Dziś w mieście rozwija się kolej aglomeracyjna. - Aktualnie w granicach miasta Rzeszowa udostępnionych jest siedem przystanków. W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej budowanych jest kolejne sześć - mówi nam Tomasz Leyko, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, któremu podlega kolej aglomeracyjna.
Rzeszowska komunikacja miejska opiera się o autobusy. W tej chwili w mieście jest ponad 60 linii autobusowych. Kursują nie tylko w granicach miasta, ale także poza jego granice oraz w nocy.
Tramwaj rozwija miasta
Teraz lokalni politycy myślą o uruchomieniu w Rzeszowie tramwaju. We wtorek radni przyjęli uchwałę w sprawie kierunków rozbudowy systemu transportowego. Uchwała trafiła pod obrady z inicjatywy radnych PiS, którzy chcą, by na ulicach Rzeszowa pojawiły się tramwaje.
- Doświadczenia wielu miast europejskich wskazują, że na nowo odkrywany jest w nich transport tramwajowy. Nowatorskie wykorzystanie tramwaju nie tylko w znaczący sposób zwiększa liczbę pasażerów w tych miastach, ale także ma zdolność do rewitalizacji i ożywiania przestrzeni osiedli i śródmieść w wymiarze społecznym, ekonomicznym i urbanistycznym – napisano w uzasadnieniu uchwały.
Czytaj więcej
Będzie jeden bilet na komunikację miejską i lokalną kolej w Krakowie. Z podobnych rozwiązań już od dawna korzystają mieszkańcy innych metropolii.
Czy jest szansa, by w Rzeszowie szybko pojawiły się tramwaje? – Pojawiła się informacja, że w przyszłej perspektywie unijnej będzie możliwość sięgnięcia przez samorządy po środki na budowę linii tramwajowych. Taką informację przekazała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej – mówi Artur Gernand z rzeszowskiego ratusza.
Urzędnik przyznaje, że to może być szansa dla takiej inwestycji. Ale nie od razu. – To melodia przyszłości, ale jej nie wykluczamy – zapowiada Artur Gernand.
Czego chcą mieszkańcy?
W ub. tygodniu miasto podpisało umowę z Politechnikę Rzeszowską, która ma kompleksowo zbadać cały układ komunikacyjny w mieście, potoki ruchu i preferencje mieszkańców w zakresie komunikacji zbiorowe.
Dokument ten ma być fundamentem planu zrównoważonej mobilności miejskiej. Same badania potrwają do marca przyszłego roku, a raport ma być gotowy kilka miesięcy później. – Będzie wskazywał miastu kierunki rozwoju komunikacji miejskiej – mówi urzędnik.
Czytaj więcej
Już niedługo autobusy miejskie sprawniej pojadą Puławską w Warszawie. Ratusz zapowiada, że wkrótce na odcinku od ulicy Pileckiego do granicy miasta zostanie wytyczony buspas. Na takie rozwiązania drogowe stawiają też inne miasta.
Na razie mieszkańcy Rzeszowa poza autobusami mogą korzystać z kolei aglomeracyjnej, która została uruchomiona na początku 2021 roku. Jej pociągi kursują w relacjach: Rzeszów – Dębica, Rzeszów - Przeworsk, Rzeszów – Strzyżów, Rzeszów- Kolbuszowa, a od przełomu 2023/2024 r. po wybudowaniu nowej linii kolejowej planowane jest kursowanie w relacji Rzeszów- Port Lotniczy Jasionka.
Będzie więcej stacji
Aktualnie w granicach miasta Rzeszowa udostępnionych jest siedem przystanków kolejowych. W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej budowanych jest kolejne sześć przystanków: Politechnika, Galeria, Dworzysko, Baranówka, Rzeszów. Północ, Rzeszów. Wschód.
- Zakończenie prac budowlanych nowych przystanków oraz nowej linii do lotniska w Jasionce zgodnie z realizowanym projektem budowy systemu kolei aglomeracyjnej jest zaplanowane do września 2023 roku - mówi Tomasz Leyko.
Przyznaje, że liczba przewożonych osób przez kolej aglomeracyjną jest obecnie mocno ograniczona zamknięciami torowymi na odcinkach obsługiwanych przez tą kolej (np. Rzeszów – Strzyżów wprowadzone jest całkowite zamknięcie linii od lutego do września ) i waha się ok. 100 tys. miesięcznie.
- Całkowity koszt budowy systemu PKA był wyceniony na ponad 760 mln zł, jednak aktualna sytuacja powoduje, że będzie to wyższy koszt niż planowano – przyznaje rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.