Whisky robi show nad Wisłą

Polacy nie tylko coraz chętniej piją bursztynowy trunek, ale też odwiedzają festiwale mu poświęcone.

Publikacja: 04.04.2016 18:19

Goście poznańskiej imprezy mogli degustować ok. 60 różnych marek trunków

Goście poznańskiej imprezy mogli degustować ok. 60 różnych marek trunków

Foto: 123 rf

W tym roku do kalendarza polskich imprez poświęconych whisky dołączył Poznań Whisky Show. W pierwszy weekend kwietnia halę Arena w stolicy Wielkopolski odwiedziły tłumy miłośników szkockiej, których jest w Polsce z roku na rok coraz więcej. Czekało na nich 25 stoisk, na których dostępnych było około 60 różnych marek whisky, whiskey i burbonów. Mogli zapoznać się także z bogatą ofertą koniaków, ginów i wódek.

Nowe smaki i wrażenia

Organizatorzy imprezy, w tym zajmująca się inwestycjami w m.in. beczki z whisky firma Stilnovisti, już planują kolejną edycję.

– Festiwal Poznań Whisky Show ma być imprezą cykliczną – zapowiada Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti.

Na Poznaniu może się nie skończyć. – Chciałbym, żeby impreza miała swoją odsłonę również w innych miastach – przyznaje organizator.

Jeżeli tak się stanie, zainteresowanie imprezą powinno być duże.

– Polski konsument whisky jest coraz bardziej wyedukowany i oczekuje nowych wrażeń i smaków – mówi Jarosław Buss, importer luksusowej whisky i organizator Whisky Live Warsaw. – Ma to także wpływ na program i listę wystawców naszego festiwalu – dodaje.

Od 14 do 15 października 2016 roku odbędzie się już III edycja warszawskiej imprezy, a druga pod nazwą Whisky Live Warsaw. – Pierwszy festiwal z 2014 roku okazał się tak dużym sukcesem, że zwróciło się do nas Whisky Live organizujące festiwale whisky na całym świecie, m.in. w Nowym Jorku, Singapurze, Sydney i Paryżu – przyznaje Jarosław Buss. – Zawarliśmy z nimi umowę na pięć lat z możliwością przedłużenia na kolejne – dodaje.

W 2014 roku w warszawskim festiwalu udział wzięło około 30 wystawców, a odwiedziło go ok. 1,5 tys. gości. W ubiegłym roku liczby te wzrosły, odpowiednio do blisko 50 i 2,5 tys. Organizatorzy spodziewają się, że w tym roku frekwencja znów się poprawi.

W tym roku od 26 do 27 sierpnia odbędzie się także III edycja Festiwalu Whisky w Jastrzębiej Górze organizowanego przez tamtejszy Dom Whisky.

– Festiwal Whisky to jedyne takie wydarzenie, które w jednym miejscu gromadzi pasjonatów, ale również osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z whisky. Nie narzuca zasad, a pokazuje, w jaki sposób wydobyć z whisky najwięcej tajemnic – zachwala swoją imprezę Andrzej Kubiś, właściciel sieci Coctail Bar Max & Dom Whisky oraz sklepu internetowego z największą ofertą whisky w Polsce.

Druga edycja Festiwalu Whisky zgromadziła ponad 4 tys. gości, którzy przez dwa dni degustować mogli ponad 150 whisky w cenie biletu oraz dodatkowo 300 whisky dostępnych na 22 stoiskach przygotowanych wystawców.

– W tym roku liczba wystawców na pewno wzrośnie – szacuje Andrzej Kubiś. – Jeżeli zaś chodzi o gości, biorąc pod uwagę sprzedaż biletów, która ruszyła w lutym 2016 r., będzie to ok. 7 tys. osób – dodaje.

Jarosław Buss uważa, że popularność imprez związanych z whisky wynika z rosnącej popularności tego alkoholu w Polsce, co jest szczególnie widoczne w przypadku produktów z segmentu premium.

– Udział w nich ma wartość edukacyjną, bo pozwala na spróbowanie wielu gatunków, także tych egzotycznych – mówi Jarosław Buss.

Nie tylko na prezent

W 2015 roku Polacy wydali na whisky 1,4 mld zł, o niemal 18 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. To największy wzrost spośród mocnych alkoholi. Według Scotch Whisky Association już od kilku lat Polska znajduje się w gronie 20 największych importerów szkockiej na świecie. Po pierwszym półroczu 2015 r., kiedy trafiło do naszego kraju o ponad 60 proc. więcej szkockiej whisky niż rok wcześniej, zajmowaliśmy 16. pozycję w tym zestawieniu.

– Whisky przestała być produktem sezonowym, wybieranym na specjalne okazje czy na prezent – wyjaśnia Agata Jóźwicka z Diageo Polska, dystrybutora m.in. marki Johnnie Walker. – Coraz częściej Polacy sięgają po whisky, poszukując nowych smaków, przygotowując uroczystość rodzinną czy spotkanie z przyjaciółmi – dodaje.

Paweł Morozowicz, zarządzający portfelem alkoholi inwestycyjnych w firmie Wealth Solutions, spodziewa się, że sprzedaż whisky będzie w Polsce nadal rosła. Zwraca też uwagę, że w naszym kraju mamy już nie tylko grupę miłośników whisky potrafiących docenić trunki wysokiej jakości, ale również kolekcjonerów, którzy zbierają prawdziwe unikaty na tym rynku.

– Jeszcze do niedawna światowe premiery limitowanych, wyjątkowych edycji urządzali oni na terenie Szkocji, w Londynie lub Paryżu, ewentualnie na Dalekim Wschodzie. Jednak od pewnego czasu dla naszych partnerów nie jest już problemem urządzenie takiego wydarzenia również w Warszawie – mówi Paweł Morozowicz. – Premiery rzadkich trunków nad Wisłą zorganizowała z nami m.in. destylarnia Glenfarclas, która w ten sposób wprowadziła na rynek najstarszą whisky w swojej historii.

W tym roku do kalendarza polskich imprez poświęconych whisky dołączył Poznań Whisky Show. W pierwszy weekend kwietnia halę Arena w stolicy Wielkopolski odwiedziły tłumy miłośników szkockiej, których jest w Polsce z roku na rok coraz więcej. Czekało na nich 25 stoisk, na których dostępnych było około 60 różnych marek whisky, whiskey i burbonów. Mogli zapoznać się także z bogatą ofertą koniaków, ginów i wódek.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?