Reklama

Polskie miasta korzystają na rozwoju turystyki morskiej. Gdańsk zapowiada rekord

Pogłębienie portu w Gdańsku i rozbudowa infrastruktury pozwalają na dwukrotne zwiększenie liczby przyjmowanych statków wycieczkowych.

Publikacja: 30.10.2025 19:02

Wycieczkowce zazwyczaj stacjonują w porcie od 8 do 12 godzin, co pozwala pasażerom na zwiedzanie mia

Wycieczkowce zazwyczaj stacjonują w porcie od 8 do 12 godzin, co pozwala pasażerom na zwiedzanie miasta i okolic

Foto: Wojciech Wrzesień

Gdański port będzie przyjmował więcej wycieczkowców. Według portowych władz, w 2027 r. zawinie do niego aż 105 tego rodzaju jednostek. To o jedną trzecią więcej niż w rekordowym do tej pory 2022 r., gdy do Gdańska zawinęło 79 statków z prawie 30 tys. pasażerów. Ten wzrost to efekt inwestycji w rozwój, a także promocji Gdańska na międzynarodowych targach branżowych, jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.

– Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie – mówi Michał Stupak z działu rynku żeglugowego w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Zarabiają na pasażerach

Jeszcze do niedawna do gdańskich nabrzeży mogły przybijać jednostki o długości do 225–240 metrów. Rozbudowa portowej infrastruktury i pogłębienie Portu Wewnętrznego umożliwiają obecnie przyjmowanie statków 250-metrowych, a nawet dłuższych. Szacuje się, że przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszym rozwoju infrastruktury port mógłby obsłużyć nawet 120 jednostek w ciągu roku. To dwukrotnie więcej niż obecnie – w 2025 r. do Gdańska wpłynęło 57 wycieczkowców, które przywiozły ponad 27 tys. turystów z kilkudziesięciu krajów, głównie Amerykanów, Brytyjczyków i Niemców. Rok temu gdański port odwiedziło 60 wycieczkowców.

Czytaj więcej

Jakie opłaty turystyczne pobierają samorządy? Są niskie, ale budzą emocje

Wycieczkowce zazwyczaj stacjonują w porcie od 8 do 12 godzin, co pozwala pasażerom na zwiedzanie miasta i okolic. Dlatego ten morski ruch turystyczny stanowi coraz ważniejsze źródło nie tylko dla przychodów trójmiejskich portów, ale także dla restauratorów czy właścicieli sklepów. Ocenia się, że średnie wydatki pasażera w porcie wynoszą co najmniej 100 dol., które przeznaczane są na zwiedzanie, transport, pamiątki oraz inne zakupy. Kilka razy w roku zdarzają się także pobyty zakładające nocleg w mieście.

Reklama
Reklama

W 2026 r. do Gdańska zawinie wycieczkowiec Rotterdam o długości 299 metrów. Będzie to największy statek pasażerski w historii portu. W tym roku do największych należał Crystal Serenity pływający pod bahamską banderą, mierzący 250 metrów długości i należący do prestiżowej linii Crystal Cruises. Czterokrotnie w tym sezonie do gdańskiego portu wpływał Viking Vella – statek niewiele mniejszy, liczący 239 m.

Turystyka morska rośnie

Jeszcze większe wycieczkowce przyjmuje Gdynia, gdzie tegoroczny sezon kończy 30 października wizyta 252-metrowej Aidadivy. W połowie października gdyński port po raz kolejny odwiedził zaś Norwegian Prima, mierzący prawie 300 metrów. Natomiast największym wycieczkowcem był w tym roku Celebrity Eclipse o długości 317 metrów zabierający na pokład prawie 3 tys. pasażerów. W sumie do Gdyni wpłynie w tym roku 51 wycieczkowców, w porównaniu z 42 jednostkami rok temu. Ten wzrost ma być potwierdzeniem trendu wzmacniania rynku turystyki morskiej na Morzu Bałtyckim, na którym Gdynia chce odgrywać coraz większą rolę.

Czytaj więcej

Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel

Podobnie Gdańsk, do którego przed pandemią, w latach 1995–2019, wpłynęło łącznie 680 wycieczkowców, z których zeszło do miasta ponad 250 tys. pasażerów. Najczęściej odwiedzali oni Trakt Królewski, Dwór Artusa, fontannę Neptuna, Bazylikę Mariacką, koncerty organowe w Katedrze Oliwskiej czy oddalony o niecałe 60 km zamek w Malborku.

Ruch wycieczkowców w polskich portach, po przestoju spowodowanym pandemią, zyskał na wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję jednostki pasażerskie zaczęły omijać Sankt Petersburg, który do tej pory był trzecim najczęściej odwiedzanym portem wycieczkowym na Morzu Bałtyckim. Część tego ruchu zdobył m.in. Gdańsk.

Gdański port będzie przyjmował więcej wycieczkowców. Według portowych władz, w 2027 r. zawinie do niego aż 105 tego rodzaju jednostek. To o jedną trzecią więcej niż w rekordowym do tej pory 2022 r., gdy do Gdańska zawinęło 79 statków z prawie 30 tys. pasażerów. Ten wzrost to efekt inwestycji w rozwój, a także promocji Gdańska na międzynarodowych targach branżowych, jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Z regionów
Czy polskie miasta umieją radzić sobie z wodą?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Z regionów
Warszawa otwiera nowy etap działań na rzecz bezpieczeństwa mieszkańców
Z regionów
Regiony pomagają zdobywać swym firmom świat w branży ICT
Z regionów
O kluczowych dla samorządów wyzwaniach na Podhalu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Z regionów
Regionalne lotniska generują inwestycje i dają pracę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama