Płatna strefa parkowania działa w Lublinie od października 2012 r. Początkowo objęła ścisłe centrum, gdzie miasto wytyczyło około 1700 miejsc postojowych. Od lipca granicę poszerzonej strefy wyznaczają: al. Unii Lubelskiej, rzeka Bystrzyca, al. Piłsudskiego, ulice: Lipowa, Ofiar Katynia, Obrońców Pokoju, Akademicka, Łopacińskiego, aleje: Racławickie, Długosza, ulice: Leszczyńskiego, Czechowska, Lubomelska i al. Solidarności. Łącznie kierowcy mają do dyspozycji ponad 2200 płatnych miejsc postojowych.
– Dotychczasowa strefa straciła swoją podstawową funkcję, czyli rotacyjność. Niektórzy przyzwyczaili się do opłat za parkowanie, najniższych w Polsce, zostawiali więc auta na kilka lub kilkanaście godzin, inni w tym czasie krążyli po centrum poszukując wolnych miejsc postojowych i generując korki. Z drugiej strony mieszkańcy sąsiedni ulic żalili się, że kierowcy zamiast w strefie parkują na ich ulicach – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta Lublin.
Poszerzoną strefę płatnego parkowania podzielono na dwie podstrefy: centralną i peryferyjną. Pierwsza pokrywa się z dawną strefą i tutaj postój kosztuje najdrożej: 3 zł za pierwszą godzinę, 3,80 zł za drugą i 4,30 za trzecią. Kolejne godziny wycenione zostały na 3 zł. W strefie peryferyjnej postój jest tańszy. Za pierwszą godzinę trzeba zapłacić 2 zł, za drugą 2,40, za trzecią 2,80, a kolejne po 2 zł (takie stawki opłat obowiązywały do tej pory w starej strefie). Mieszkańcy stref mogą wykupić abonament w wysokości 100 zł rocznie.
– Z opłat w ogóle zwolnione są samochody elektryczne oraz hybrydowe o emisji dwutlenku węgla poniżej 100 gram na kilogram – mówi Karol Kieliszek.