Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 12.07.2025 09:35 Publikacja: 24.08.2015 21:20
Michał Stankiewicz
Foto: Rzeczpospolita
A wraz z nim ponad 2000 pasażerów. To jedna z 48 zaplanowanych w tym roku wizyt wycieczkowców w gdyńskim porcie. W Gdańsku ma być ich w sumie 25.
Jest o co walczyć. Rynek cruiserów (statków wycieczkowych) stale rośnie. Cruises Market Watch ocenił, że w 2015 r. z usług wycieczkowców skorzysta na całym świecie ponad 22 mln pasażerów, którzy wydadzą 40 mld dol. Jeszcze dalej idzie Cruise Lines International Association, według którego światowa branża wycieczkowców wygenerowała w 2014 r. 117 mld dol. obrotu i dała 891 tys. miejsc pracy. To dane obejmujące sektory obsługujące wycieczkowce, a także przemysł stoczniowy zaangażowany w ich budowę. Dzisiaj światowa flota liczy 411 jednostek i 486 tys. miejsc w kabinach. Statki wielkości „Titanica” (252 m) są dziś standardem, a kolejni armatorzy biją kolejne rekordy wielkości (obecnie największa jednostka na świecie to „Allure of the Seas” zabierająca na pokład 5400 pasażerów). Rynek rośnie średnio o milion osób rocznie i po 2020 r. sięgnie 30 mln osób. Liderem, jeżeli chodzi o cel wycieczek, są Karaiby, a za nimi Morze Śródziemne. Ale na trzecim miejscu – z udziałem 11 proc. w rynku – jest już Europa Północna, z Bałtykiem. Z portów przodują oczywiście Kopenhaga czy Sztokholm, ale Trójmiasto też już regularnie dostaje swój kawałek tortu. Według ostrożnych szacunków każdy pasażer zostawia w porcie średnio 45 euro. Jeżeli jednak policzyć wykupione wcześniej wycieczki i dodać koszty postoju statku według danych portów – to wyjdzie ponad 100 euro na pasażera. Łatwo więc policzyć, że największa jednostka, jaka w tym roku zawitała do Gdyni – „Celebrity Eclipse” (3000 pasażerów), mogła zostawić w ciągu dnia 300 tys. euro.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji...
Odpowiedzialny biznes przechodzi kolejną ewolucję związaną z nowymi wymaganiami regulacyjnymi. Tym razem celem jest strategiczna transformacja pozwalająca na skuteczną ochronę środowiska i praw człowieka. Jak odpowiedzieć na te wyzwania?
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesow...
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu T...
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Archi...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas