Władze i instytucje samorządowe mają obowiązek udzielać odpowiedzi na pytania mieszkańców. Jasno wynika to z ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Mieszkaniec jednej z podlaskich gminy zwrócił się ustnie do kierownika ośrodka pomocy społecznej o udostępnienie informacji o przyznanych nagrodach i premiach dla pracowników OPS za trzy lata. Interesował się również, jakim budżetem dysponuje OPS. Informacji nie otrzymał. Złożył więc skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku na bezczynność kierownika ośrodka.
W odpowiedzi na skargę kierownik OPS wyjaśnił, że mieszkaniec gminy otrzymał odpowiedź ustnie. Poinformował go również, że informację o budżecie OPS można znaleźć w BIP.
Nie była to pierwsza skarga tej osoby, już wcześniej kilkakrotnie skarżył się do WSA na bezczynność kierownika OPS. Za każdym razem WSA zobowiązywał kierownika OPS do załatwienia wniosków w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, w terminie 14 dni od doręczenia prawomocnego wyroku. Tym razem jednak WSA oddalił skargę. Powodem był fakt, że skarżący nie podał żadnych konkretów co do terminu złożenia wniosku, jego treści etc. Takich informacji nie było również w dokumentach przesłanych sądowi przez OPS.
Mieszkaniec gminy odwołał się do Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę WSA w Białymstoku do ponownego rozpoznania. Zdaniem NSA WSA błędne przyjął, że ustny wniosek o udzielenie informacji publicznej obejmował żądanie dotyczące premii i nagród pracowniczych za 2016 r. Żądanie takie obejmowało bowiem lata 2013, 2014 i 2015.