Lublin chce być smart

Smart city to nie tylko inteligentne systemy transportu i oświetlenia, ale także lepszy monitoring czy łatwiejszy dostęp mieszkańców do informacji miejskich
123RF

Inteligentne skrzyżowania pozwalające na płynną jazdę, energooszczędne budynki, otwarte bazy danych ułatwiające inwestowanie. Lublin zamierza zostać smart city. Jest jednak dopiero na początku drogi.

Na razie najbardziej zaawansowanym technologicznie realizowanym projektem jest system zarządzania ruchem wdrożony w połowie października ubiegłego roku. System, który złożony jest z 303 kamer wideodetekcji ruchu, 21 kamer monitoringowych oraz 22 km światłowodu, objął 69 najbardziej ruchliwych skrzyżowań. Choć kierowcy psioczą, że nie działa jak należy, Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina ds. inwestycji i rozwoju podkreśla, że system dopiero uczy się zachowań lubelskich kierowców.

– Aby mógł modelować odpowiednio procesy, czyli zachowanie się sygnalizatorów, musi zebrać odpowiednią bazę danych. Planujemy, że za dwa miesiące na tyle zapełni się informacjami, że modelowanie ruchu będzie prawidłowe – zapowiada Artur Szymczyk.

System zarządzania ruchem kosztował niemal 28 mln zł i jest elementem budowanego właśnie Inteligentnego Systemu Transportowego miasta. Lublin promuje go jako jeden z elementów modnej ostatnio idei smart city, czyli rozwiązań technologicznych i organizacyjnych poprawiających komfort życia w miastach. Przy urzędzie miasta powołano zespół, który ma określić obszary, jakie miasto ma rozwijać i wspierać.

Robert Żyśko z wydziału strategii i obsługi inwestorów Urzędu Miasta Lublina wylicza, że wiele nowoczesnych rozwiązań samorząd zaczął wprowadzać, zanim zaczęto mówić o idei smart city. Działa już rozbudowany system monitoringu miejskiego liczący 250 kamer, sieć hotspotów obejmująca 150 lokalizacji, system informacji przystankowej, Lubelska Biblioteka Wirtualna, gdzie w chmurze podpięte są biblioteki miejskie i uniwersyteckie oraz liczne aplikacje skierowane zarówno do mieszkańców, jak i studentów i turystów.

– Do rozwijanej sieci transportowej wprowadziliśmy trolejbusy z napędem bateryjnym, które pozwalają odpiąć go od trakcji energetycznej, aby określony dystans mógł przejechać na bateriach. Zaczynamy mocniej wchodzić w kwestie efektywności energetycznej budynków – wylicza Robert Żyśko.

Wdrażanie technologii to zaledwie pierwszy etap budowania smart city. Kolejne to lepsze zarządzanie pracą w urzędach oraz sprawniejsze włączanie w podejmowane decyzje mieszkańców. Miasto pracuje m.in. nad rozwiązaniami, które zwiększą dostęp do informacji miejskich (np. geodezyjnych), aby inwestorzy mogli z nich korzystać bez konieczności składania wniosków.

– Priorytetem jest udostępnienie w przyjaznej formie dostępu do bazy danych miejskich, która jest spora. Drugi temat to kwestia konsultacji społecznych, zidentyfikowania liderów i kontaktu z nimi właśnie przez nowe technologie. Generalnie chodzi o to, aby żyło się wygodnie i bezpiecznie. Technologia ma to wspierać – twierdzi Artur Szymczyk.

Mogą Ci się również spodobać

Nowa siedziba szpitala psychiatrycznego w Drewnicy to inwestycja mazowieckiego samorządu

Na zdrowie wydają tyle, ile mogą

Profilaktyka, sprzęt do leczenia, nowe szpitale – lokalne władze starają się przeznaczać na ochronę ...

Wielki park pod szczególną ochroną

Radni Chorzowa zdecydowali – Park Śląski, jeden z większych parków miejskich w Europie, uzyska ...

Biznes i nauka muszą się polubić

Bez dobrej współpracy przedsiębiorców z uczelniami nie da się budować nowoczesnej gospodarki. Na szczęście ...

Małym klubem piłkarskim pod Warszawą opiekują się gwiazdy murawy

Niedaleko Warszawy, w Chlebni, powstaje akademia piłkarska. O rozwój młodych piłkarzy dbają tam byli ...

Tarcze jadą do Łodzi

Na przełomie listopada i grudnia do Łodzi dotrą pierwsze części maszyny do drążenia tuneli ...

Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami

Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz ...