Przyjęta przez krakowskich radnych uchwała wprowadza Strefę Czystego Transportu zgodnie z projektem zaproponowanym przez prezydenta Krakowa w maju tego roku. Projekt ten powstał w wyniku wielomiesięcznych konsultacji społecznych, badań i tysięcy postulatów mieszkańców i organizacji – niekiedy bardzo sprzecznych. 
    Największe kontrowersje wzbudził w gminach tzw. obwarzanka, otaczających Kraków ponieważ zapisy nowej uchwały dotyczyć będą przede wszystkim ich mieszkańców. Najważniejsza zmiana w uchwale „prezydenckiej” wprowadzającej SCT? Mieszkańcy Krakowa nie muszą wymieniać swoich samochodów. Właściciele, współwłaściciele i użytkownicy długoterminowi (leasing, najem, służbowe auta) mogą wykorzystywać bez ograniczeń i bez żadnego terminu swoje pojazdy aż do ich śmierci technicznej lub zbycia pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w systemie ZTP. W przypadku nowo nabywanych pojazdów muszą jednak dostosować się do wymogów. Pozostali wjeżdżający do Krakowa muszą albo posiadać samochody spełniające normy albo za wjazd zapłacić.