Efektem modernizacji podmiejskiej, 22-kilometrowej linii Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki ma być wzrost prędkości pociągów pasażerskich na tym odcinku z 90 km na godzinę do 120 km na godzinę.
Jak informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy, perony będą przebudowane i wyposażone w nowe wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Polskie Linie Kolejowe wybudują także nowy, dzisiaj nieistniejący przystanek w Parzniewie. Linia kolejowa Warszawa Zachodnia–Grodzisk Mazowiecki to jeden z najbardziej obciążonych odcinków kolejowych w Polsce. W ciągu doby przejeżdża nią 170 pociągów.
Zmodernizowana trasa Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki przejmie ruchu aglomeracyjny i regionalny, co odciąży linię z Katowic do Warszawy. Realizacja tej inwestycji jest przewidziano na lata 2016–2019. Jej koszt szacowany jest na ok. 350 mln zł.
Równolegle PKP PLK rozpisały przetargi na modernizację linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Radomiem, a także Warszawa–Białystok i Warszawa–Lublin.