Kraków wydzierżawi rowery. Długoterminowa wypożyczalnia ma ruszyć wiosną

Stolica Małopolski doczeka się wreszcie miejskiego roweru. Do miasta dotarła pierwsza partia 250 jednośladów.

Publikacja: 15.12.2022 12:27

Nowy krakowski system wypożyczeń miejskiego roweru różni od poprzedniego nie tylko nazwą, ale główni

Nowy krakowski system wypożyczeń miejskiego roweru różni od poprzedniego nie tylko nazwą, ale głównie formułą. Będzie to pierwszy w kraju wynajem długoterminowy

Foto: Marcin Kumorek

Nowa miejska wypożyczalnia będzie się nazywała LajkBike. Kraków planuje jej uruchomienie na wiosnę, w marcu przyszłego roku.

 Nie Wawel a Lajkonik

Poprzedni funkcjonujący w Krakowie system wypożyczalni rowerów nazywał się Wavelo i nawiązywał nazwą do jednego z najsłynniejszych krakowskich zabytków. System zakończył działalność w Krakowie w 2019 r.  Nazwa nowej wypożyczalni nawiązuje do tradycji Lajkonika, wpisanej od 2014 na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego a stworzoną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Czytaj więcej

Nieoficjalna stolica całorocznej jazdy na dwóch kółkach

- Na pewno wielu krakowian kojarzy gadżety reklamowe z nazwą LajKonik, np. podkoszulki z tym hasłem i wizerunkiem drewnianego konika. Poza tym można nową wypożyczalnię promować hasłem „Do you LajkBike” - mówi Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Długa dzierżawa

Nowy system wypożyczeń miejskiego roweru różni od poprzedniego nie tylko nazwą, ale głównie formułą. Będzie to pierwszy w kraju wynajem długoterminowy. Użytkownik będzie mógł skorzystać z roweru w sposób ciągły, przez określony czas - minimalnie miesiąc. W cenie abonamentu zostanie też zapewniony serwis.

– Ze statystyk wynika, że w wielu polskich miastach formuła zwyczajnej wypożyczalni rowerów mocno się przeżyła. Miasta odchodzą od takich pomysłów. Natomiast w wielu dużych miastach europejskich coraz popularniejsze staje się wypożyczanie rowerów na dłuższy termin, np. w formie miesięcznej dzierżawy. Dlatego też krakowski Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) jako pierwszy w Polsce podjął decyzję o utworzeniu długoterminowej wypożyczalni rowerów – dodaje Popiela.

Bardziej opłacalne

Zdaniem urzędników z ZTP miesięczna dzierżawa/wypożyczenie rowerów jest bardziej opłacalna i dla użytkowników i dla miasta. Cyklista zawsze będzie miał rower „pod ręką”, będzie znał jego stan i odpowiednio o niego zadba. A miasto pomoże w serwisowaniu sprzętu, nie poniesie też niebotycznych kosztów utrzymywania wypożyczalni na ulicy czy wymiany zniszczonych rowerów.

Czytaj więcej

Poznań bez roweru miejskiego, ale jednoślady wrócą do Trójmiasta

– Aktualnie opracowujemy szczegółowe zasady działania systemu i działania punktów odbioru jednośladów. Nasza propozycja jest taka, by miesięczny abonament wynajmu rowerów wynosił 29 zł. Będzie też konieczna kaucja – mówi Sebastian Kowal, rzecznik ZTP. – Docelowo system wypożyczalni ma liczyć 500 rowerów, kolejne 250 sztuk powinno dotrzeć do Krakowa w lutym przyszłego roku. Wszystkie będą kosztować 974,5 tys. zł – podkreśla Kowal.

Jeszcze elektryczne

Tradycyjne rowery dostarczone do Krakowa wyposażone są we wszystkie elementy zapewniające bezpieczne korzystanie z nich w ruchu miejskim, m.in. pełne oświetlenie z dynama (w piaście), podwójną blokadę obsługiwaną jednym kluczykiem, taśmy na bagażniku ułatwiające przewożenie bagażu. Mają też zapięcie umożliwiające zamocowanie pojazdu np. do stojaka czy innego elementu infrastruktury.

Niewykluczone, że w podobny sposób jak tradycyjne jednoślady będą dzierżawione rowery ze wspomaganiem elektrycznym. ZTP myśli o ich wprowadzeniu do oferty wypożyczalni – w przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia przetargu, ogłoszonego w listopadzie tego roku. Miesięczne wypożyczenie „elektryka” miałoby kosztować 79 zł.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce