Miliardy w drogi

Wielkopolska czeka na zakończenie jednych i rozpoczęcie kolejnych inwestycji. Budowa tylko trasy S5 pochłonie łącznie ponad 3,5 mld zł.

Publikacja: 05.06.2016 23:00

Budowa S11 w sierpniu 2015 r. została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23.

Budowa S11 w sierpniu 2015 r. została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23.

Foto: materiały prasowe

Optymiści twierdzili, że droga ekspresowa S5 może być gotowa na Euro 2012. Prawdopodobnie pojedziemy nią na rok przed Euro 2020. W maju podpisano ostatnie umowy na budowę jej wielkopolskich odcinków.

Jeszcze trzy lata

S5 to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w kraju. Ma nie tylko duże znaczenie dla funkcjonowania portu w Gdańsku i dla polskiej gospodarki w ogóle, ale też dla wszystkich, którzy chcą szybko przemieścić się znad morza na Dolny Śląsk i dalej.

Budowa jej wielkopolskich odcinków będzie kosztowała łącznie ponad 3,5 mld zł. Część z tych środków już wydatkowano. Dzięki temu kierowcy od czerwca 2012 r. mogą korzystać z odcinka Poznań Wschód – Gniezno, a od jesieni 2014 r. ruch odbywa się też na południowym odcinku tej drogi – z Kaczkowa do Korzeńska. To łącznie prawie 65 km.

Na terenie Wielkopolski pozostało do wybudowania jeszcze prawie 100 kilometrów tej ekspresówki, która połączy dwa krańce województwa za trzy lata. Wówczas ma być również gotowy jej niemal 130-kilometrowy odcinek od granicy województwa kujawsko – pomorskiego do węzła autostrady A1 Nowe Marzy. 48-kilometrowy, dolnośląski odcinek biegnący z Wrocławia do Korzeńska, ma być przejezdny już pod koniec przyszłego roku.

W sierpniu 2015 r. w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 znalazła się inna ważna droga ekspresowa, która ma przebiegać przez Wielkopolskę. S11 ma zagwarantować szybkie i bezpieczne połączenie Pomorza Środkowego ze Śląskiem. Dziś podróż drogą krajową nr 11 to koszmar. Duże natężenie ruchu sprawia, że jest niebezpieczna, a korki przed wieloma miastami znacznie wydłużają podróż.

Poznański długi finisz

Według wstępnych harmonogramów prace na wielkopolskim odcinku S11 miałyby się rozpocząć w 2019 r., a zakończyć w 2026. Jednak w ocenie Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „Droga S11″, skupiającego 55 samorządów objętych planowanym przebiegiem drogi, postęp prac związanych z budową tej ekspresówki jest niezadowalający.

Bliżej jest do finału większości inwestycji drogowych w Poznaniu i końca wielomiesięcznych utrapień kierowców. Terminy zakończenia prac były jednak wielokrotnie przesuwane i tylko przebudowa skrzyżowania Trasy Niestachowskiej z ul. Dąbrowskiego ma szanse na finisz w trakcie wakacji.

Co prawda, do końca lipca ma być gotowa także pierwsza nitka nowej estakady katowickiej, jednak nie wpłynie to na przyspieszenie wyjazdu z Poznania drogą krajową nr 11 w stronę Śląska. Powód? W tym samym czasie rozpocznie się rozbiórka drugiej, skorodowanej nitki. Już po wakacjach zakończyć mają się roboty na remontowanym od 5 lat rondzie Kaponiera w centrum miasta, na przejeździe kolejowym przez ul. Czechosłowacką, a nieco później na ulicy Gdyńskiej, której przebudowa jest związana z tworzeniem dróg dojazdowych do spalarni odpadów komunalnych. Łączny koszt tych inwestycji to niemal miliard złotych.

Optymiści twierdzili, że droga ekspresowa S5 może być gotowa na Euro 2012. Prawdopodobnie pojedziemy nią na rok przed Euro 2020. W maju podpisano ostatnie umowy na budowę jej wielkopolskich odcinków.

Jeszcze trzy lata

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości