Lublin bliżej Warszawy

Pociągi jeżdżą już nowym kolejowym mostem nad Wieprzem w Dęblinie. Druga przeprawa będzie gotowa do końca roku.

Publikacja: 10.07.2018 14:30

Po zakończeniu modernizacji trasy pociągi z lubelskiego dworca (na zdjęciu) do Warszawy będą jechały

Po zakończeniu modernizacji trasy pociągi z lubelskiego dworca (na zdjęciu) do Warszawy będą jechały 45 minut krócej.

Foto: PKP PLK

Modernizacja kolejowej „siódemki” jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycję współfinansują fundusze unijne. Jej wartość szacowana jest na 3,4 mld zł, z czego 2,9 mld zł to wsparcie z Brukseli.

Nowa przeprawa ma 170 m i waży tysiąc ton. To fragment modernizowanej trasy Lublin–Warszawa. To niejedyna duża inwestycja kolejowa w regionie.

Trwa modernizacja linii kolejowej E20 między Siedlcami a Terespolem. Nowy przystanek zyskają mieszkańcy Białej Podlaskiej, wyremontowane zostaną również inne stacje. Pierwsze pociągi pod koniec czerwca przejechały nowym mostem nad Wieprzem koło Dęblina.

– Budowa tych mostów to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa–Lublin – przyznaje Karol Jakubowski z PKP PLK.

W maju 1000-tonowy stalowy obiekt zmontowany na brzegu przesunięto za pomocą siłowników na przygotowane wcześniej filary. Przeprawa o szerokości 22 m jest osadzona na wyremontowanych podporach i przebudowanych przyczółkach. Nowy most umożliwia kursowanie ciężkich składów towarowych. Jadą tędy pociągi m.in. z wagonami-cysternami obsługującymi Zakłady Azotowe w Puławach.

Obok tego mostu do końca roku powstanie podobny.

– Budowa mostów nad rzeką Wieprz to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa–Lublin – przyznaje PKP PLK.

150 km remontu

Od czerwca 2017 r. firma remontuje trasę kolejową między Lublinem a Otwockiem – 150 kilometrów torów i sieci trakcyjnej, w tym budowa drugiego toru na odcinku Otwock–Pilawa. Zakres prac obejmuje też remonty 17 stacji, m.in. Otwock, Garwolin, Dęblin, Puławy, Nałęczów, oraz budowę przystanku Lublin-Zachód. 77 nowych peronów dostosowanych będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wybudowanych ma zostać 11 podziemnych przejść dla pieszych z 16 windami na stacjach m.in. w Lublinie, Nałęczowie, Dęblinie, Otwocku. Przebudowanych będzie 70 przepraw, w tym 46-metrowa nad Bystrzycą. Powstaną tunele drogowe w Otwocku (64 m i 99 m) oraz trzy nowe lokalne centra sterowania w Pilawie, Dęblinie i Lublinie. – Efektem inwestycji będzie poprawa komfortu pasażerów. Nowe tory i sieć trakcyjna pozwolą zwiększyć prędkość pociągów do 160 km na godzinę, co skróci przejazd między Warszawą a Lublinem o 45 minut – twierdzi Karol Jakubowski.

Jego zdaniem szybkie połączenie Lublina z Warszawą zwiększy szanse na przyciągnięcie nowych inwestorów i przyśpieszenie rozwoju gospodarki Lubelszczyzny.

Nowy jedwabny szlak

To niejedyna duża inwestycja kolejowa w regionie. Szybciej, wygodniej i bezpieczniej dojedziemy do Białej Podlaskiej po modernizacji linii kolejowej Siedlce–Terespol. – Modernizacja linii E-20 na odcinku Biała Podlaska–Terespol rozpoczęła się w marcu – mówi przedstawiciel PKP PLK.

Na stacji Biała Podlaska zdemontowano ponad 24 km torów oraz sieci trakcyjnej. Wykonawca rozpoczął prace nad konstrukcją nowego przejścia podziemnego. Na przejście podziemne wykorzystane będzie 120 ton stali. Rozpoczęła się budowa nowego przystanku Biała Podlaska Rozrządowa.

Wartość tej inwestycji to 550 mln zł. – Modernizacja linii kolejowej na trasie E20 na odcinku od stacji Biała Podlaska do Terespola to tworzenie bezpiecznej i sprawnej sieci kolejowej. Modernizowane stacje Biała Podlaska, Małaszewicze, Terespol i nowy przystanek Biała Podlaska Rozrządowa zwiększają dostęp mieszkańców do kolei. To jest polski odcinek kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do zachodniej Europy, którego obsługa będzie korzystna dla przedsiębiorców, których firmy położone są wzdłuż szlaku – mówi Tomasz Gontarz, pełnomocnik ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim.

Wykonawca przygotował 17 nowych rozjazdów, ponad 31 km szyn, ok. 30 tys. podkładów i 1300 betonowych elementów w kształcie litery L do budowy peronów. Szykuje się budowa wiaduktu kolejowego w ciągu ulicy Lubelskiej. Oprócz stacji Biała Podlaska remontowane są przystanki Małaszewicze i Terespol. Tam również będą nowe perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjna.

Po zmodernizowanej linii E20 pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością 160 km, a towarowe 120 km kilometrów na godzinę. – Inwestycja przyniesie poprawę komfortu podróży. Skróci się czas przejazdu między Białą Podlaską a Terespolem o 8 min dla pociągów pasażerskich i 19 min dla pociągów towarowych – zapowiada Karol Jakubowski.

Elektrycznym do „Stalówki”

Na Lubelszczyźnie trwa modernizacja trasy Lublin–Stalowa Wola Rozwadów. Prace rozpoczęły się latem 2017 r. i zakończą jesienią 2019 r., a wartość inwestycji to 367 mln zł. – Najistotniejszym elementem inwestycji jest elektryfikacja linii na całej długości – tłumaczy Karol Jakubowski. Dodaje, że elektryfikacja na odcinku 105 km to pierwsza tak duża inwestycja tego typu od 30 lat, a dzięki temu pociągi pasażerskie pojadą 120 km/h. Przebudowanych zostanie 18 stacji, powstaną dwa perony na przystankach Zaklików Miasto i Stalowa Wola Charzewice. Powstanie 11 przejść dla pieszych, zmodernizowane zostaną cztery mosty i wiadukt.

– Linia Lublin–Stalowa Wola Rozwadów ma bardzo duże znaczenie dla całej wschodniej Polski. Jest fragmentem tzw. Magistrali Wschodniej, która łączy stolice wschodnich województw kraju: Olsztyn–Białystok–Lublin–Kielce–Rzeszów – podkreśla Karol Jakubowski.

PKP PLK sukcesywnie buduje tory i wymienia rozjazdy. W październiku 2018 r. nastąpi zakończenie robót na stacji Stalowa Wola Rozwadów. We wrześniu br. gotowe będą nowe tory na odcinku Lublin Zemborzyce–Kraśnik.

Modernizacja kolejowej „siódemki” jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycję współfinansują fundusze unijne. Jej wartość szacowana jest na 3,4 mld zł, z czego 2,9 mld zł to wsparcie z Brukseli.

Nowa przeprawa ma 170 m i waży tysiąc ton. To fragment modernizowanej trasy Lublin–Warszawa. To niejedyna duża inwestycja kolejowa w regionie.

Pozostało 94% artykułu
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej