Jaka strefa czystego transportu w Krakowie? Szerokie konsultacje z mieszkańcami

Trwają konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia w Krakowie strefy czystego transportu (SCT). Od ich wyników ma zależeć, czy ograniczenia dla starych samochodów będą dotyczyć całego miasta, czy tylko ścisłego centrum.

Publikacja: 03.12.2024 18:15

Urzędnicy zapowiadali, że wprowadzenie SCT w Krakowie ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azo

Urzędnicy zapowiadali, że wprowadzenie SCT w Krakowie ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azotu) z transportu drogowego (o ok. 30–40 proc.) i znacząco ograniczyć emisję pyłów PM 2,5 i PM 10

Foto: ZTP w Krakowie

Mieszkańcy Krakowa i okolic mają właśnie okazję wypowiedzieć się zarówno na temat rodzaju ograniczeń wobec aut niespełniających surowych norm dotyczących emisji spalin, jak i co do obszaru obowiązywania strefy.

- Do 9 grudnia mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się i zaproponować kierunek zmian i przekazać swoje rekomendacje dotyczące zmian, jakie powinny nastąpić w dotychczasowej uchwale o SCT - podał Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

A po 10 grudnia mieszkańcy i mieszkanki będą zaproszeni do zgłaszania uwag i rekomendacji do zapisów nowego projektu uchwały, wprowadzającej strefą czystego transportu w Krakowie.

Konsultacje w Krakowie w sprawie strefy czystego transportu

W ramach konsultacji odbędą się spotkania otwarte, warsztaty tematyczne oraz spotkania w formule on-line, tak, aby każdy mieszkaniec i mieszkanka mogli wyrazić swoje opinie i sugestie.

Miasto zaplanowało też spotkania konsultacyjne w tej sprawie. Pierwsze odbędzie się już piątego grudnia, o godz. 17 w Zespole Szkół nr 1, ul. Ułanów 3. Zaplanowano też spotkania on-line, które odbędą się w formie wideokonferencji, a dodatkowo urzędnicy zaplanowali warsztaty tematyczne. - Obowiązują wcześniejsze zapisy – sposób rejestracji ogłoszony zostanie w najbliższych dniach - zapowiada krakowski magistrat.

Czytaj więcej

Strefy Czystego Transportu w miastach: W Warszawie wciąż pouczają kierowców

Celem konsultacji - jak podaje krakowski magistrat - jest zebranie opinii mieszkanek i mieszkańców Krakowa na temat planowanej SCT oraz zapoznanie się z ich uwagami i propozycjami do zapisów projektu uchwały.

Strefa czystego transportu miała obowiązywać na terenie całego miasta od 1 lipca tego roku, ale w czerwcu radni zdecydowali o przesunięciu tego terminu o rok.

Kiedy krakowska SCT zacznie obowiązywać? Radni zajmą się projektem na początku 2025 r.

- Odłożenie wejścia w życie uchwały pozwoli na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji. Ich ważnym elementem będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT w naszym mieście - przekazywał w czerwcu krakowski magistrat.

Urzędnicy zapowiadali, że wprowadzenie SCT ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azotu) z transportu drogowego (o ok. 30–40 proc.) i znacząco ograniczyć emisję pyłów PM 2,5 i PM 10 (ok. 80 proc. emisji mniej z transportu samochodowego w mieście).

Czytaj więcej

Wrocław chce wyrzucić z centrum najstarsze samochody. Co na to mieszkańcy?

Na początku przyszłego roku projektem nowej uchwały w sprawie STC w Krakowie mają zająć się radni. Na podstawie wyników konsultacji mają zgłosić własne poprawki do uchwały. Następnie zdecydują o ostatecznym kształcie SCT w Krakowie.

Pod koniec listopada Sejm zdecydował, że miasta powyżej 100 tys. mieszkańców mają obowiązkowo wprowadzać strefy czystego transportu. Taki wymóg spadnie na samorządowców, jeśli powietrze będzie mocno zanieczyszczone.

Zgodnie z zapisami tego projektu ustawy takie miasta będą musiały ustanawiać strefy czystego transportu, jeśli dopuszczalny poziom dwutlenku azotu w powietrzu zostanie przekroczony. Senat zajmie się projektem tej ustawy na najbliższym posiedzeniu, które odbędzie się w dniach 4-6 grudnia.

Mieszkańcy Krakowa i okolic mają właśnie okazję wypowiedzieć się zarówno na temat rodzaju ograniczeń wobec aut niespełniających surowych norm dotyczących emisji spalin, jak i co do obszaru obowiązywania strefy.

- Do 9 grudnia mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się i zaproponować kierunek zmian i przekazać swoje rekomendacje dotyczące zmian, jakie powinny nastąpić w dotychczasowej uchwale o SCT - podał Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Lubuskie żegna się z Polregio z powodu ciągłych opóźnień i odwołań pociągów
Transport
Pociągi od połowy grudnia pojadą szybciej, zatrzymają się na nowych stacjach
Transport
Tramwaj do Wilanowa wymusił zmiany na innych liniach. Część mieszkańców oburzona
Transport
Miasta podnoszą ceny biletów komunikacji. Gdzie jazda autobusem będzie droższa?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
Coraz więcej dźwiękowych zapowiedzi przystanków. Mają umilać jazdę pasażerom
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska