Historia na kliknięcie

Odnowione muzeum w Żywcu oferuje zwiedzającym 12 sal tematycznych.
materiały prasowe

Muzeum Browaru Żywiec postawiło na multimedia i ekrany dotykowe.

– Łączymy historię z nowoczesnością, a wiedzę i edukację z rozrywką – mówi Magdalena Brzezińska, rzeczniczka Grupy Żywiec, wicelidera polskiego rynku piwa wartego blisko 15 mld zł.

Podróż w czasie

Wszystko za sprawą inwestycji w liczącym 10 lat Muzeum Browaru Żywiec. Grupa Żywiec przeprowadziła je z okazji 160. rocznicy powstania tutejszej warzelni.

– Ekspozycja została wzbogacona o nowe efekty świetlne, dźwiękowe, a także liczne interaktywne multimedia i ekrany dotykowe, które pozwalają gościom, m.in. samodzielnie wybrać i uzupełnić informacje o historii browaru i jego założycieli przekazywaną przez przewodników – wyjaśnia Magdalena Brzezińska.

W odnowionym muzeum na gości czeka 12 sal tematycznych. Na początek poznają tajniki składników, z których warzone jest piwo. Wehikuł czasu – jego działanie poczuć można dzięki drżącej podłodze – przenosi ich do 1863 r., kiedy żywiecki browar ma za sobą pierwsze lata na rynku. Czeka tu na nich wyłaniający się z pary hologramowy karczmarz, który opowiada o pierwszych lokalach serwujących chmielowe trunki.

Ciekawostką są piwne żetony. – To rodzaj monet bitych przez browar, które trafiały do pracowników jako dodatkowe wynagrodzenie. Wymieniali je na piwo w pobliskich karczmach – mówi rzeczniczka Grupy Żywiec.

Muzeum to nie tylko historia. Klikając w ekran, można dowiedzieć się więcej o rynkach, gdzie docierają piwa wicelidera branży piwowarskiej. Zwieńczeniem zwiedzania jest degustacja piw, która odbywa się w klimacie koncertów Męskiego Grania.

Brama do warzelni

Grupa Żywiec liczy na to, że w 2017 r. liczba gości jej muzeum będzie większa niż w 2015 r. Wtedy trafiło tam 80 tys. osób (w tym roku placówka była zamknięta przez kilka miesięcy).

Chętnych, by odwiedzać piwne muzea w Polsce nie brakuje. – Polacy są coraz bardziej ciekawi piwnego świata i coraz więcej o nim wiedzą. Coraz większą popularnością cieszy się też turystyka industrialna – mówi Magdalena Brzezińska.

Żywieckie muzeum jest częścią Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

W regionie od 2004 r. działa Muzeum Tyskich Browarów Książęcych. Kompania Piwowarska, jego właściciel, prowadzi także o rok starsze od niego Lech Browary Wielkopolski Zwiedzanie&Pub. Łącznie oba te miejsca odwiedza ok. 60 tys. osób rocznie.

– Muzeum Tyskich Browarów Książęcych oraz centrum Lech Browary Wielkopolski Zwiedzanie&Pub są bramą do zwiedzania działających browarów i prześledzenia procesu warzenia piwa od warzelni aż po rozlew – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. public relations w Kompanii Piwowarskiej. – Możliwość zobaczenia na żywo, jak warzy się piwo, jest największą atrakcją obu tych miejsc – dodaje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: b.drewnowska@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Coraz piękniejsze samorządowe muzea

Szydłowieckie Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych ma nową siedzibę. Gruntowną modernizację przeszedł Zamek Książąt Mazowieckich ...

O konsekwencjach wycieku imienia i nazwiska trzeba poinformować

Zawiadomienie o naruszeniu ochrony danych osobowych musi odnosić się do konkretnej sytuacji i być ...

O wyniku głosowania przesądził tylko jeden głos

W podjęciu uchwały brali udział radni, którym wygasły mandaty. W uchwale z czerwca 2018 ...

Samorządy walczą o in vitro

Już dwa miasta – Szczecin i Szczecinek – korzystają z zachodniopomorskiego programu in vitro. ...

Parkowanie będzie droższe już za miesiąc

Od września można już podnosić zamrożone od kilkunastu lat maksymalne stawki opłat. Samorządy obawiają ...

Więcej podatków dla samorządów

Reforma lokalnych budżetów jest konieczna, wydatki są zbyt sztywne, a dochody za małe – ...