Kolej wygrywa na Pomorzu

Inwestycje w linie kolejowe pochłoną w najbliższych latach ponad 6 miliardów złotych
Fotolia

Mieszkańcy regionu podróżują pociągami trzy razy częściej niż reszta Polaków.

Walczące o pasażerów PKP ma na Pomorzu szczególne powody do satysfakcji. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego województwo pomorskie charakteryzuje się najwyższym w kraju wskaźnikiem wykorzystania kolei. W ubiegłym roku jego statystyczny mieszkaniec podróżował pociągiem 23,3 razy, przy średniej krajowej wynoszącej 7,6 podróży. Liczba wszystkich odprawionych na Pomorzu pasażerów (bez względu na rodzaj przewoźnika) sięgnęła 53,7 mln, podczas gdy w województwie śląskim było to 19,9 mln, w dolnośląskim 22,4 mln, a w małopolskim 15,5 mln. Pomorskie przegrywa pod tym względem jedynie z województwem mazowieckim ze 101,1 mln odprawionych pasażerów, ale statystykę podbija Warszawa. Średnia liczba przejazdów przypadająca na mieszkańca Mazowsza jest bowiem znacznie niższa niż na Pomorzu i wynosi 18,9 proc.

Największy udział w podróżach na terenie Pomorza mają przejazdy w relacjach regionalnych lub aglomeracyjnych – 94 proc. Najpopularniejszym przewoźnikiem jest trójmiejska Szybka Kolej Miejska (SKM), której ofertę dopełniają Przewozy Regionalne.

Atutem SKM jest gęsta sieć przystanków oraz duża częstotliwość kursowania pociągów integrujących nie tylko Trójmiasto, ale także Redę, Wejherowo oraz Pruszcz Gdański i Tczew. Dodatkowo na wzrost liczby pasażerów w ostatnich dwóch latach wpłynęło uruchomienie nowej linii z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowy.

Województwo pomorskie należy także to tych regionów, gdzie większość infrastruktury torowej (60 proc.) jest w dobrym stanie, a w niezadowalającym pozostaje tylko 9 proc. (przykładowo na Śląsku jest to aż 26 proc.). Te dane będą się w najbliższych kilku latach jeszcze poprawiać, bo w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) w modernizację linii na terenie Pomorza zostanie zainwestowane ponad 6 mld zł.

Projekty na liście podstawowej obejmują poprawę dostępu pociągów do portów morskich w Gdyni i Gdańsku, prace na alternatywnym ciągu transportowym pomiędzy Bydgoszczą a Trójmiastem oraz na odcinku Gdynia Chylonia–Słupsk i Zduńska Wola–Karsznice–Bydgoszcz–Tczew w ramach zwiększenia przepustowości linii wywozowych z Górnego Śląska. Ponadto rewitalizację linii od granicy województwa do Malborka i pomiędzy Lęborkiem a Łebą oraz utworzenie węzła transportowego w Chojnicach.

Według Ireneusza Merchela, prezesa zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestycje wokół portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz–Trójmiasto przyczynią się do poprawy obsługi towarowych przewozów intermodalnych.

– Zwiększy to sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach tworzących korytarz Morze Bałtyckie–Morze Adriatyckie. Jednocześnie skróci się czas podróży oraz poprawi obsługa na stacjach i przystankach – mówi Merchel.

Mogą Ci się również spodobać

Prezydent Ciechanowa: Samorządowcy mają już dość upokorzeń

Z każdą zmianą prawną samorząd coraz bardziej wciela się w rolę petenta wobec rządu ...

Dla żaka: stół, łóżko i internet

Miasta otwierają się na nowoczesne domy studenckie. Na razie jednak większość uczących się jest ...

300 dronów nad Łodzią

Władze polskich miast coraz częściej rezygnują z sylwestrowych pokazów fajerwerków. W tym roku do ...

Rozwój dzięki mądremu wsparciu

W ocenie banków udzielenie kredytów mikro, małym i średnim przedsiębiorcom o niskim kapitale własnym, ...

Przedszkolaki w lepszym powietrzu

W stu śląskich przedszkolach atmosfera się poprawi. Stanie w nich 500 oczyszczaczy powietrza. To ...

Gdzie w Polsce święta będą nas kosztować najwięcej?

Różnice w cenach tych samych produktów sprzedawanych w różnych miastach mogą sięgać nawet 40–50 ...