19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 15.01.2025 10:46 Publikacja: 09.04.2017 22:00
Trasa, która pozwoli ominąć ulice Oświęcimia, ma być gotowa w tym roku.
Foto: shutterstock
Najbardziej zaawansowane są prace przy obwodnicy Oświęcimia. Inwestycja powinna być gotowa jeszcze w tym roku. Zakończenie obwodnicy Wolbromia planowane jest na koniec 2018 roku.
Zadaniem północnej obwodnicy Oświęcimia jest ułatwienie dojazdu z tego miasta do Krakowa i na Śląsk. Planowana trasa obwodnicy liczy pięć kilometrów całkowicie nowej drogi, a prowadzi od skrzyżowania ulic Chemików, Olszewskiego i Fabrycznej, gdzie łączy się z drogą krajową 44 – w kierunku Libiąża. Z drugiej strony kończy się w Bobrku na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 933. Elementami obwodnicy jest także nowy most na Wiśle i estakada nad linią kolejową Kraków–Skawina. Symboliczne wbicie łopat pod budowę nastąpiło 30 maja ubiegłego roku, jednak przygotowania prowadzone były wcześniej – dotyczyły m.in. uzyskania zezwoleń na realizację inwestycji na wszystkich odcinkach. W ubiegłym roku w Bobrku pod budowę obwodnicy wycięto około kilometra lasu, została przebudowana także istniejąca infrastruktura drogowa. Równolegle prowadzono prace związane z budową estakady nad linią kolejową, ul. Koszykową i Wodociągową w Oświęcimiu. Zmodernizowana została też do połowy ul. Chemików w Oświęcimiu. Z powodu zimy część robót się opóźniła, ale niewykluczone, że nie będzie to mieć wpływu na ich planowane zakończenie i budowa północnej obwodnicy Oświęcimia nastąpi w tym roku. Na początku tego roku powstał też trzeci most w Oświęcimiu – pierwszy na Wiśle w tym mieście. Już w styczniu połączył fizycznie oba brzegi rzeki. Samochody przejadą po nim na początku przyszłego roku. – Wkrótce mają też ruszyć roboty modernizacyjne drugiej części ulicy Chemików (od skrzyżowania 1000-lecia do przecięcia z ul. Zwycięstwa). Planowana jest m.in. budowa małych rond – mówi Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Obwodnica Oświęcimia to najdroższa tego typu inwestycja regionu, wyceniona na 120 mln zł. 85 procent kosztów pokryją środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020. Obwodnica Oświęcimia jest tylko pierwszym etapem tzw. Drogi Współpracy Regionalnej, o której mówi się od wielu lat. Chodzi o trasę długości ok. 9,5 km, która połączyć ma Oświęcim przez Chełmek z autostradą A4 przez planowany węzeł w Jaworznie-Jeleniu. Jednak budowa całej DWR to dość odległe plany.
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz do udrożenienia miast.
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesowego dla prowadzonych przez kobiety startujących firm technologicznych.
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego?
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Architecture & Management, o znaczeniu terenów zielonych w rozwoju miast.
Wiele z zeszłorocznych rozwiązań, czy to dobrych, czy złych, wymusza na włodarzach podjęcie nowych wyzwań.
Rząd wygasza mrożenie cen energii dla samorządów. Rynkowe ceny spadają, co potwierdzają największe miasta w Polsce, które już teraz płacą mniej niż mrożona stawka. Są jednak jeszcze miasta, gdzie płaci się więcej.
Gdańszczanie wielokrotnie udowadniali, że lubią korzystać z rowerów. Ruch rośnie z roku na rok, ale dynamika i zasięg tych zmian zależą od tempa i kompleksowości działania miasta – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Wybory samorządowe wiosną 2024 roku ustawiły „stan gry” w samorządach. Najbliższe 12 miesięcy pod względem wyborczym na pewno będzie spokojniejsze. Ale to nie znaczy, że całkiem spokojne.
Sztuczna inteligencja w służbie samorządu? Wyobraź sobie miasto, w którym po ciężkim dniu pracy wracasz do domu, a korki – po prostu zniknęły.
Województwo warmińsko-mazurskie, z ponad 200 km granicy z obwodem królewieckim, wymaga wsparcia, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej – mówi Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Chociaż najważniejszym dla samorządowców wydarzeniem w 2024 roku były oczywiście wybory, to mijający rok był także czasem reform. I na pewno na tym się nie skończy.
Region organizuje szereg akcji pomocowych, również skierowanych do dzieci i młodzieży.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas