Reklama

Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”

Zdaniem przedstawicieli kampanii Clean Cities demonizowanie funkcjonowania Strefy Czystego Transportu jest niepotrzebne, a nawet szkodliwe – dzięki niej możliwe będzie zapobieganie wielu chorobom, a także przedwczesnym zgonom mieszkańców Warszawy.

Publikacja: 01.07.2025 17:21

Strefa Czystego Transportu od początku lipca 2024 roku objęła zaledwie 7 proc. powierzchni stolicy,

Strefa Czystego Transportu od początku lipca 2024 roku objęła zaledwie 7 proc. powierzchni stolicy, głównie Śródmieście

Foto: Adobe Stock

1 lipca mija rok od wprowadzenia pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Funkcjonująca od początku lipca 2024 roku strefa objęła zaledwie 7 proc. powierzchni stolicy, głównie Śródmieście, a zakazem wjazdu objęto samochody benzynowe starsze niż z 1997 roku lub niespełniające normy Euro 2 oraz samochody z silnikiem Diesla, w tym LPG, starsze niż z 2005 roku bądź niespełniające norm Euro 4.

Choć korzyści związanych z funkcjonowaniem Stref Czystego Transportu jest wiele, a wśród najważniejszych należy wymienić redukcję zanieczyszczeń, zagrażających zdrowiu mieszkańców, to nie brakuje również głosów krytyki. Najczęściej powtarzające się argumenty przeciwników SCT obejmują zarzuty dotyczące ograniczenia mobilności dla osób mniej zamożnych, posiadających pojazdy niespełniające wymogów. Część osób powątpiewa też w skuteczność funkcjonowania strefy, choć szereg badań dotyczących funkcjonowania SCT w innych miastach europejskich wykazał, że wprowadzone ograniczenia przekładają się na wzrost jakości powietrza.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Transport
Zmiany w komunikacji miejskiej. Automaty bez gotówki i papierowych biletów
Transport
Więcej miejskich autobusów na żądanie? „To bardzo potrzebne rozwiązanie”
Transport
Coraz więcej chińskich elektryków w polskich miastach
Transport
Na co dzień wożą mieszkańców, a w czasie klęsk żywiołowych – poszkodowanych
Transport
Mały autobus w dużym mieście. Też jest potrzebny
Reklama
Reklama