Krok w stronę kolei metropolitalnej

W przyszłym roku powinno być gotowe studium wykonalności i raport o oddziaływaniu na środowisko poznańskiej inwestycji, która może pochłonąć nawet miliard złotych.

Publikacja: 05.02.2017 23:00

W przyszłym roku powinno być gotowe studium wykonalności i raport o oddziaływaniu na środowisko pozn

W przyszłym roku powinno być gotowe studium wykonalności i raport o oddziaływaniu na środowisko poznańskiej inwestycji budowy kolei metropolitalnej, która może pochłonąć nawet miliard złotych.

Foto: 123rf.com

Mowa o budowie trzeciego toru kolejowego na odcinku od stacji Poznań Główny do stacji Poznań Wschód. Ten zaledwie 4-kilometrowy odcinek jest kluczowy dla planów stworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która ma być podstawą budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej i ma pomóc w rozładowaniu zakorkowanej sieci drogowej.

Według Macieja Wudarskiego, zastępcy prezydenta Poznania, powstanie trzeciego toru i budowa parkingów Park & Ride powinny skłonić ludzi do przesiadki z samochodów do pociągów.

Pod koniec stycznia przedstawiciele samorządu województwa wielkopolskiego, władz Poznania i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisali umowę dotyczącą współfinansowania studium wykonalności zadania pn. „Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód”.

Umowa pozwoli na ogłoszenie przetargu nieograniczonego na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko. Zakończenie dokumentacji przedprojektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest do końca przyszłego roku. Wszyscy trzej sygnatariusze umowy będą partycypować w równych częściach w całkowitych kosztach powstania dokumentu, które mają się zamknąć w kwocie ok. 1,5 mln zł brutto.

Studium wykonalności, które sfinansują samorząd wojewódzki, władze Poznania i PKP, pozwoli m.in. odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób przeprowadzić przeprawę przez Wartę i Cybinę oraz czy wybudowany zostanie jeden czy – być może – dwa nowe tory.

– Sama inwestycja będzie wielosetmilionowa. Oczekujemy, że znajdzie się w finansowaniu z pieniędzy unijnych, centralnych. W przekonaniu, że jest to możliwe, utwierdzają nas nie tylko przeprowadzone rozmowy i ustalenia z beneficjentem, którym jest PKP PLK, ale też wiedza, że w tej perspektywie finansowej UE ponad 10 mld euro przeznaczonych jest na inwestycje infrastrukturalne na kolei. To są olbrzymie pieniądze. I choć są inwestycje już zaplanowane, które część tych pieniędzy pochłoną, pozostaje określony margines do wykorzystania przez tych, którzy są gotowi z określonymi propozycjami i projektami. My zamierzamy się w to wpisać – przekonuje Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

Na odcinku torów z Poznania Głównego do stacji Poznań Wschód panuje wzmożony ruch. W godzinach szczytu jego przepustowość wykorzystywana jest do maksimum. W ubiegłym roku kursowały tu 184 pociągi pasażerskie w ciągu doby – m.in. w kierunku Wągrowca, Gniezna i Wrześni, i dalej w kierunku Konina oraz Warszawy.

Budowa trzeciego toru na tym odcinku jest podstawową inwestycją, która poprawi przepustowość Poznańskiego Węzła Kolejowego. Przedstawiciele PKP mówili, że od początku XX wieku niewiele się tu zmieniło, choć bardzo zwiększyła się liczba pociągów jadących tą trasą.

Kwestia budowy trzeciego toru jest też jednym z zadań, jakimi zajmuje się powołany niedawno przez wojewodę wielkopolskiego zespół, którego celem ma być wypracowanie korzystnych dla pasażerów, mieszkańców Poznania i Wielkopolski rozwiązań komunikacyjnych.

Jeśli uda się poprawić przepustowość odcinka z Poznania Głównego do Poznania Wschód, będzie można podjąć dalsze prace nad stworzeniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która ma docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych, w promieniu do 50 km od Poznania.

Mowa o budowie trzeciego toru kolejowego na odcinku od stacji Poznań Główny do stacji Poznań Wschód. Ten zaledwie 4-kilometrowy odcinek jest kluczowy dla planów stworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która ma być podstawą budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej i ma pomóc w rozładowaniu zakorkowanej sieci drogowej.

Według Macieja Wudarskiego, zastępcy prezydenta Poznania, powstanie trzeciego toru i budowa parkingów Park & Ride powinny skłonić ludzi do przesiadki z samochodów do pociągów.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych