Odkrywany potencjał bursztynu

Trudno o inny kamień, który byłby prawdziwym symbolem regionu. Bursztyn doceniany jest dziś zwłaszcza w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Publikacja: 16.11.2015 21:00

Bursztyn nie tylko w żółci

Bursztyn nie tylko w żółci

Foto: Bursztyn.pl

W latach 70. czy 80. w sezonie wakacyjnym bursztyn był murowanym prezentem, z którym wracała z Wybrzeża większość turystów. Zazwyczaj w najpopularniejszym żółtym kolorze, oprawionym najczęściej w srebro lub w wersji surowej. Już wtedy rozwijała się sprzedaż zagraniczna, ale prawdziwy przełom nastąpił w latach 90. wraz z otwarciem rynku.

Wtedy też okazało się, że surowca jest zdecydowanie za mało, bursztyn zaczęto więc na masową skalę fałszować. – Używano po prostu tworzyw sztucznych czy znacznie mniej wytrzymałych kamieni z Ameryki Południowej, które były też bardzo tanie – mówi jeden z jubilerów, dzisiaj sprzedający w zasadzie tylko na eksport.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej