Więcej niż materiał i pot rzemieślnika

Rozmowa z Piotrem Voelkelem, założycielem grupy kapitałowej VOX.

Publikacja: 30.04.2015 22:10

Piotr Voelkel

Piotr Voelkel

Foto: Bartosz Jankowski

Wielkopolska, a szczególnie Poznań, cieszy się opinią miejsca sprzyjającego innowacjom. Powstaje tu sporo start-upów, które odnoszą potem rynkowy sukces. Czy pana doświadczenie potwierdza tę dobrą opinię o regionie?

Piotr Voelkel: Faktycznie Wielkopolanie podejmują wiele tego typu inicjatyw. W tym kontekście można choćby wspomnieć o organizowanym przez Grażynę Kulczyk Art & Fashion Forum w Starym Browarze czy Arenie Design odbywającej się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Ale dla nas tego typu wydarzenia są codziennością. Może dlatego ich nie fetujemy na co dzień, a wręcz nie doceniamy. Również o naszych start-upach z większym zainteresowaniem mówi się poza granicami Poznania.

Tu działa zasada, że im dalej od latarni, tym lepiej widać. Bo wiele działań mieszkańców naszego regionu dopiero z perspektywy innych miast – Trójmiasta, Warszawy czy Krakowa – jest postrzeganych jako interesujące. Dopiero podczas rozmów biznesowych z odwiedzającymi nas gośćmi np. z Nowego Jorku zdaję sobie sprawę, jak wiele działań nakierowanych na innowacyjność czy uwzględniających w większym stopniu design podjęliśmy w porównaniu z innymi miastami.

Poznań – dzięki odbywającym się tu targom – staje się miejscem wytyczającym trendy także w branży meblowej. Coraz częściej porównuje się tę imprezę z salonami w Kolonii czy Mediolanie. Czy polskie firmy zaczynają być bardziej innowacyjne niż ich zachodni konkurenci?

Oferta firm prezentowana w Kolonii i Mediolanie robi dziś mniejsze wrażenie niż kiedyś. Wszyscy zaczęli się poruszać wokół sprawdzonych rozwiązań, a innowacyjność ogranicza się do podążania za trendami wyznaczonymi estetyką, np. w zakresie kolorystyki mebli. Nie widać głębszych poszukiwań, zastanowienia się nad tym, czy przypadkiem nie poszukujemy dziś zupełnie innych sprzętów w domu ze względu na zmianę stylu życia.

Nasze meble coraz mniej odstają od tych sprzedawanych przez zachodnich producentów – korzystamy z tych samych materiałów do produkcji, trzymamy się tych samych trendów. Polskie firmy z branży zaskakująco szybko i sprawnie wdrażają także nowe technologie. A jeśli do tego dołożymy fakt, że staramy się trafić do podobnej grupy klientów kierujących się przy zakupie modą i ceną oraz często sprzedajemy w tych samych sieciach sklepów w Niemczech, zrozumiemy, dlaczego wszystko szybko się upodabnia. Nieco inną drogą idą ciągle nieliczne polskie firmy, które chcą wyznaczać trendy, wprowadzają wiele nowości. To zaczyna być dostrzegane i zwraca uwagę.

Dlatego świat zaczyna cenić meble z Polski nie tylko ze względu na cenę i jakość, ale również innowacyjność i wzornictwo?

Wśród bardzo wielu firm produkujących meble pojawiają się powoli takie, które chcą mieć własne, wyjątkowe produkty, spójne wyróżniające się kolekcje. Widać w Europie firmy: Paged, Comforty, Nowy Styl, Profi M, Balme, Notti. Kolekcje tych firm tworzą najlepsi projektanci z Polski i coraz częściej z Europy. My chcemy też iść własną, unikalną w skali Europy drogą i odnotowujemy pierwsze sukcesy. W tym roku dostaliśmy prestiżową nagrodę IF Design Award za dobrze zaprojektowany mebel. Jesteśmy pierwszą polską firmą meblową, która została nią wyróżniona w ciągu ponad 60-letniej historii jej przyznawania. Skutkiem są spływające z Niemiec kolejne zamówienia. W ten sposób pokazujemy branży, że jest inna ścieżka niż konkurowanie innowacyjnością tylko na poziomie technologii. My stawiamy na funkcjonalność mebla, który ma sprostać nowym oczekiwaniom użytkownika.

Meble są jedną z naszych eksportowych specjalności. Ale np. Nowy Styl specjalnie kupił niemiecką firmę, by sprzedawać je jako towar „made in Germany”. Jak więc jest z tym postrzeganiem naszych firm za granicą?

Na pewno łatwiej i szybciej jest kupić znaną już na danym rynku markę, niż budować tam swój brand od podstaw. Przy skali, jaką osiąga Nowy Styl, to dobra decyzja.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej