Wojewoda małopolski nie dopatrzył się uchybień w uchwale w tej sprawie. - Uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny – tłumaczy Krzysztof Jan Klęczar.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. Na razie bez mandatów
Od początku lipca w Warszawie zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (SCT), czyli wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic, łącznie 37 kilometrów kwadratowych, czyli w sumie ok. siedem procent powierzchni miasta, W ten sposób stolica chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców.
Czytaj więcej
Co trzecie auto z silnikiem diesla i co piąte z benzynowym weryfikowane w systemie Carfax nie spełniają dziś kryteriów dla stref czystego transportu w Polsce.
Obecnie na teren strefy mogą wjechać samochody z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które spełniają normę Euro 2 lub były wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić 27 lat). Na teren strefy mogą też wjechać pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG), które spełniają normę przynajmniej Euro 4 lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku, czyli mają maksymalnie 19 lat. Zwolnieni z wymogów bezterminowo będą seniorzy (ukończone 70 lat) i osoby z niepełnosprawnością.
Mieszkańcy wewnątrz obszaru strefy i płacący podatki w Warszawie są zwolnieni ze spełniania wymagań do stycznia 2028 roku – po tej dacie nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.