Miasto Tarnów po raz ostatni powiększyło swą powierzchnię w 1960 roku, kiedy włączono do niego część Koszyc i Zbylitowskiej Góry. Teraz, po ponad półwieczu, jest szansa, że Tarnów znowu urośnie. Do prezydenta miasta trafił bowiem wniosek o przyłączenie części Kępy Bogumiłowickiej – podtarnowskiej miejscowości, która administracyjnie należy do gminy Wierzchosławice. Miejscowość jest podzielona przez przebiegającą na nasypie linię kolejową 91 Kraków–Medyka na części południową i północną. Południowa część, w której znajduje się ok. 40 gospodarstw, to obszar położony na wschód od Dunajca, na przedłużeniu ul. Czarna Droga. Takie położenie przysiółka, zwłaszcza oddzielenie go torami kolejowymi i rzeką, powoduje problemy z dojazdem służb ratowniczych, technicznych i dostawców towarów. W zimie są trudności z odśnieżaniem, również większość inwestycji i potrzebnej infrastruktury powstaje w północnej części Kępy. Mieszkańcy czują się zapomniani przez władze gminy Wierzchosławice i od dawna bliżej im do Tarnowa. Chociażby dlatego, że od dawna korzystają z tarnowskiej energii elektrycznej, gazu i wody. Do Tarnowa chodzą na pocztę i mają tu swoją parafię. I to właśnie mieszkańcy południowej części Kępy zażyczyli sobie przesunięcia granicy miasta, tak aby ich domy znalazły się na terenie miejskim. Pod wnioskiem w tej sprawie do prezydenta Romana Ciepieli podpisało się ok. 90 proc. ludzi mieszkających w tej części Kępy.
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz do udrożenienia miast.
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesowego dla prowadzonych przez kobiety startujących firm technologicznych.
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego?
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Architecture & Management, o znaczeniu terenów zielonych w rozwoju miast.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
W tym roku przypada 80. rocznica rozpoczęcia odbudowy stolicy po wojnie. Do obchodów zainicjowanych przez miasto włączyły się muzea i instytucje kultury. Zaplanowano wiele wydarzeń, spotkań i wystaw.
W Muzeum Narodowym w Poznaniu od 7 marca do 29 czerwca będzie można zobaczyć ponad 120 dzieł malarskich, rysunków i szkiców, które pozwolą oglądającemu poznać, przypomnieć, odkryć na nowo Chełmońskiego jako artystę i postać.
Koleje Dolnośląskie rozszerzą swoją działalność o przewozy autobusowe. Nowe połączenia zyskają m.in. Polkowice, Bolków i Lwówek Śląski.
Rząd nie spełnił jeszcze swojej pierwszej wiatrowej obietnicy, dotyczącej zmniejszenia odległości wiatraków od najbliższych zabudowań, a już bierze się za kolejną. Na pochopność decyzji ws. modernizacji wiatraków zwracają uwagę samorządy.Bartłomiej Sawicki
Są przypadki, że miasta zajmują duże obszary gmin wiejskich i dalsze funkcjonowanie takiej gminy jest trudne lub wręcz niemożliwe – mówi Stanisław Jastrzębski, wójt gminy Długosiodło i szef zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.
Coraz większym zainteresowaniem w systemach rowerów miejskich cieszą się jednoślady z napędem elektrycznym.
Samorządy mają więcej dochodów, ale i więcej powinności. Efekty reformy finansów widoczne będą pod koniec roku. Już teraz jednak widać, że trzeba będzie ją modyfikować.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas