Mowa o budowie trzeciego toru kolejowego na odcinku od stacji Poznań Główny do stacji Poznań Wschód. Ten zaledwie 4-kilometrowy odcinek jest kluczowy dla planów stworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która ma być podstawą budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej i ma pomóc w rozładowaniu zakorkowanej sieci drogowej.
Według Macieja Wudarskiego, zastępcy prezydenta Poznania, powstanie trzeciego toru i budowa parkingów Park & Ride powinny skłonić ludzi do przesiadki z samochodów do pociągów.
Pod koniec stycznia przedstawiciele samorządu województwa wielkopolskiego, władz Poznania i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisali umowę dotyczącą współfinansowania studium wykonalności zadania pn. „Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód”.
Umowa pozwoli na ogłoszenie przetargu nieograniczonego na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko. Zakończenie dokumentacji przedprojektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest do końca przyszłego roku. Wszyscy trzej sygnatariusze umowy będą partycypować w równych częściach w całkowitych kosztach powstania dokumentu, które mają się zamknąć w kwocie ok. 1,5 mln zł brutto.
Studium wykonalności, które sfinansują samorząd wojewódzki, władze Poznania i PKP, pozwoli m.in. odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób przeprowadzić przeprawę przez Wartę i Cybinę oraz czy wybudowany zostanie jeden czy – być może – dwa nowe tory.