Mocniej przywiązać mieszkańców do miasta

Specjalne ulgi i rabaty dają Karty Mieszkańca, wydawane przez lokalne władze podatnikom z ich terenu. Taki program lojalnościowy ma od początku roku Częstochowa, a teraz wprowadził Mikołów.

Publikacja: 13.06.2017 22:00

Władze Mikołowa wydały do tej pory ponad 180 kart

Władze Mikołowa wydały do tej pory ponad 180 kart

Foto: shutterstock

W Częstochowie w styczniu wystartowała Częstochowska Karta Mieszkańca, czyli Samorządowy Program Lojalnościowy. Posiadacze tej karty mogą zbierać punkty u lokalnych przedsiębiorców, które mogą późnej wymieniać na atrakcyjne bonusy.

– Głównym celem programu Częstochowskiej Karty Mieszkańca jest nagradzanie mieszkańców za korzystanie z usług lokalnych przedsiębiorców, a także większe związanie ich z miastem. Poprawiła się u nas sytuacja na rynku pracy, chcemy, by studenci czy uczniowie szkół zawodowych po zakończeniu nauki zamieszkali w Częstochowie. Jednym z elementów takiej promocji miasta jest właśnie taka karta – tłumaczy Włodzimierz Tutaj, rzecznik częstochowskiego ratusza. Korzystanie z karty jest bezpłatne, a mieszkańcy miasta mogą przystąpić do programu w dowolnym momencie jego trwania. Aby wyrobić kartę, muszą uzupełnić oświadczenie, okazać dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzić odbiór karty. Projekt powstał przy współpracy z Grupą Lew, która przygotowała ofertę na użytkowanie terminali do akceptacji kart płatniczych, które jednocześnie służą do obsługi nowego częstochowskiego programu.

Spółka chce zachęcić również inne miasta w Polsce do skorzystania z ich rozwiązania. Częstochowska Karta Mieszkańca integruje również istniejące już wcześniej programy (Częstochowski Senior, Rodzina Plus) oraz daje dostęp do miejskiej Biblioteki Publicznej. Częstochowska Karta Mieszkańca jest produktem innowacyjnym i ma się zmieniać, w najbliższych miesiącach nastąpi jej integracja z biletem komunikacji miejskiej, a z czasem zyska też funkcję karty płatniczej. W Częstochowie w programie uczestniczy już ponad 100 podmiotów z różnych branż, m.in. zdrowie i uroda, gastronomia, artykuły spożywcze, sport i wypoczynek, dom, motoryzacja, kultura i edukacja. Do tej pory wydano już ponad 2 tys. kart.

Z własnym programem lojalnościowym kilka tygodni temu wystartował też Mikołów. Tam rozdawana jest Karta Mieszkańca Gminy Mikołów, która działa na nieco innych zasadach niż ta w Częstochowie. Tu jej posiadacze mogą liczyć na system zniżek i bonusów, a nie zbierają punkty, które później są wymieniane na towary czy usługi.

– Program został zaczerpnięty z innych miast, w których wprowadzono kartę mieszkańca. Chcieliśmy docenić wkład mieszkańców płacących podatki na rzecz miasta oraz zachęcić tych, którzy jeszcze tego nie robią – tłumaczy nam Stanisław Piechula, burmistrz Mikołowa.

Karta Mieszkańca Gminy Mikołów uprawnia do korzystania z dostępnych ulg i rabatów oferowanych przez gminę Mikołów oraz partnerów programu. Kartę może otrzymać osoba pełnoletnia, która mieszka na terenie gminy i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Mikołowie oraz deklaruje w zeznaniu podatkowym, że jej miejscem zamieszkania jest teren gminy. Do tej pory wydano 181 kart.

– Lokalni przedsiębiorcy chętnie wchodzą do programu. Ostatnio dołączyło kolejnych pięć firm – mówi burmistrz Piechula. I dodaje, że w każdej chwili mogą do projektu dołączyć kolejne zainteresowane nim firmy, punkty handlowe czy usługowe, składając odpowiednią deklarację w urzędzie miasta.

– Projekt jest też skierowany do przedsiębiorców lokalnych, którzy w zamian za oferowane na rzecz mieszkańców zniżki otrzymują darmową reklamę swoich usług i produktów. Partnerzy programu mogą liczyć np. na darmową reklamę na stronie internetowej miasta oraz tablicy ogłoszeń urzędu – wyjaśnia burmistrz Piechula.

W innych śląskich miastach nie ma na razie takich programów lojalnościowych adresowanych do podatników.

– Mamy kartę dużej rodziny czy kartę dla seniorów. O kolejnej na razie nie myślimy –mówi Sławomir Gruszka z Urzędu Miasta w Zabrzu.

Podobne informacje uzyskaliśmy w innych miastach. Kamila Szal z ratusza w Mysłowicach mówi, że tam funkcjonuje Karta Dużej Rodziny, dzięki której mieszkańcy mogą korzystać ze zniżek u lokalnych przedsiębiorców. Podobnie jest w Chorzowie czy w Tychach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

W Częstochowie w styczniu wystartowała Częstochowska Karta Mieszkańca, czyli Samorządowy Program Lojalnościowy. Posiadacze tej karty mogą zbierać punkty u lokalnych przedsiębiorców, które mogą późnej wymieniać na atrakcyjne bonusy.

– Głównym celem programu Częstochowskiej Karty Mieszkańca jest nagradzanie mieszkańców za korzystanie z usług lokalnych przedsiębiorców, a także większe związanie ich z miastem. Poprawiła się u nas sytuacja na rynku pracy, chcemy, by studenci czy uczniowie szkół zawodowych po zakończeniu nauki zamieszkali w Częstochowie. Jednym z elementów takiej promocji miasta jest właśnie taka karta – tłumaczy Włodzimierz Tutaj, rzecznik częstochowskiego ratusza. Korzystanie z karty jest bezpłatne, a mieszkańcy miasta mogą przystąpić do programu w dowolnym momencie jego trwania. Aby wyrobić kartę, muszą uzupełnić oświadczenie, okazać dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzić odbiór karty. Projekt powstał przy współpracy z Grupą Lew, która przygotowała ofertę na użytkowanie terminali do akceptacji kart płatniczych, które jednocześnie służą do obsługi nowego częstochowskiego programu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej