Ponad 20 tys. ton zgromadzonej soli, 70 solarek, 116 pługów – z takim orężem przystępuje do walki z zimą na wielkopolskich drogach poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oddział zarządza siecią 1515 km dróg krajowych, a łączna długość jezdni z uwzględnieniem łącznic i drugich jezdni wynosi 1894 km. Zwilżona sól lub solanka służy do zwalczania na nich śliskości. Jeśli temperatura spadnie poniżej -10?C stosuje się również mieszaninę chlorku sodu i chlorku wapnia.
Front wojewódzki i powiatowy
Wszystkie drogi zarządzane przez oddział GDDKiA objęte są systemem stałego monitorowania. Przy drogach krajowych i autostradzie A2 zainstalowanych jest 56 kamer oraz 44 stacje meteorologiczne pozwalające na podgląd dróg, pomiar temperatury i wilgotności powietrza, pomiar temperatury nawierzchni oraz pomiar siły i kierunku wiatru. Obraz z kamer jest dostępny dla wszystkich internautów.
370 km najważniejszych dróg, będących pod opieką poznańskiego oddziału GDDKiA, wraz z ponad 300 km drugich jezdni, węzłów i łącznic, należy do I standardu zimowego utrzymania, który zakłada nie tylko, że jezdnie powinny być odśnieżone, a śliskość zlikwidowana na całej szerokości drogi, łącznie z utwardzonymi poboczami, ale też nie dopuszcza zalegania na jezdni warstw zajeżdżonego śniegu. 1085 km należy do II standardu, który dopuszcza obecność warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.
Pod opieką Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu znajduje się ponad 670 km dróg, z czego ponad połowa kwalifikuje się do III standardu. Dopuszcza on występowanie warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu oraz gwarantuje brak śliskości na skrzyżowaniach, przejazdach kolejowych i przystankach autobusowych. Zarząd podpisał umowy na odśnieżanie i posypywanie dróg w sezonie z ośmioma firmami zewnętrznymi. Łączna wartość umów to 7,4 mln zł.
Miejskie potyczki
Stolica Wielkopolski ma zimą do utrzymania drogi, których łączna długość przekracza 865 km. Zaledwie o połowę mniej od tego, co znajduje się pod opieką oddziału GDDKiA na terenie województwa. Zarząd Dróg Miejskich ma do dyspozycji 28 pługoposypywarek oraz 21 pługów samochodowych. Do obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych przygotowano 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka). Zakłada się, że tegoroczne utrzymanie poznańskich dróg w zimie będzie kosztować miasto niemal 23 mln zł, o niemal 4 mln zł więcej niż w ubiegłym sezonie, ale o ponad 8 mln mniej niż w sezonie 2010/2011.
W pierwszej kolejności służby zajmować się będą jezdniami ram komunikacyjnych, głównymi trasami wlotowymi do miasta, dojazdami do największych szpitali i najważniejszych instytucji miasta. To drogi o łącznej długości 270 km. Po nich na odśnieżanie może liczyć niemal 250 km ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej.