Kraków pierwszym miastem ze strefą czystego transportu

Radni miasta Krakowa na sesji 23 listopada przyjęli uchwałę o utworzeniu strefy czystego transportu (SCT) na terenie całego miasta.

Publikacja: 24.11.2022 14:16

Kraków jest jak na razie jedynym polskim miastem, które stworzyło strefę czystego transportu

Kraków jest jak na razie jedynym polskim miastem, które stworzyło strefę czystego transportu

Foto: fot. Nahlik – shutterstock

To nowatorskie rozwiązanie Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany związane ze strefą wejdą w życie w lipcu 2024 r., a ostateczne dwa lata później – w 2026 r. 

Całe miasto

Co oznacza wprowadzenie strefy dla Krakowa? – Głównie ograniczenie wjazdu najstarszym pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń, najbardziej „trującym” powietrze – mówi Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Projekt SCT został sporządzony na podstawie badań ruchu wykonanych na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej strefy czystego transportu pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta Krakowa.

Czytaj więcej

Korki na ulicach Katowic wkrótce będą mniejsze. Tramwaje będą priorytetem

- Objęcie strefą całego miasta ma zapewnić dobrą efektywność tego rozwiązania – im większy będzie obszar strefy, tym lepsza i bardziej widoczna będzie poprawa jakości powietrza – dodaje Popiela.

Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także spoza Krakowa czy Polski. SCT to stosowany od lat w Europie sposób na poprawę jakości powietrza oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców. Obecnie w Europie istnieje ponad 300 stref, a przygotowywanych jest ponad 200 – również w polskich miastach.

Dwa etapy

Uchwała przewiduje dwa etapy wprowadzenie SCT w Krakowie. Do miasta nadal będzie można wjechać samochodami o różnych napędach, ale ich silniki muszą spełniać odpowiednią normę emisji spalin. Pierwszy etap wdrożenia strefy przypadanie na 1 lipca 2024 r. Wtedy do miasta nie wjadą auta najstarsze czyli około i ponad 30-letnie.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały dość łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa nadal wjadą auta na benzynę/LPG o min. normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 2. Jeżeli pojazd będzie zarejestrowany po 1 marca 2023 r to w przypadku samochodów na benzynę/LPG musi spełniać normę Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla normę Euro 5.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu wróci do Krakowa

Drugi etap obowiązywania SCT rozpocznie się w lipcu 2026 r. Ograniczenia wjazdu obejmą samochody ponad 26-letnie (benzyna) oraz ponad 16-letnie (diesel). Do miasta będą mogły wjechać wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o min. normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 5.

Wyjątkowe rozwiązanie

W uchwale przewidziane są też wyjątki dotyczące wjazdu do strefy. Pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70. rok życia i prowadzone przez te osoby nie będą objęte wymogami strefy.

Od zakazu wjazdu do strefy zwolnione są pojazdy z odpowiednimi oznaczeniami, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Ograniczeń nie dotkną też pojazdów służb mundurowych, ratowniczych oraz pojazdów specjalnych takich jak koparki czy food trucki.

Trzeba zauważyć, że uchwała dotycząca strefy w Krakowie nie przeszła „gładko”. Przeciwni jej uchwaleniu byli radni PiS, którzy zgłosili szereg poprawek i wniosków. Proponowali też, by wprowadzenie strefy odsunąć w czasie. Za strefą głosowali radni PO, Krakowa dla Mieszkańców i Przyjaznego Krakowa.

To nowatorskie rozwiązanie Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany związane ze strefą wejdą w życie w lipcu 2024 r., a ostateczne dwa lata później – w 2026 r. 

Całe miasto

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości