W najbliższych latach w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) w województwie świętokrzyskim powstanie ok. 100 km dróg krajowych.
Będzie to budowa drogi ekspresowej S7 na odcinkach Chęciny–Jędrzejów (długości 21,6 km), od Jędrzejowa do granicy z województwem małopolskim (19,9 km) oraz między granicą z województwem mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną (7,6 km). Następnie budowa drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów–Kielce (21,2 km), a także obwodnic: Opatowa (15,6 km), Ostrowca Świętokrzyskiego (2,7 km) oraz Morawicy i Woli Morawickiej (8,2 km).
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiada, że jeśli w trakcie przetargów oferty okażą się niższe od kosztorysów inwestorskich, oszczędności pozwolą finansować kolejne zadania. Będą to odcinki drogi ekspresowej S74: granica z województwem łódzkim–Przełom/Mniów, Cedzyna–Łagów i Łagów–granica z województwem podkarpackim, a także obwodnica Wąchocka.
Odkorkują miasto
Jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji jest obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej. Powstanie w ciągu drogi krajowej nr 73 i będzie miała ponad 8 km długości. Jej budowa zostanie sfinansowana ze środków Programu Budowy Dróg Krajowych. Decyzję o skierowaniu inwestycji do realizacji podjął w końcu czerwca ówczesny wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Choć o potrzebie tej inwestycji mówiło się od wielu lat, na jej realizację do tej pory nie było pieniędzy.
Droga przechodząca przez Morawicę i Wolę Morawicką jest obecnie w złym stanie technicznym, niszczy ją duży ruch ciężarówek. Według danych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa średniodobowe natężenie ruchu na odcinku od Kielc do Morawicy przekracza 16 tys. pojazdów na dobę, a w samej Morawicy – ponad 19,5 tys. To znacznie więcej niż krajowa średnia, wynosząca nieco ponad 11 tys. pojazdów na dobę.