Wartość tej inwestycji to 550 mln zł. – Modernizacja linii kolejowej na trasie E20 na odcinku od stacji Biała Podlaska do Terespola to tworzenie bezpiecznej i sprawnej sieci kolejowej. Modernizowane stacje Biała Podlaska, Małaszewicze, Terespol i nowy przystanek Biała Podlaska Rozrządowa zwiększają dostęp mieszkańców do kolei. To jest polski odcinek kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do zachodniej Europy, którego obsługa będzie korzystna dla przedsiębiorców, których firmy położone są wzdłuż szlaku – mówi Tomasz Gontarz, pełnomocnik ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim.
Wykonawca przygotował 17 nowych rozjazdów, ponad 31 km szyn, ok. 30 tys. podkładów i 1300 betonowych elementów w kształcie litery L do budowy peronów. Szykuje się budowa wiaduktu kolejowego w ciągu ulicy Lubelskiej. Oprócz stacji Biała Podlaska remontowane są przystanki Małaszewicze i Terespol. Tam również będą nowe perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjna.
Po zmodernizowanej linii E20 pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością 160 km, a towarowe 120 km kilometrów na godzinę. – Inwestycja przyniesie poprawę komfortu podróży. Skróci się czas przejazdu między Białą Podlaską a Terespolem o 8 min dla pociągów pasażerskich i 19 min dla pociągów towarowych – zapowiada Karol Jakubowski.
Elektrycznym do „Stalówki”
Na Lubelszczyźnie trwa modernizacja trasy Lublin–Stalowa Wola Rozwadów. Prace rozpoczęły się latem 2017 r. i zakończą jesienią 2019 r., a wartość inwestycji to 367 mln zł. – Najistotniejszym elementem inwestycji jest elektryfikacja linii na całej długości – tłumaczy Karol Jakubowski. Dodaje, że elektryfikacja na odcinku 105 km to pierwsza tak duża inwestycja tego typu od 30 lat, a dzięki temu pociągi pasażerskie pojadą 120 km/h. Przebudowanych zostanie 18 stacji, powstaną dwa perony na przystankach Zaklików Miasto i Stalowa Wola Charzewice. Powstanie 11 przejść dla pieszych, zmodernizowane zostaną cztery mosty i wiadukt.
– Linia Lublin–Stalowa Wola Rozwadów ma bardzo duże znaczenie dla całej wschodniej Polski. Jest fragmentem tzw. Magistrali Wschodniej, która łączy stolice wschodnich województw kraju: Olsztyn–Białystok–Lublin–Kielce–Rzeszów – podkreśla Karol Jakubowski.
PKP PLK sukcesywnie buduje tory i wymienia rozjazdy. W październiku 2018 r. nastąpi zakończenie robót na stacji Stalowa Wola Rozwadów. We wrześniu br. gotowe będą nowe tory na odcinku Lublin Zemborzyce–Kraśnik.