zbiornik wodny o pojemności do 100 tys. m sześc.

Wieża (przyszłą) atrakcją Krynicy

W Słotwinach obok Krynicy w stacji narciarskiej Słotwiny Arena 5 stycznia ruszyła nowa kolej krzesełkowa – Słotwinka. To uzupełnienie wybudowanej dwa lata temu nowoczesnej, sześcioosobowej kanapy. Nowa kolejka, o długości ok. 600 m i przepustowości ok. 3 tys. osób na godzinę, zastąpiła wyciąg orczykowy położony na stoku przy parkingu i restauracji. Stacja narciarska buduje też wieżę widokową o wysokości 49,5 metra wśród lasów pasma Jaworzyny Krynickiej. Będzie do niej prowadzić wsparta na słupach i podporach drewniana ścieżka o łącznej długości 1000 metrów. Dodatkową atrakcją, szczególnie dla najmłodszych, będzie mierząca 60 metrów zjeżdżalnia. Całoroczny obiekt ma być gotowy w połowie wakacji.

Nowa kolej krzesełkowa powstała także w pobliskim ośrodku narciarskim TyliczSki. To niewielka, familijna stacja, oferująca sześć kilometrów zróżnicowanych tras zjazdowych. Do tej pory działała tam jedna trzyosobowa kolej krzesełkowa obsługująca główny stok. W tym sezonie na bocznym stoku przybyła nowa kolej czteroosobowa o długości 400 metrów.

A na stoku Wierchomla za Szałasem Bacy powstał jedyny w Polsce tor Playcross – tor crossowy złożony z band i rollerów. – To 250 m świetnej rozrywki dla dzieci i fajne urozmaicenie dla tych, którym nie wystarczy zwykłe ślizganie się po stoku – chwalą się właściciele ośrodka.

Inną tegoroczną nowością jest wspólny skipass na Podhalu – Tatry Super Ski. Tuż przed sezonem przystąpiło do niego 14 ośrodków w południowej Małopolsce i na Spiszu. Pozwala on szusować m.in. w Białce Tatrzańskiej, Jurgowie, na Polanie Szymoszkowej czy Witowie, a także na Mosornym Groniu i Palenicy w Szczawnicy. Łącznie narciarze mają do dyspozycji 78 tras narciarskich o zróżnicowanym poziomie trudności i łącznej długości ponad 45 km – w tym sześć tras z homologacją FIS. Trasy są obsługiwane łącznie przez 73 wyciągi o całkowitej przepustowości niemal 100 tys. osób na godzinę.

Harce na górce

Inwestycje trwają także na Górce Szczęśliwickiej w Warszawie. W październiku ubiegłego roku została wymieniona mata pokrywająca cały stok narciarski. Zmodernizowano też drewnianą konstrukcję tarasu widokowego oraz górną stację kolei krzesełkowej. Koszt wszystkich wykonanych prac to ok. 10 mln zł.

To nie koniec zmian. Zmodernizowany będzie cały budynek Ośrodka Szczęśliwice. Na piętrze budynku m.in. powstanie nowoczesna strefa rekreacyjno-sportowa z siłownią, salą fitness, przestrzenią z urządzeniami do symulacji jazdy na nartach, sala aerobowa i pokój rehabilitacji. Jak szacuje warszawski ratusz, prace zaczną się jeszcze w I kwartale tego roku. ©?