Pośmigają na BiKeRach nie tylko po mieście

Nowe stacje, a w nich więcej rowerów w tym tandemów, a także jednoślady dla dzieci. Od kwietnia rusza nowy sezon BiKeRa w Białymstoku.

Publikacja: 20.03.2017 21:00

W tym roku miejskie rowery w Białymstoku zmienią kolorystykę.

W tym roku miejskie rowery w Białymstoku zmienią kolorystykę.

Foto: materiały prasowe

Za kilka dni mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z systemu miejskich samoobsługowych wypożyczalni rowerowych, który rusza 1 kwietnia. – Dotychczas sezon zaczynaliśmy 21 marca, ale w ubiegłym roku wygasła trzyletnia umowa z firmą Nextbike. Nowa, zawarta na kolejne trzy lata, podpisana z wyłonioną w przetargu tą samą firmą, przesunęła nieco początek sezonu na 1 kwietnia – tłumaczy Anna Kowalska z Urzędu Miasta w Białymstoku.

Firma Nextbike już rozpoczęła instalowanie infrastruktury BiKeRów. Dotąd w stolicy Podlasia było 46 stacji. Nowa umowa została zawarta na 50. Nowe punkty na mapie rowerowej sieci to Popiełuszki/Słonecznikowa, Słonimska/Urząd Miejski, Sikorskiego/Jana Pawła II, Sokólska. Przybędzie 60 stojaków, 40 rowerów standardowych, 20 tandemów oraz 20 rowerów dla dzieci. Tak więc w Białymstoku będzie w sumie 500 rowerów standardowych na 50 stacjach, 750 stojaków rowerowych (średnio 15 na każdej stacji).

Podobnie jak w ubiegłych latach system roweru miejskiego w tym roku wyjdzie także poza granice miasta. Stacje będą ustawione w Choroszczy i Kleosinie (gmina Juchnowiec Kościelny). – Białystok jest pierwszym miastem w kraju, gdzie uruchomiono system aglomeracyjnego roweru miejskiego – mówi się Anna Kowalska.

Prezydent Białegostoku podpisał w sprawie BiKeRów nowe porozumienia z władzami tych gmin. Na ich podstawie w każdej z tych miejscowościach znajdą się stacje rowerowe. W Choroszczy zostanie zamontowanych 20 stojaków na 14 rowerów, w Kleosinie 30 stojaków na 20 jednośladów.

– Systemem będzie zarządzał nasz urząd miasta, a gminy ościenne mają pokrywać koszty związane z obsługą wypożyczalni na ich terenie. Ośmiomiesięczny sezon rowerowy w Choroszczy będzie kosztował ok. 49 tys. zł, a w Kleosinie ponad 64 tys. zł – wylicza urzędniczka. Zapowiada, że jeśli inne sąsiednie gminy będą zainteresowane rozszerzeniem sieci BiKeR, to władze Białegostoku nie wykluczają takiej współpracy. Sieć wypożyczalni może rozwijać się też w samej stolicy Podlasia. – Jeśli w trakcie umowy okaże się, że powstanie zapotrzebowanie na dodatkowe stacje lub rowerów będzie za mało, miasto będzie mogło zamówić dodatkowy sprzęt – zapewnia firma Nextbike.

Jedną ze zmian będzie zmiana kolorystyki stacji i samych rowerów. Już nie będą srebrne, a biało-zielone. – Po trzech latach zdecydowaliśmy się na odświeżenie wizerunku sieci. Chodziło nam także o dopasowanie estetyki BiKeRów do wyglądu miejskich autobusów, które tworzą wraz z rowerami transport miejski – tłumaczy Anna Kowalska.

System miejskich rowerów w Białymstoku działa od 2014 roku. W pierwszym sezonie obejmował 30 stacji i 300 rowerów. W 2015 roku został rozbudowany o 15 lokalizacji i 150 jednośladów. Przez trzy sezony nieco ponad 47 tys. zarejestrowanych użytkowników wypożyczyło rowery aż 1 mln 269 tys. 363 razy, średnio co 49 sekund.

– Białostockie BiKeRy należą do najpopularniejszych sieci w Polsce – mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Z każdym kolejnym rokiem ta sieć powiększa się i to jest sukces naszych mieszkańców.

Za kilka dni mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z systemu miejskich samoobsługowych wypożyczalni rowerowych, który rusza 1 kwietnia. – Dotychczas sezon zaczynaliśmy 21 marca, ale w ubiegłym roku wygasła trzyletnia umowa z firmą Nextbike. Nowa, zawarta na kolejne trzy lata, podpisana z wyłonioną w przetargu tą samą firmą, przesunęła nieco początek sezonu na 1 kwietnia – tłumaczy Anna Kowalska z Urzędu Miasta w Białymstoku.

Firma Nextbike już rozpoczęła instalowanie infrastruktury BiKeRów. Dotąd w stolicy Podlasia było 46 stacji. Nowa umowa została zawarta na 50. Nowe punkty na mapie rowerowej sieci to Popiełuszki/Słonecznikowa, Słonimska/Urząd Miejski, Sikorskiego/Jana Pawła II, Sokólska. Przybędzie 60 stojaków, 40 rowerów standardowych, 20 tandemów oraz 20 rowerów dla dzieci. Tak więc w Białymstoku będzie w sumie 500 rowerów standardowych na 50 stacjach, 750 stojaków rowerowych (średnio 15 na każdej stacji).

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska