Jaka strefa czystego transportu w Krakowie? Szerokie konsultacje z mieszkańcami

Trwają konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia w Krakowie strefy czystego transportu (SCT). Od ich wyników ma zależeć, czy ograniczenia dla starych samochodów będą dotyczyć całego miasta, czy tylko ścisłego centrum.

Publikacja: 03.12.2024 18:15

Urzędnicy zapowiadali, że wprowadzenie SCT w Krakowie ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azo

Urzędnicy zapowiadali, że wprowadzenie SCT w Krakowie ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azotu) z transportu drogowego (o ok. 30–40 proc.) i znacząco ograniczyć emisję pyłów PM 2,5 i PM 10

Foto: ZTP w Krakowie

Mieszkańcy Krakowa i okolic mają właśnie okazję wypowiedzieć się zarówno na temat rodzaju ograniczeń wobec aut niespełniających surowych norm dotyczących emisji spalin, jak i co do obszaru obowiązywania strefy.

- Do 9 grudnia mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się i zaproponować kierunek zmian i przekazać swoje rekomendacje dotyczące zmian, jakie powinny nastąpić w dotychczasowej uchwale o SCT - podał Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

A po 10 grudnia mieszkańcy i mieszkanki będą zaproszeni do zgłaszania uwag i rekomendacji do zapisów nowego projektu uchwały, wprowadzającej strefą czystego transportu w Krakowie.

Konsultacje w Krakowie w sprawie strefy czystego transportu

W ramach konsultacji odbędą się spotkania otwarte, warsztaty tematyczne oraz spotkania w formule on-line, tak, aby każdy mieszkaniec i mieszkanka mogli wyrazić swoje opinie i sugestie.

Miasto zaplanowało też spotkania konsultacyjne w tej sprawie. Pierwsze odbędzie się już piątego grudnia, o godz. 17 w Zespole Szkół nr 1, ul. Ułanów 3. Zaplanowano też spotkania on-line, które odbędą się w formie wideokonferencji, a dodatkowo urzędnicy zaplanowali warsztaty tematyczne. - Obowiązują wcześniejsze zapisy – sposób rejestracji ogłoszony zostanie w najbliższych dniach - zapowiada krakowski magistrat.

Czytaj więcej

Strefy Czystego Transportu w miastach: W Warszawie wciąż pouczają kierowców

Celem konsultacji - jak podaje krakowski magistrat - jest zebranie opinii mieszkanek i mieszkańców Krakowa na temat planowanej SCT oraz zapoznanie się z ich uwagami i propozycjami do zapisów projektu uchwały.

Strefa czystego transportu miała obowiązywać na terenie całego miasta od 1 lipca tego roku, ale w czerwcu radni zdecydowali o przesunięciu tego terminu o rok.

Kiedy krakowska SCT zacznie obowiązywać? Radni zajmą się projektem na początku 2025 r.

- Odłożenie wejścia w życie uchwały pozwoli na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji. Ich ważnym elementem będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT w naszym mieście - przekazywał w czerwcu krakowski magistrat.

Urzędnicy zapowiadali, że wprowadzenie SCT ma wyraźnie ograniczyć emisję NOx (tlenków azotu) z transportu drogowego (o ok. 30–40 proc.) i znacząco ograniczyć emisję pyłów PM 2,5 i PM 10 (ok. 80 proc. emisji mniej z transportu samochodowego w mieście).

Czytaj więcej

Wrocław chce wyrzucić z centrum najstarsze samochody. Co na to mieszkańcy?

Na początku przyszłego roku projektem nowej uchwały w sprawie STC w Krakowie mają zająć się radni. Na podstawie wyników konsultacji mają zgłosić własne poprawki do uchwały. Następnie zdecydują o ostatecznym kształcie SCT w Krakowie.

Pod koniec listopada Sejm zdecydował, że miasta powyżej 100 tys. mieszkańców mają obowiązkowo wprowadzać strefy czystego transportu. Taki wymóg spadnie na samorządowców, jeśli powietrze będzie mocno zanieczyszczone.

Zgodnie z zapisami tego projektu ustawy takie miasta będą musiały ustanawiać strefy czystego transportu, jeśli dopuszczalny poziom dwutlenku azotu w powietrzu zostanie przekroczony. Senat zajmie się projektem tej ustawy na najbliższym posiedzeniu, które odbędzie się w dniach 4-6 grudnia.

Transport
Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia
Transport
Drożeją bilety w miejskiej komunikacji. Podwyżki nawet o kilkadziesiąt procent
Transport
Regionalne pociągi tańsze na majówkę
Transport
Rower zamiast dostawczaka. Nietypowe rozwiązania w miastach
Transport
Jak miasta ułatwiają mieszkańcom sprawdzenie stanu technicznego rowerów