Pomorze kolejowym liderem, Podlasie outsiderem

Najwięcej osób jeździ pociągami na Mazowszu, najmniej na Podlasiu. Najczęściej korzystają z kolei mieszkańcy Pomorza.

Publikacja: 01.08.2024 15:58

Z raportu UTK wynika, że w ujęciu geograficznym liczba podróżnych korzystających z kolei wzrosła w k

Z raportu UTK wynika, że w ujęciu geograficznym liczba podróżnych korzystających z kolei wzrosła w każdym z województw nie tylko w odniesieniu do 2022 r., ale także w perspektywie ostatnich czterech lat

Foto: Adobe Stock

Najwięcej pasażerów w 2023 r. podróżowało koleją w województwie mazowieckim – niemal 98 mln. Jednak to w województwie pomorskim pasażerowie wsiadają do pociągu najczęściej – przeciętnie każdy mieszkaniec korzystał tam z kolei 30 razy w roku. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), ubiegłoroczna średnia krajowa to niemal 10 podróży przypadających na statystycznego obywatela Polski.

Wskaźnik wykorzystania kolei stanowi iloraz wszystkich przewiezionych pasażerów pociągów w danym okresie i liczby mieszkańców kraju według danych Głównego Urzędu Statystycznego. Jeździmy coraz częściej, odbudowaliśmy z nadwyżką straty spowodowane pandemią. W 2019 r. na przeciętnego mieszkańca kraju przypadało 8,7 podróży, w 2020 – 5,5, w 2021 – ponad 6. Gdy w 2020 r. kolej przewiozła 210 mln pasażerów, w ubiegłym roku było ich 374,4 mln, najwięcej od 1999 r. Z raportu UTK wynika, że w ujęciu geograficznym liczba odprawionych podróżnych wzrosła w każdym z województw nie tylko w odniesieniu do 2022 r., ale także w perspektywie ostatnich czterech lat.

W których regionach z kolei korzysta najwięcej podróżnych?

- Najwięcej pasażerów tradycyjnie podróżuje w województwach, które są skupiskiem największych aglomeracji w Polsce, czyli w mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim, wielkopolskim i śląskim – komentuje Ignacy Góra, prezes UTK.

Czytaj więcej

Na regionalnych lotniskach zapowiada się rekordowy sezon

W województwie mazowieckim w 2023 r. z kolei korzystało 97,6 mln podróżnych (wzrost r/r o 1,3 proc.), czyli ponad 26 proc. wszystkich pasażerów w Polsce. W województwie pomorskim liczba podróżnych sięgnęła 71,1 mln (o 11,8 proc. więcej niż rok wcześniej) natomiast w województwach dolnośląskim i wielkopolskim odprawiono podobną liczbę pasażerów, odpowiednio: 36,5 oraz 36,3 mln osób (wzrost o 11,4 oraz 13,7 proc.).

Na drugim biegunie znalazły się województwa Polski Wschodniej. Podlaskie było jedynym województwem, w którym liczba pasażerów w żadnym z kwartałów 2023 r. nie przekroczyła 1 mln. Za to w województwie podkarpackim odnotowano najwyższy poziom dynamiki wykorzystania kolei: poziom wskaźnika wzrósł z 3,2 w 2022 r. do 4,1 w 2023 r.

Czy popularność kolei związana jest ze stanem infrastruktury i gęstością linii kolejowych?

Regiony Polski Wschodniej wypadają najsłabiej ze względu na słabo rozwiniętą infrastrukturę i małą dostępność połączeń kolejowych. Charakteryzują się również mniejszą gęstością zatrudnienia. Natomiast Pomorze bije konkurencję ze względu na dominującą pozycję przewoźnika PKP SKM, pełniącego kluczową rolę w przewozach pasażerskich w obrębie aglomeracji. Wzdłużne położenie Trójmiasta sprzyja wykorzystaniu pociągów jako naturalnej części transportu miejskiego. W dodatku pociągi PKP SKM poruszają się po wydzielonej linii kolejowej i kursują z dużą częstotliwością dostosowaną do potrzeb podróżnych, co wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie kolei.

Czytaj więcej

Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu

Co istotne, na atrakcyjność kolei nie przekłada się gęstość linii kolejowych. Choć największa jest w województwie śląskim (15,8 km linii na 100 km kwadratowych), to jednak mieszkańcy tego regionu wsiadali do pociągu w 2023 r. niespełna 7 razy. To m.in. przez fakt, że do wielu miejscowości, których znaczenie dla regionu jest znaczne, nie ma możliwości dojazdu pociągiem lub dostęp do kolei jest ograniczony. Tak jest m.in. w przypadku Piekar Śląskich, Siemianowic Śląskich, Bełchatowa, Bielawy, Lubina, Łomży, Mielca czy Sandomierza. Charakterystycznym przykładem jest 80-tysięczne Jastrzębie Zdrój, największe polskie miasto pozbawione dostępu do kolei, gdzie linię kolejową łączącą je z Katowicami zamknięto przeszło dwie dekady temu.

Najwięcej pasażerów w 2023 r. podróżowało koleją w województwie mazowieckim – niemal 98 mln. Jednak to w województwie pomorskim pasażerowie wsiadają do pociągu najczęściej – przeciętnie każdy mieszkaniec korzystał tam z kolei 30 razy w roku. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), ubiegłoroczna średnia krajowa to niemal 10 podróży przypadających na statystycznego obywatela Polski.

Wskaźnik wykorzystania kolei stanowi iloraz wszystkich przewiezionych pasażerów pociągów w danym okresie i liczby mieszkańców kraju według danych Głównego Urzędu Statystycznego. Jeździmy coraz częściej, odbudowaliśmy z nadwyżką straty spowodowane pandemią. W 2019 r. na przeciętnego mieszkańca kraju przypadało 8,7 podróży, w 2020 – 5,5, w 2021 – ponad 6. Gdy w 2020 r. kolej przewiozła 210 mln pasażerów, w ubiegłym roku było ich 374,4 mln, najwięcej od 1999 r. Z raportu UTK wynika, że w ujęciu geograficznym liczba odprawionych podróżnych wzrosła w każdym z województw nie tylko w odniesieniu do 2022 r., ale także w perspektywie ostatnich czterech lat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację
Transport
Strefa płatnego parkowania w Warszawie powiększy się jesienią
Transport
Rekreacja w mieście. Jak dojechać na tereny zielone komunikacją publiczną
Transport
Rowerzyści w Krakowie sami naprawiają ścieżki rowerowe. Urzędnicy nie są zadowoleni
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
Przyspieszą pociągi w śląskiej aglomeracji
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki