Strefa czystego transportu wróci do Krakowa

Kraków jeszcze w tym roku chce stworzyć Strefę Czystego Powietrza, bo Wojewódzki Program Ochrony Powietrza nakłada na miasto taki obowiązek wewnątrz drugiej obwodnicy. O tworzeniu stref myślą też inne miasta.

Publikacja: 09.01.2022 20:10

Strefa czystego transportu wróci do Krakowa

Foto: Adobe Stock

- Przygotujemy się do przeprowadzenia analizy, która określi korzyści takiej strefy i koszty ich uzyskania. Da nam też odpowiedź na jakim obszarze i w jakim zakresie wprowadzać ewentualne ograniczenia np. do jakiej normy EURO – mówi nam Monika Beuth-Lutyk, rzecznik stołecznego ratusza.

Smog ze starych aut

Władze Krakowa podejmują działania, które zmierzają do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Pierwszym etapem była m.in. wymiana palenisk węglowych, tzw. kopciuchów, która przyniosła widoczne efekty.

- Pożądanego efektu nie da się jednak osiągnąć, jeśli miasto nie zadba również o redukcję zanieczyszczeń komunikacyjnych.

Najbardziej emitującymi zanieczyszczenia są kilkunasto- i kilkudziesięcioletnie samochody podróżujące po Krakowie – mówi Dariusz Nowak, z krakowskiego magistratu. Przypomina, że szerokie badania przeprowadzone w 2019 roku w Krakowie pokazało, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to przede wszystkim kilkunastoletnie lub starsze diesle.  Z badań emisji spalin w ruchu ulicznym wynika, że silniki produkowane od 2006 r. zanieczyszczają znacząco mniej.

Konsultacje przed wprowadzeniem strefy

Do Wigilii tego roku Kraków chce stworzyć a wewnątrz drugiej obwodnicy miasta Strefy Czystego Transportu (SCT). Miasto zobowiązuje do tego Wojewódzki Program Ochrony Powietrza.

- Przepisy dla Małopolski powstały w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Miasto zostało zobligowane, aby wprowadzić takie rozwiązanie do 24 grudnia 2022 roku - zauważa Kamil Popiela, z krakowskiego magistratu.

Dodaje, że o tym, które pojazdy ostatecznie zostaną objęte zakazem wjazdu, zdecydują mieszkańcy podczas konsultacji społecznych. – A konsultacje i akcja informacyjno-edukacyjna mają wspomóc proces wdrażania strefy – mówi Kamil Popiela. Dodaje, że dla mieszkańców samej SCT, czyli wewnątrz drugiej obwodnicy miasto planuje okres przejściowy dla wprowadzanych zmian, a długość tego okresu oraz pozostałe szczegóły zostaną wypracowane wspólnie z mieszkańcami.

- W związku z tym, aby nie wykluczać nikogo komunikacyjnie, szukamy rozwiązań rekompensujących wprowadzane zmiany. Pierwszą propozycją dla osób, które zrezygnują z pojazdu będzie dwuletni bilet do podróżowania komunikacją miejską, który według przeprowadzonych przez miasto badań wśród mieszkańców, jest najbardziej oczekiwanym wsparciem – mówi Kamil Popiela.

Zdradza, że dla aktywnych fizycznie mieszkańców prawdopodobnie zaproponujemy atrakcyjne dofinansowanie do zakupu roweru ze wspomaganiem elektrycznym.

Skorzystają z własnych doświadczeń

W Krakowie już raz wprowadzono Strefę Czystego Transportu – w grudniu 2018 roku. Obejmowała dzielnicę Kazimierz.

Jednak po trzech miesiącach w marcu 2019 roku została de facto rozmontowana przez radnych, którzy zmienili wcześniejszą uchwałę tak, że do strefy mógł w praktyce wjechać każdy samochód, kiedy chciał. –Przy tworzeniu obecnej strefy będziemy korzystać z tamtych doświadczeń – zapowiada Dariusz Nowak.

Do wprowadzenia Stref Czystego Powietrza przygotowują się też inne miasta. - Przygotujemy się do przeprowadzenia analizy, która określi korzyści takiej strefy i koszty ich uzyskania. Da nam też odpowiedź na jakim obszarze i w jakim zakresie wprowadzać ewentualne ograniczenia np. do jakiej normy EURO – mówi Monika Beuth-Lutyk, rzecznik stołecznego ratusza.

Dodaje, że planuje on taką analizę wykonać w tym roku, a jej wyniki będą podstawą dla projektu uchwały przedłożonego Radzie Warszawy, która zgodnie z nowelizacją może podjąć decyzję o ewentualnym wdrożeniu strefy.

Bo coś trzeba z tym zrobić

Jak przypomina Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu 7 grudnia 2021 roku prezydent podpisał ustawę z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany weszły w życie 24 grudnia 2021 roku.

Jak podało w komunikacie Ministerstwo Klimatu i Środowiska pojawiła się „Zmiana zasad dotyczących ustanawiania stref czystego transportu.

- Wprowadzono możliwość ich utworzenia na terenie wszystkich gmin oraz określenia indywidualnych uprawnień do wjazdu - strefy będą tworzone na mocy uchwały rady gminy, która będzie określała zasady ich funkcjonowania” – mówi urzędniczka.

W Gdańsku nie ma jeszcze sprecyzowanych planów dotyczących tworzenia Stref Czystego Transportu, co nie wyklucza rozpoczęcia prac nad ich utworzeniem.

- Jednak nie można sprecyzować terminu ich ewentualnego wprowadzenia. Decyzja o wdrożeniu takiej strefy będzie leżała w gestii Rady Miasta Gdańska.

Ograniczenia wjazdu dla pojazdów wprowadzone są w obrębie Głównego Miasta gdzie działa Strefa Ograniczonej Dostępności. - Skupiamy się obecnie na poprawie funkcjonowania tej strefy w zakresie kontroli wjazdu – mówi Joanna Bieganowska. Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi przyznaje, że przy takim poziomie smogu i milionach aut coś zrobić trzeba. - To pewne – dodaje.

A Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi podkreśla, że to od działań samorządowców zależy jakość życia mieszkańców miast, a dzisiaj kluczowe jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz hałasu.

- Najważniejsze z punktu widzenia JST i mieszkańców jest stopniowe, rozłożone w czasie wprowadzanie kolejnych ograniczeń. Tak aby m.in. dać mieszkańcom czas na dostosowanie się do tych wymogów – uważa wiceprezydent Wieczorek.

Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej