Reklama

Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”

Zdaniem przedstawicieli kampanii Clean Cities demonizowanie funkcjonowania Strefy Czystego Transportu jest niepotrzebne, a nawet szkodliwe – dzięki niej możliwe będzie zapobieganie wielu chorobom, a także przedwczesnym zgonom mieszkańców Warszawy.

Publikacja: 01.07.2025 17:21

Strefa Czystego Transportu od początku lipca 2024 roku objęła zaledwie 7 proc. powierzchni stolicy,

Strefa Czystego Transportu od początku lipca 2024 roku objęła zaledwie 7 proc. powierzchni stolicy, głównie Śródmieście

Foto: Adobe Stock

1 lipca mija rok od wprowadzenia pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Funkcjonująca od początku lipca 2024 roku strefa objęła zaledwie 7 proc. powierzchni stolicy, głównie Śródmieście, a zakazem wjazdu objęto samochody benzynowe starsze niż z 1997 roku lub niespełniające normy Euro 2 oraz samochody z silnikiem Diesla, w tym LPG, starsze niż z 2005 roku bądź niespełniające norm Euro 4.

Choć korzyści związanych z funkcjonowaniem Stref Czystego Transportu jest wiele, a wśród najważniejszych należy wymienić redukcję zanieczyszczeń, zagrażających zdrowiu mieszkańców, to nie brakuje również głosów krytyki. Najczęściej powtarzające się argumenty przeciwników SCT obejmują zarzuty dotyczące ograniczenia mobilności dla osób mniej zamożnych, posiadających pojazdy niespełniające wymogów. Część osób powątpiewa też w skuteczność funkcjonowania strefy, choć szereg badań dotyczących funkcjonowania SCT w innych miastach europejskich wykazał, że wprowadzone ograniczenia przekładają się na wzrost jakości powietrza.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Transport
Duże miasta powalczą o pół miliarda zł unijnych dotacji na zeroemisyjne autobusy
Transport
Kolejne miasta wprowadzają darmową komunikację
Transport
Nowoczesne autobusy jadą do polskich miast. W tym wiele elektrycznych
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Transport
Z Nowej Huty na Rynek Główny w 20 minut. Jest trasa krakowskiego metra
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama