Elektrobusy w tym mieście będzie napędzać prąd z fotowoltaiki

Władze Zielonej Góry znalazły receptę na drogi prąd w publicznej komunikacji. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji postanowił zainwestować w energię ze źródeł odnawialnych.

Publikacja: 17.10.2022 16:44

W tej chwili 50 procent taboru zielonogórskiego MZK to autobusy w pełni elektryczne

W tej chwili 50 procent taboru zielonogórskiego MZK to autobusy w pełni elektryczne

Foto: regiony.rp.pl

Ogłoszony przetarg ma przynieść spore oszczędności. Szacuje się, że fotowoltaika w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej pozwoli na 30-procentowe pokrycie zapotrzebowania na energię dla zasilania zajezdni i ładowania elektrobusów. Do budowy instalacji ma być wykorzystane istniejące zadaszenie placu postojowego dla autobusów w postaci stalowych dźwigarów opartych na żelbetowych słupach.

Otwarcie ofert zaplanowano na 21 października. Instalacja ma być gotowa w ciągu dwunastu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. - Na początku przyszłego roku złożymy wniosek na kolejną farmę fotowoltaiczną tak, aby zapewnić 100 proc. energii dla MZK – zapowiadają przedstawiciele władz miasta. 

Czytaj więcej

Komunikacja bliskiej przyszłości. Autobusy napędzane wodorem

W tej chwili 50 procent taboru MZK to autobusy w pełni elektryczne. W przyszłym roku pojawi się kolejnych 12 pojazdów. – Mamy zakontraktowane na marzec przyszłego roku 8 autobusów 12-metrowych i 4 autobusy przegubowe. To da 65-procentowy udział autobusów elektrycznych w całym naszym taborze, a w przyszłości planujemy kolejne zakupy – mówił w Radiu Zielona Góra Robert Karwacki, prezes MZK.

Miasto już w 2017 r. podpisało w Ministerstwie Rozwoju kontrakt na dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów. Umowa na dostawę 47 pojazdów została zawarta z Ursusem, który oferując pojazdy za 96,5 mln zł wygrał rywalizację z Solarisem. Założono wtedy, że po sfinalizowaniu transakcji ok. 60 proc taboru będą stanowić pojazdy na prąd. Inwestycja była częścią większego projektu – „Zintegrowanego systemu niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”.

To warte ponad 209 mln zł przedsięwzięcie zostało wsparte dofinansowaniem z funduszy unijnych w wysokości 167 mln zł. Prócz wymiany taboru, w jego skład weszła m.in. budowa infrastruktury technicznej dla elektrobusów (stacji ładowania, zaplecza serwisowego itp.), przebudowy zajezdni autobusowej oraz budowy centrum przesiadkowego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w rejonie dworca kolejowego.

Czytaj więcej

Dramatyczna sytuacja w komunikacji. Kolejne cięcia rozkładów jazdy

Ostatecznie do miasta trafiły 43 elektryczne Ursusy, bo producent wpadł w tarapaty finansowe i ogłosił upadłość. Teraz miasto będzie powiększać elektryczny tabor pojazdami innych producentów.

Nie tylko „zielony” prąd dla komunikacji autobusowej ma uchronić miasto przed skutkami podwyżek cen energii. Jak poinformował portal Wiadomości Zielona Góra, w przyjętym przez radnych pod koniec ub. miesiąca „Planie gospodarki niskoemisyjnej miasta Zielona Góra do roku 2030” znalazły się zapowiedzi szeregu działań mających przyczynić się do oszczędności energii elektrycznej i cieplnej. To m.in. termomodernizacje, kolejne farmy fotowoltaiczne, czy przechodzenie na oświetlenie LED.

Inwestycje w dużej mierze mają być realizowane z wykorzystaniem zewnętrznego finansowania. - Jesteśmy przygotowani do realizacji wielu inwestycji, ale blokuje nas urząd marszałkowski, ponieważ w dalszym ciągu nie mamy informacji o tym, na jakie pieniądze mogą liczyć samorządy w nowym rozdaniu unijnych funduszy – powiedział Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta Zielonej Góry.

Ogłoszony przetarg ma przynieść spore oszczędności. Szacuje się, że fotowoltaika w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej pozwoli na 30-procentowe pokrycie zapotrzebowania na energię dla zasilania zajezdni i ładowania elektrobusów. Do budowy instalacji ma być wykorzystane istniejące zadaszenie placu postojowego dla autobusów w postaci stalowych dźwigarów opartych na żelbetowych słupach.

Otwarcie ofert zaplanowano na 21 października. Instalacja ma być gotowa w ciągu dwunastu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. - Na początku przyszłego roku złożymy wniosek na kolejną farmę fotowoltaiczną tak, aby zapewnić 100 proc. energii dla MZK – zapowiadają przedstawiciele władz miasta. 

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu