Wrocław chce wyrzucić z centrum najstarsze samochody. Co na to mieszkańcy?

We Wrocławiu ruszyły konsultacje z mieszkańcami w sprawie Strefy Czystego Transportu. Potrwają do końca kwietnia.

Publikacja: 11.04.2023 14:02

Władze stolicy Dolnego Śląska chcą ograniczyć poruszanie się po mieście aut, które najbardziej zanie

Władze stolicy Dolnego Śląska chcą ograniczyć poruszanie się po mieście aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze

Foto: Stanisław Błachowicz

Władze stolicy Dolnego Śląska chcą ograniczyć poruszanie się po mieście aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze. Sposobem na to ma być Strefa Czystego Transportu (STC). Ostateczne decyzje w sprawie jej kształtu oraz warunków, jakie będą musiały spełniać auta wjeżdżające do STC mają zapaść w radzie miasta w przyszłym roku. Teraz ruszyły konsultacje z mieszkańcami.

Przygotowane zostały trzy warianty strefy. Wariant I obejmuje ścisłe centrum miasta ograniczone Fosą Miejską i Odrą, stanowiąc ok. 0,6 proc. obszaru Wrocławia.

W wariancie II strefą objęte byłoby centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin oraz Osiedla Plac Grunwaldzki, kojarzonego m. in. z kampusem Politechniki Wrocławskiej. Łącznie to obszar stanowiący ok. 6 proc. powierzchni Wrocławia, ale zamieszkały przez prawie jedną czwartą (23 proc.) zameldowanych w mieście osób.

Czytaj więcej

Nieuchronna rewolucja. Kiedy Polska odetchnie od trujących samochodów

Wariant III stanowi już 15,5 proc. powierzchni miasta. Jego granice w części północnej i zachodniej pokrywają się z wariantem II. Na wschodzie obejmują całość obszaru Wielkiej Wyspy, na południu oparte są o nasyp kolejowej obwodnicy towarowej Wrocławia.

Eksperci, którzy badali emisje spalin z samochodów jeżdżących we Wrocławiu rekomendują wariant II. Obszar strefy powinien być stosunkowo nieduży, ale ważny dla jak największej liczby mieszkańców. Takie podejście zalecają miasta Europy Zachodniej, które już wdrożyły strefy.

Wrocławska strefa ma być wdrażana etapowo, tu także przyjęto trzy warianty. W wariancie ostrożnościowym od 2025 r., czyli w pierwszym etapie funkcjonowania, strefa byłaby zamknięta dla samochodów benzynowych liczących 30 i więcej lat oraz 26-letnim i starszym dieslom. Wariant zrównoważony, który jest rekomendowany, zakłada na początek ograniczenie wjazdu do STC dla 26-letnich aut benzynowych i 21-letnich diesli. Z kolei wariant ambitny nie pozwalałby wjeżdżać do strefy już 21-letnim samochodom benzynowym i 16-letnim dieslom. W kolejnych etapach funkcjonowania strefy kryteria określające wiek aut byłyby zaostrzane. nastąpiłoby to w latach 2028 i 2032.

Czytaj więcej

Kraków pierwszym miastem ze strefą czystego transportu

Wrocław nie jest jedynym miastem, gdzie przygotowywana jest STC: w Warszawie strefa miałaby funkcjonować od połowy przyszłego roku. Obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: aleja Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, ulice: Kopińska, Wawelska, aleja Armii Ludowej, aleja Stanów Zjednoczonych, ulica Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do alei Prymasa Tysiąclecia. 

W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do SCT dotyczyłoby aut benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i diesli poniżej normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później wymogi dotyczące standardów emisji spalin podnoszone byłyby co dwa lata.

Decyzja w sprawie utworzenia strefy zapadła już w Krakowie. Podobne plany rozważane są w miastach aglomeracji katowickiej, gdzie w połowie stycznia podpisany został list intencyjny pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych i Międzynarodową Radą ds. Czystego Transportu. Chodzi zwłaszcza o Katowice, gdzie notowano przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza. Prace nad utworzeniem strefy toczą się także w Toruniu, a niewykluczone, że społeczne naciski skłonią do takiego kroku władze Trójmiasta.

Władze stolicy Dolnego Śląska chcą ograniczyć poruszanie się po mieście aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze. Sposobem na to ma być Strefa Czystego Transportu (STC). Ostateczne decyzje w sprawie jej kształtu oraz warunków, jakie będą musiały spełniać auta wjeżdżające do STC mają zapaść w radzie miasta w przyszłym roku. Teraz ruszyły konsultacje z mieszkańcami.

Przygotowane zostały trzy warianty strefy. Wariant I obejmuje ścisłe centrum miasta ograniczone Fosą Miejską i Odrą, stanowiąc ok. 0,6 proc. obszaru Wrocławia.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka