Miliard na porty

W tym roku do Szczecina i Świnoujścia ma trafić więcej towarów dzięki nowemu terminalowi LNG i wyremontowanemu elewatorowi zbożowemu.

Publikacja: 21.04.2016 17:16

Większe statki z większą ilością ładunków pojawią się w Szczecinie i Świnoujściu po pogłębieniu toru

Większe statki z większą ilością ładunków pojawią się w Szczecinie i Świnoujściu po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m

Foto: 123 rf

W tym rok w portach Szczecin i Świnoujście planuje się przeładowanie większej ilości towarów niż w roku ubiegłym. W ciągu kolejnych czterech lat inwestycje mają wynieść 1 mld zł.

Według Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w 2015 roku zwyżki odnotowano w pięciu grupach towarowych. Najlepiej wypadły przeładunki kontenerów.

– W tej grupie zanotowano 12 proc. wzrostu wobec 2014 roku – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z działu handlowego i marketingu ZMPSiŚ SA. – W liczbach całkowitych to 87 784 TEU wobec 78 439 w 2014 roku.

Blisko 9 proc. więcej przeładowano drobnicy, osiągając rekord – 11 254,6 tys. ton, tj. o 917 tys. ton więcej niż 2014 roku.

Kolejna grupa towarowa z bardzo dobrym wynikiem (1738,9 tys. ton i wzrost o 4,1 proc.) to ropa. Więcej (o 6,25 proc.) było też tzw. innych przeładunków masowych (3451 tys. ton) oraz zbóż (1734,9 tys. ton) z wynikiem najlepszym od 1981 roku.

Mniej węgla i rudy

Odwrotna tendencja jest w przewozach węgla. W portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano go 3119, 8 tys. ton, co oznacza spadek aż o jedną trzecią w stosunku do 2014 roku. Powodem jest zarówno mniejszy eksport, jak i import tego paliwa.

Spadły też przeładunki rudy (o 1,5 proc.) do poziomu 1851,9 tys. ton. Dużo większy, bo aż 18-procentowy, spadek nastąpił w przewozach drewna, to jednak marginalna grupa (14,3 tys. ton w 2015 roku).

W sumie w 2015 roku w portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano 23,17 mln ton, co oznacza niewielki spadek w stosunku do 2014 roku (23,4 mln ton).

– Co warte podkreślenia, pierwsze półrocze 2015 r. porty Szczecin–Świnoujście zamknęły wynikiem dodatnim niemal we wszystkich grupach towarowych. Jednak nie udało się zahamować spadkowego trendu w przeładunkach węgla. I nawet zwyżki w innych grupach towarowych nie zrekompensowały tej straty w przeładunkach ogółem – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska.

Większe statki w Szczecinie

Zdaniem ZMPSiŚ SA 2016 rok powinien być jednak znacznie lepszy. Przede wszystkim za sprawą kończących się wielkich inwestycji, na czele z terminalem LNG w Świnoujściu. Z kolei w Szczecinie zacznie działać firma Copenhagen Merchants, która w ub. roku wydzierżawiła Elewator Ewa. Rocznie ma przeładowywać 350 tys. ton zbóż. Ponadto do czterech zwiększyła się siatka połączeń portów w Szczecinie i Świnoujściu, która obejmuje obecnie cztery regularne serwisy kontenerowe w relacjach z i do portów europejskich.

ZMPSiŚ SA liczy też na zahamowanie spadku przeładunków węgla.

– Z początkiem roku ilość przeładunków węgla drgnęła do góry. Liczymy na utrzymanie tego trendu – mówi Monika Woźniak-Lewandowska. – W minionym roku armatorzy wybierali sąsiednie porty, których warunki nawigacyjne pozwalają na przewóz większej ilości tego towaru. Stąd tak ważna jest inwestycja związana z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście–Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębianie i utrzymanie toru to zadanie Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Tymczasem na terenie samego portu trwają inwestycje w infrastrukturę. W 2015 roku zakończono projekty współfinansowane ze środków UE w ramach perspektywy 2007–2013.

Na półwyspie Ewa w Szczecinie oddano do eksploatacji zmodernizowane nabrzeże zbożowe i zbudowane od podstaw nabrzeże niemieckie, a liczba miejsc postojowych dla tirów zwiększyła się o 600. Oddano też do eksploatacji nowe stanowisko promowe na terminalu w Świnoujściu. Kolejne prace finansowane są z programu unijnego na lata 2014–2020. Tutaj celem prac jest m.in. dopasowanie szczecińskiej infrastruktury do obsługi większych statków, głównie ładunków masowych oraz drobnicy.

– Stawiamy na rozwój nowych dodatkowych terminali w portach, na rozwój transportu intermodalnego, na tworzenie portowych centrów logistycznych stymulujących rozwój regionu i miasta, a tym samym gospodarki krajowej – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ SA. – Dopełnieniem tego będzie żeglowna Odrzańska Droga Wodna. Inwestować będziemy również w rozwój autostrady morskiej łączącej Świnoujście z portami w Szwecji. W sumie do roku 2020 planujemy na cele inwestycyjne wydać blisko miliard złotych – podsumowuje Słaboszewski.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10