Muzyczne sukcesy i wyzwania przyszłości

Katowice, Miasto Kreatywne w Dziedzinie Muzyki, przygotowało program „Polityka Muzyczna Katowice”.

Publikacja: 14.06.2016 22:00

Muzyczne sukcesy i wyzwania przyszłości

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Władze miasta zleciły agencji Sound Diplomacy, światowemu liderowi w dziedzinie doradztwa muzycznego, przygotowanie analizy muzycznego ekosystemu miasta.

Jest oczywiste, że ze światowej klasy uniwersytetami muzycznymi oraz spuścizną bluesową, hip-hopową, metalową, a także tradycją chórów górniczych, Katowice od dawna były miastem muzyki. Wiadomo też, że również teraz muzyka wiedzie prym pośród innych dziedzin kultury.

Kontekst jest następujący: łącznie w 2014 r., miasto przeznaczyło 45 mln euro na granty dla wydarzeń artystycznych. Ponadto prawie 37,3 mln euro zostało przeznaczone bezpośrednio na infrastrukturę, w tym renowacje przestrzeni kulturowych. 2 mln euro przekazano na programy przygotowane przez Camerata Silesia, Ipium Silesia i NOSPR, zaś 48 tys. euro podzielono pomiędzy chóry amatorskie, orkiestry i Filharmonię.

Liczne jest środowisko muzyczne. W mieście mieszka i pracuje 6 154 muzyków i profesjonalistów związanych z branżą. Większość z nich ma drugą pracę. Wśród osób zatrudnionych na pełny etat w sektorze muzycznym, 70 proc. wspieranych jest przez granty i programy sektora publicznego, w tym: organizacje kulturowe, mienie posiadane i zarządzane przez Katowice i muzyczne instytucje akademickie. Ponadto, miasto posiada 24 sale koncertowe, 7 lokalnych wytwórni fonograficznych, 12 studio nagrań. W mieście odbywa się 27 festiwali.

W ciągu ośmiu miesięcy badań, w tym ankietowych, odkryto, że chociaż Katowice silnie rozwinęły gałęzie muzyczne, włącznie z wydarzeniami, festiwalami – brakuje im szeregu innych elementów, które należy rozwinąć i utrzymać. Chociaż kunszt muzyczny pozostaje na wysokim poziomie we wszystkich instytucjach dydaktycznych, brakuje przedsiębiorczości i edukacji w tym zakresie.

Festiwale i koncerty plenerowe stoją na światowym poziomie, ale nie ma odpowiednich przestrzeni na ich organizację oraz promocję.

Dlatego Katowice potrzebują m.in. więcej miejsc koncertowych oraz infrastruktury kształcenia przemysłu muzycznego. Muszą też przeanalizować swoje festiwale z nastawieniem na ich wsparcie. Trzeba zapewnić lepszy dostęp do miejsc prób i nagrań, a także stworzyć przejrzystą strukturę i system dotacji oraz szerszych kontaktów i promocji międzynarodowej.

Twórcy polityki rozwojowej w Katowicach oraz reprezentanci miasta mają za zadanie mówić jednym głosem w kontekście muzyki i kultury, zarówno lokalnie mieszkańcom jak i swoim partnerom.

Miasto powinno zadbać o wsparcie dla wschodzących gwiazd muzyki. Otwarte przestrzenie muzyczne, start-upy jak i przedsiębiorcy i studenci mają wspierać przyszłych profesjonalistów.

Wszystkie działania w mieście powinny być kontrolowane, by zidentyfikować i zrozumieć ich wpływ na lokalną gospodarkę, środowisko, a także przemysły drugo- i trzecioplanowe.

W raporcie Sound Diplomacy zwrócono też uwagę na to, że wsparcie publiczne w Katowicach przeważa i często wręcz przytłacza rozwój sektora prywatnego w muzyce. Potrzebna jest równowaga, by wspierać przedsiębiorczość ponad wsparcie rządu.

Jak zauważył jeden z ankietowanych – Artur Rojek, szef Off Festival w Katowicach, ważna jest stabilizacja i postawienie kultury na piedestale, szczególnie w zakresie rozpoznawalności międzynarodowej.

Cel jest taki, by w okresie najbliższych pięciu lat Katowice stały się zarówno najbardziej innowacyjnym miastem muzyki w Polsce, jak i miastem modelowym sieci UNESCO na skalę europejską.

Tytuł Miasta Muzyki UNESCO, wejście w sieć UNESCO oraz stworzenie nowego programu, to pierwsze z wielu kroków, które mają do tego doprowadzić.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej